هیات ویژه اجرای اعدام ها در کردستان

نویسنده
آکام مکری

» رسانه ها خبر دادند

همزمان با اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی کرد و افزایش نگرانیها در خصوص احتمال اعدام قریب الوقوع شیرکو معارفی و حبیب الله لطیفی، دو زندانی سیاسی دیگر، برخی منابع از اعزام تیمی ویژه از تهران به کردستان،  برای اجرای اعدام زندانیان سیاسی کرد خبر داده اند.

به گزارش “کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و مدنی کرد” این تیم با هماهنگی دادستان سنندج و نیز گروسی رییس دادگستری کردستان وارد این منطقه شده اند و ماموریت آنها نظارت بر اجرای اعدام شماری از زندانیان سیاسی کرد عنوان شده است.

در حال حاضر بیش از 13 تن از فعالان کرد به اعدام محکوم شده اند.اتهام همه این افراد، عضویت یا همکاری با احزاب کرد ذکر شده است و در این میان، نگرانیها در خصوص احتمال اعدام قریب الوقوع شیرکو معارفی، حبیب الله لطیفی و زینب جلالیان که هر سه به محاربه متهم شده اند، بیش از سایرین است.

دستگاه قضایی در چند سال اخیر و پس از واکنش های گسترده به صدور احکام اعدام برای فعالان کرد، اجرای این احکام را به حالت تعلیق درآورده بود اما با اعدام احسان فتاحیان، نگرانیها در خصوص کلید خوردن دور جدیدی از اعدام زندانیان سیاسی در کردستان تشدید شده است.

 

شایعه ای که درست از آب درآمد

درست چند هفته پیش از اعدام احسان فتاحیان، برخی رسانه های کردی از جمله سایت “بیان”خبر داده بودند که رییس دادگستری استان کردستان، طی نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از وی درخواست کرده تا شخصا دستور اعدام زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را صادر کند.

به گفته این منابع، این نامه درشرایطی نوشته شده بود که دستگاه قضایی پیشتر از دادگستری کردستان خواسته بود تا ظرف 15 روز حکم اعدام شماری از زندانیان سیاسی کرد را اجرا کند.

در این میان، این رسانه ها فاش کردند که در این نامه آقای گروسی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته: “لطف کنید و دستور اجرای این احکام را صادر نمایید”.

انتشار این خبر همزمان با ترور شماری از شخصیتهای مذهبی و  حکومتی در سنندج بود.ترورهایی که جمهوری اسلامی نخست، احزاب کرد را مسئول انجام آنها دانست اما متعاقبا مقامات رسمی دولتی اعلام کردند این ترورها توسط “وهابیون تندرو” صورت گرفته است. اما شماری از ناظران در کردستان این احتمال را که این ترورها از سوی نهادهای امنیتی صورت گرفته باشد، منتفی ندانسته بودند. به باور این دسته، این ترورها بهانه ای خواهد بود برای مشروعیت بخشی به اعدام زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در کردستان.

در روزهای گذشته، عفو بین الملل، پس از اعدام احسان فتاحیان، ضمن ابراز نگرانی از احتمال اعدام سایر محکومین کرد، این گونه اعدامها را به عنوان اقداماتی تلافی جویانه در قبال ترور شماری از کارکنان دولتی در کردستان در فاصله نهم تا نوزدهم سپتامبر ارزیابی کرده بود.