آخرین تماس های پزشک کهریزک پیش از مرگ

نویسنده
نازنین کامدار

» گفته های متناقض درباره مرگ رامین پوراندر جانی

در حالیکه اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور از وجود “یک وصیت نامه در کنار جسد پزشک بازداشتگاه کهریزک” خبر داده و در عین حال اعتراف کرده که “پس از احضار این فرد به دادسرا برای حوادث کهریزک، ترس از محکومیت زندان باعث شده تا او دست به خودکشی بزند”یکی از دوستان وی به “روز” خبر داد که او روز پیش از مرگ از فشارهای زیاد خبر داده ولی در کلامش نشانی از قصد خودکشی نبوده است.
گفته های این دوست رامین پوراندرجانی در عین حال اعتراف احمدی مقدم درباره “ترساندن پزشک وظیفه کهریزک و احضار وی به دادگاه را” تایید می کند.

یکی از دوستان نزدیک رامین پوراندرجانی در تماس با روز متن ای-میل یک شب قبل از مرگ وی را در اختیار روز قرار داد. در این نامه الکترونیکی، رامین پوراندرجانی خطاب به این دوست و همکلاسی خود نوشته است که “به شدت تحت فشار قرار دارد” و از بازداشت “چند روزه”خود خبر داده است.

دریافت کننده این ایمیل در عین حال به روز می گوید: “رامین در این نامه از ما خواسته بود تا اگر کار خاصی در تهران و یا تبریز داریم به او بگوییم و قاعدتا فردی که قرار است فردا خودکشی کند چنین وعده ای به دوست خود نمی دهد”.

وی همچنین از درخواست رامین از دیگر دوستانش مبنی بر “فاش نشدن درد دل هایش که احتمال افزایش فشار ها را بیشتر می کند” خبر داد و افزود: “آیا فردی که قصد از بین بردن خود را  دارد می تواند برای فشارهای آینده ناشی از  مطرح کردن وضعیت خود با دوست اش نگران باشد”.

تماس این دوست و همکلاسی رامین موجب شد تا خبرنگار روز، با یکی دیگر از دوستان وی که در فاصله دو یا سه روز مانده به مرگ اش با وی مکاتبه اینترنتی داشته است، گفت و گو کند و جزئیات بیشتری از شرایط این پزشک وظیفه در روزهای پایانی عمر به دست آورد.

فرد دوم گفت و گو کننده با روز از “ابراز ناراحتی شدید رامین از فشارهای امنیتی” سخن گفت. نکته ای که فرمانده نیروی انتظامی نیز در مصاحبه دیروز خود با خبرنگاران به آن اعتراف کرد.

این دوست پزشک متوفی بازداشتگاه کهریزک همچنین می گوید: “رامین در آخرین تماسی که  داشت از اینکه به او تهمت “هتک حرمت” بیمارانش را زده اند به شدت ابراز ناراحتی کرده و گفته بود شما که می دانید بیماران من تا چه اندازه برای من مهم هستند. او همچنین از تلاش برای ملاقات با رئیس کمیسیون پزشکی مجلس خبر داده بود”.

وی می افزاید: “بر اساس گفته های خود رامین، دو مامور امنیتی که خود را وابسته به بیت رهبری معرفی کرده بودند با وی قرار ملاقاتی ترتیب می دهند که طی آن از رامین می خواهند بدون ترس تمامی مطالب خود در مورد کهریزک را برای گزارش به رهبری برای آنان بازگو کند. رامین نیز مطالبی را برای این دو مامور امنیتی بازگو می کند.”

وی ادامه می دهد: “بر اساس گفته های رامین، از فردای این ملاقات تلفن های تهدید آمیزی از محافل ناشناخته شروع می شود تا سرانجام به احضار مجدد او به دادگاه می انجامد. در همین مقطع واپسین تماس رامین با ما گرفته شد”.

