بازداشت و دستگیری ادامه دارد

نویسنده

abbaslesanib.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

سازمان عفو بین الملل با انتشار اطلاعیه ای خبر از اعتصاب غذای عباس لسانی، یک زندانی سیاسی در زندان شهر اردبیل داد که به دلیل عدم اعطای مرخصی و رسیدن به حقوق قانونی خود به اعتصاب غذا روی آورده است. در اطلاعیه عفو بین الملل، نسبت به شرایط نگهداری عباس لسانی در زندان اردبیل ابراز نگرانی شده است.

به گفته عفو بین الملل، خانواده عباس لسانی نیز تهدید شده اند که از اطلاع رسانی در مورد وضعیت او در زندان خودداری کنند.با این حال خانواده لسانی دو روز پیش موفق به ملاقات با عباس لسانی شدند. رقیه محمدعلیزاده همسر عباس لسانی بعد از این دیدارگفت: “در حال حاضر وضع جسمانی لسانی نامطلوب است و فشار خونش بدلیل اعتصاب غذا در طی هفته های گذشته بشدت پایین آمده است.”

وی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت پیش آمده تاکید کرد: “عباس که از بیماری های مختلفی رنج می برد، هم اکنون در یک سلول بسیار کوچک و بسیار سرد در بند قرنطینه نگهداری می شود، و چنین شرایطی قطعا او را ضعیف تر می کند.”

عباس لسانی در حال حاضر در اعتصاب غذا به سر می برد. او از 10 دی ماه با اعلام قبلی به مسئولان مربوطه در اعتراض به فشار های دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات و محروم شدن از حق مرخصی و دیدار با خانواده اش دست به اعتصاب غذا زده است..

از طرفی دیگر، چند روز پیش در پی مراجعه برادر عباس لسانی به دادستانی، دفتر دادستانی اردبیل گفته است که وزارت اطلاعات به وی اجازه مرخصی نمی دهد.

بازداشت و زندان

در طی چند ماه گذشته در استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان، بسیاری از فعالان سیاسی، فرهنگی و روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر دستگیر و روانه زندان ها شدند و تعدادی نیز در بیرون از زندان تحت فشار و برخورد قرار دارند. این سیاستی است که بخصوص بعد از تظاهرات خرداد ماه امسال در مناطق شمال غربی کشور توسط نهادهای امنیتی تشدید شده است. در همین زمینه، در اردبیل دو زندانی سیاسی، ودود سعادتی و بهروز علیزاده که به همراه عباس لسانی به بند یک زندان اردبیل که محل ویژه معتادان است، منتقل شده بودند وضعیت خوبی ندارند.

دادستانی اردبیل با تسلیم کیفرخواستی به دادگاه انقلاب اسلامی اردبیل، از این دادگاه درخواست کرده است تا برای بهروز علیزاده، حکم سه سال حبس و سه سال تبعید صادر کند. علیزاده یک بار در خرداد ماه در جریان اعتراضات و تظاهرات مردم اردبیل دستگیر و به ده ماه حبس محکوم شد. او سپس در حالی که این حکم قطعی نشده بود در اول مهرماه همزمان با اعتراضاتی در آذربایجان مجددا دستگیر شد. وی که 20 سال دارد از زمان دستگیری امکان گرفتن وکیل و مرخصی نداشته است.

ودود سعادتی، از دیگر زندانیان سیاسی منتقل شده به بند یک زندان اردبیل است که اخیرا در حالی که تنها یک ماه از مدت محکومیت او باقی مانده به حفاظت زندان اردبیل احضار شد. حفاظت زندان از او خواسته بود تا از اعمال گذشته خود به صورت کتبی ابراز ندامت کند تا یک ماه زودتر آزاد شود اما وی از امضای متن مورد نظر مسئولان زندان خودداری کرد.

از سویی، خدایار تیموری، ائلیاز یئکانلی و سلمان سرخوش، سه فعال سیاسی در ارومیه که در جریان مراسم جشن ۲۱ آذر در ارومیه توسط مامورین اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و تحت فشار قرار گرفته بودند به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شدند. حسن خلوتی دیگر بازداشتی این مراسم که پیش ازاین به بند جوانان زندان ارومیه منتقل شده بود پس از یک ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه آزاد شد.

در تبریز نیز شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی علی علی اکبری، جهانبخش بخت آور را به 6 ماه حبس تعزیری محکوم کرد. جهانبخش بخت آور به اتهام “تبلیغ به نفع گروهکها و اجتماع و تبانی بر علیه امنیت داخلی کشور” محاکمه شده است. وی تابستان گذشته توسط نیروهای اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی دستگیر شد و بیش از دو ماه بازداشت و تحت شکنجه بود.

همین شعبه اوایل دی ماه، یکی دیگر از فعالان سیاسی به نام قربان زارعی را به اتهام ارتباط با خارج، ارسال تصاویر زخمی شدگان تظاهرات مردم تبریز در خردادماه به سایت ها و تخریب وجهه جمهوری اسلامی به تحمل ده ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

بر اساس اخبار رسیده از تبریز، مهدی بابایی یک فعال سیاسی در آذربایجان، پس از تحمل شش ماه حبس تعزیری از زندان تبریز آزادشد. بابایی در جریان تظاهرات مردمی خردادماه آذربایجان توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت و پس از یک ماه تحمل انفرادی، شکنجه وبازجویی شبانه روزی به زندان تبریز منتقل شد. دادگاه وی به صورت غیر علنی برگزار شد؛ او نیز از داشتن وکیل مدافع نیز محروم شد. اتهام مهدی بابایی از طرف رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز”عضویت در گروهکهای غیر مجاز جهت بر هم زدن امنیت کشور از طریق مطالعه روزنامه و کتب ترکی و شرکت در برخی مراسم ها” عنوان شده بود.

در طی یک ماه گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاههای مناطق شمال غرب کشور احضار و یا محکوم شده اند. چندی پیش قاضی شعبه نهم دادگاه انقلاب ارومیه، رسول جعفری، دانشجوی دانشگاه ارومیه را به شش ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. همچنین وحید امینی فعال دانشجویی در آذربایجان و دانشجوی آموزشکده فنی ارومیه به چهار ماه حبس به مدت دو سال تعلیق و معرفی هر شش ماه یکبار به دادسرا محکوم شد. از طرف دیگر در همدان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اعضای تشکل شهریار (تشکل دانشجویان ترک دانشگاه علوم پزشکی همدان) را جهت حذف یک بند از اساسنامه این تشکل مبنی براینکه عضویت در شورای مرکزی این تشکل را فقط برای ترکها مجاز می شمارد، تحت فشار قرار داده اند. مسئولین دانشگاه به مسئولین این تشکل گفته اند که در صورت عدم حضور فارسها و کردها در شورای مرکزی جدید، این تشکل را منحل خواهند کرد.

همچنین اخبار رسیده حاکی از این است که تشکل جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان نیز تحت فشار مسئولین جدید دانشگاه قرار دارد. هیات نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه زنجان در ترم اخیر تمام در خواست مجوز برگزاری برنامه های این تشکل را لغو و بودجه این تشکل طی اقدامی غیرقانونی از طرف معاونت دانشجویی این دانشگاه قطع شده است.

این در حالی است که رضا عباسی فعال دانشجویی، عضو سازمان ادوار تحکیم و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، با وجود گذشت نیمی از حبس یک ساله خود و امکان آزادی مشروط طبق قانون مجازات اسلامی، همچنان در زندان زنجان به سر می برد.

در همین ارتباط سعید متین پور یک فعال حقوق بشر در زنجان می گوید: “حدود یک ماه پیش رضا از زندان تماس گرفت و گفت به خاطر اینکه مطمئن هستم اداره اطلاعات تنها در مقابل گرفتن ندامت نامه و توبه نامه با آزادی من موافقت خواهد کرد تقاضای آزادی مشروط نمی دهم.”

وی به نقل از عباسی می افزاید که بازجویان در هفته های اولیه بازداشت، او و خانواده اش را تحت فشار قرار داده بودند تا توبه نامه بگیرند و همچنین از وی خواسته اند علیه فعالین زنجانی اعتراف دروغ بدهد. همزمان خانواده عباسی نیز تحت فشار بوده اند که بر علیه یکی از فعالان زنجان به صورت خصوصی شکایت کنند تا اداره اطلاعات او را دستگیر کند.

تعلیق یک تشکل

و در ادامه برخورد با دانشجویان که در آذربایجان نیز پیگیری می شود، هیات نظارت بر تشکل‌‏های دانشجویی، حکم کتبی تعلیق شش ماهه فعالیت‌‏های “تشکل آرمان” در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را ابلاغ کرد.

نوید محمدی، دبیر سیاسی تشکل آرمان با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا، گفت: “تحلیل ناشایست در دو شماره ارگان تشکل آرمان و انجام برخی تخلفات در برگزاری مراسم در ترم‌‏های گذشته، دلیل تعلیق شش ماهه فعالیت‌‏های تشکل آرمان ذکر شده است.”

محمدی ادامه داد: در نامه هیات نظارت آمده است که رفع تعلیق موکول به بررسی مجدد و تصمیم هیات نظارت است. وی با بیان اینکه این حکم، حکم بدوی است، گفت: “تشکل آرمان به این حکم معترض است زیرا ما تا به حال سعی کرده‌‏ایم تعامل و روابط حسنه‌‏ای با مسوولان دانشگاه داشته باشیم.”

دبیر سیاسی تشکل آرمان با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ محمد خیابانی، گفت: “ما در ترم جاری تنها همین مراسم را برگزار کردیم که آن هم تحت فشارها و محدودیت‌‏های فراوان برگزار شد و مسوولان دانشگاه نیز از این برنامه راضی بودند. در شب یلدا نیز درخواست یک برنامه صرفا فرهنگی دادیم اما مجوز برگزاری آن را ندادند و ما نیز آن برنامه را برگزار نکردیم.”

وی تصریح کرد: “تشکل ما مدافع حقوق آذربایجان است و همواره سعی کرده‌‏ایم عملکردمان بدون جنجال باشد اما این دلیل نمی‌‏شود که از حق تشکل چشم‌‏پوشی کنیم. بنابراین به این حکم اعتراض می‌‏کنیم.”