در همین حال، سایت “نوروز” ارگان کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت در گزارشی از تماس تلفنی مادر رامین پوراندرجانی با پدر محسن روح الامینی، یکی از قربانیان جنایت کهریزک و استمداد از وی برای حفظ جان فرزند ش خبر می دهد.
بنا به گزارش سایت نورز که شب گذشته منتشر شد، مادر این پزشک در تماس خود با پدر محسن روح الامینی گفته است: “جان پسر من به علت بیان حقایقی در مورد شکنجه و شهادت پسر شما در خطر است.”

سایت نوروز همچنین در گزارش خود شواهدی چون “اعلام قصد سفر به تبریز از سوی رامین پوراندرجانی در سه شنبه قبل از مرگ” و نیز “تلاش وی برای اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه های آلمان” را دیگر شواهدی می داند که ادعای دیروز فرمانده نیروی انتظامی درباره “احتمال خودکشی پزشک وظیفه کهریزک” را زیر سئوال می برد.

از سوی دیگر اما، همچون روال گذشته درباره مرگ های مشکوک و جنایات پنهان در ماه های اخیر، مجلس شورای اسلامی کمیته ویژه ای را پیگیر علت مرگ پزشک کهریزک کرده است.

 ریاست این کمیته ویژه به “پرویز سروری” که خود از متهمان پرونده کهریزک به شمار می رود سپرده شده است. متهمی که فرهاد تجری، دیگر همکار وی در مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری “مهر”، از دیدار روز سه شنبه او با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره مرگ پزشک بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

واحد مرکزی خبر ارگان اینترنتی صدا و سیما نیز این دیدار را تایید کرده  و در گزارشی آورده است: “کمیته جدید به ریاست سروری پیگیر موضوع مرگ پزشک بازداشتگاه کهریزک است و در اولین اقدام خود با رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح دیدار داشته است”.

در عین حال پرویز سروری نیزخود، گزارشی از دیدار اخیرش با رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح را در اختیار ایسنا قرار داده است.

بنا به گزارش ایسنا، سروری در این باره گفته است: “در دیدار با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح مسائل مختلفی از جمله بحث مرگ پزشک بازداشتگاه کهریزک مطرح و مقرر شد که هم ما و هم این سازمان پیگیری‌های لازم را انجام دهد. ما منتظر این هستیم تا پزشکی قانونی گزارش را ارایه داده و پس از آن قضیه را پیگیری کنیم”.

در همین حال و با وجودی که تنها دو روز از تشکیل  کمیته بررسی علت مرگ رامین پوراندرجانی می گذرد، و سروری نیز ادعا کرده است که برای رسیدن به نتیجه در انتظار گزارش پزشکی قانونی است، علی مطهری نماینده تهران در گفت و گو با ایرنا، ارگان رسمی دولت کودتا از “آمادگی اعضای کمیته حوادث کهریزک  برای قرائت گزارش خود در مورد مرگ پزشک کهریزک ” خبر داده است.

برپایه این گزارش، وی دیروز در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به سوالی پیرامون مرگ پزشک کهریزک، گفت: “مسایل مرتبط با کهریزک و کوی دانشگاه را کمیته‌ای در مجلس پیگیری می کند اما ظاهرا گزارش آن تقریبا آماده است و تنها باید در خصوص زمان قرائت آن تصمیم‌گیری شود”.

 گفته های متناقض نمایندگان مجلس درباره گزارش کمیته بررسی مرگ پزشک بازداشتگاه کهریزک و نیز اعتراف فرمانده نیروی انتظامی از “نگرانی” این پزشک از احضار خود به دادگاه در عین حالی که مدعیست وی وصیت نامه ای را درکنار جسد خود قرار داده است، بر وجود نقاط ابهام در مورد علت مرگ رامین پوراندرجانی می افزاید.

 این ابهامات با گفته های مادر و نیز دوستان او که در ساعات پایانی حیات اش با رامین تماس داشته اند، شائبه قتل وی را بیش از پیش تشدید می کند.