بخشنامه ای برای سانسور اخبار سوریه

نویسنده
نازنین کامدار

» از سوی شورای عالی امنیت ملی صادر شد

همزمان با بالاگرفتن نا آرامی ها در سوریه که با کشتار معترضان به حکومت موروثی بشار اسد همراه است، شورای عالی امنیت ملی به رسانه ها دستور داد تا با برجسته کردن تحولات بحرین از انعکاس اخبار سوریه بپرهیزند.

حکومت ایران که تا کنون اخبار اعتراضات در این کشور را انکار کرده است با افزایش فشار بر رسانه های داخلی می کوشد تا اخبار مربوط به خشونت کم سابقه نیروهای سوری با مردم، سانسور شود.

با این حال رسانه های داخل کشور از روز گذشته که حجم خشونت ها بر علیه معترضان به حکومت دیکتاتوری سوریه افزایش یافته و در صدر رسانه های خبری جهان قرار گرفته است، اخبار و تحلیل های بسیار محتاطانه ای در این باره منتشر کرده اند.

از دیگر سو یک روزنامه نگار مقیم تهران در گفت و گو با “روز”، از صدور بخشنامه ای  به امضای دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر  انعکاس اخبار سوریه به نقل از خبرگزاری های دولتی و نیز دستور به رسانه ها برای برجسته کردن تحولات بحرین خبر داد.

رسانه های افراطی و تندرو در ایران، تحولات سوریه را “فتنه” می نامند و در مقابل، اعتراضات در بحرین و برخورد خشونت آمیز حکومت با آنها را “جنایت آل خلیفه” لقب داده اند.

گفتنی است صدا و سیمای دولتی ایران نیز  تا کنون از انتشار هر گونه خبری درباره تحولات سوریه خودداری کرده است و  تحت هیچ شرایطی حاضر به انعکاس اقدامات دولت بشار اسد نیست. تریبون های نماز جمعه در ایران نیز که از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هماهنگ می شوند، با گذشت بیش از سه هفته از اعتراضات، هیچ اشاره ای به ناآرامی ها در سوریه نکرده اند.

عدم انعکاس اخبار سوریه در رسانه های داخلی ایران موجب شده است تا برخی از رسانه های اصولگرایان میانه رو، دست به توجیه این رفتار بزنند. در همین باره سایت الف، پایگاه اینترنتی نزدیک به احمد توکلی، در مقاله ای با عنوان “علت عدم انعکاس وقایع سوریه در رسانه ملی “می نویسد:” هیچ ایرانی میهن دوستی از ناآرامی در سوریه خوشحال نمی شود چراکه این کشور متحد راهبردی ایران است و ایجاد مشکل در آن به نفع ایران نیست. آن هموطنان و رسانه هایی که با شعف و شادی اخبار ناآرامی در سوریه را نقل می کنند، احتمالا اهمیت راهبردی سوریه در دور نگهداشتن کانون درگیری از مرزهای ایران را درنظر نمی گیرند…آن هموطنانی هم که می پرسند اصولا چرا ایران باید به رزمندگان فلسطینی و لبنانی کمک کند، خوب است بیاد آورند میزان این کمکها نسبت به کارکردشان بسیار ناچیز و تقریبا هیچ است… طبیعی است بی بی سی و رادیو آمریکا و دنباله هایشان تلاش دارند کمکهای ایران به فلسطین و لبنان را بسیار هنگفت نشان دهند اما خیلی روشن است که این کمکها نسبت به کارکردشان یعنی دورکردن خطر و درگیری از مرزهای ایران بسیار بسیار ناچیز هستند…مجموعا چنین به نظر می رسد که ناآرامی در سوریه واقعی و جدی بوده است. البته نه آنگونه که رسانه های غربی و وهابی بزرگ کرده اند اما همین که تعدادی در سوریه کشته شده اند، مهم ومایه تاسف است”.

سایت الف می افزاید: “هم پیمانی ایران و سوریه در ایستادگی علیه سلطه طلبی غرب و تجاوزگری اسرائیل نباید باعث شود چشم بر حقیقت جاری در سوریه ببندیم. بالاخره این کشور از نظر آزادی بیان مانند اکثر حکومتهای عربی شرایط بسیار بدی دارد. ای کاش متحد ما برای ایستادگی علیه اسرائیل، از نظر دموکراسی و حقوق بشر، کشور آبرومندی بود. البته نباید فراموش کنیم که مدعیان «دموکراسی و حقوق بشر» در هفته اخیر در ماجرای بحرین، باز هم، کاملا رفوزه شدند و در ادعای دموکراسی و حقوق بشر باید خفه خوان بگیرند…سرکوب آزادی بیان و ناآرامی در کشور متحد ما مایه تاسف و قطعا محکوم است اما نباید فراموش کنیم همه کشورهای غربی از ایجاد این ناآرامی نفع می برند و قاعدتا در ایجاد و بزرگنمایی آن از هیچ کوششی دریغ نکرده اند”.

در مقابل این رویکرد،  رسانه های تندروی این جریان با “فتنه” خواندن عتراضات مردم در سوریه، آنرا در جهت تحت الشعاع قرار دادن وقایع بحرین می دانند و به طور علنی بر لزوم حمایت ایران از دولت بشار اسد دم می زنند.

در همین باره، سایت رجانیوز، روز گذشته به نقل از گفت و گویی با یک تحلیلگر ناشناخته به نام “خیر الله پروین” نوشت: “در سوریه یک طرح برای براندازی حکومت بشار اسد درحال اجراست که «بندر بن سلطان» طرح کرده است. «بندر بن سلطان بن عبد العزیز» ۲۲ سال سفیر عربستان در آمریکا بوده که الان شده دبیر شورای عالی امنیت ملی در عربستان است. طراح این طرح وی بوده که در لاذقیه عده‌ای با نام علویان بیایند و اهل تسنن را بکشند در شهر درعا که اکثریت اهل تسنن هستند تعدادی از عده کم علویون را بکشند، در حلب هم عرب‌ها تعدادی از کرد‌ها را بکشند، و در جای دیگر که شیعیان هستند بقیه بیایند شیعیان را بکشند در نتیجه حاکمیت متزلزل می‌شود و مجبور می‌شود باج دهد تا جایی که مجبور به کناره گیری می‌شود”.

رجانیوز به نقل از این فرد می افزاید: “بشار اسد دارای یک چهره محبوب است و یک شخصیت بین المللی به حساب می‌آید و مثل قذافی و حسنی مبارک نیست. استکبار ستیزی و عدم وابستگی سوریه به غرب، همراهی با کشورهای مستقل و غیر وابسته، حمایت حاکمیت سوریه از گروه‌های مبارز، در درجه اول فلسطین و بعد لبنان ازویژگی‌های بشار اسد است”.

گفته های رسانه های محافظه کار در ایران در حالی است که وزارت خارجه ایران تا کنون درباره رخدادهای سوریه ابراز نظری نکرده و جالب آنکه در کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه، هیچ خبرنگاری درباره  تحولات سوریه سوالی از وی طرح نکرده است.

رامین مهمانپرست تنها در هفته اول اعتراضات و آنهم نه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی اش از “فتنه” در سوریه سخن گفته بود.

بنابراین گزارش، با وجود سکوت وزارت خارجه در این باره، سفیر ایران در روسیه که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و در مسکو با سوالات متعدد خبرنگاران رسانه های آزاد درباره سوریه مواجه شده بود نیز معترضان را اغتشاشگر خواند.

بنا به نوشته خبرگزاری مهر، سید رضا سجادی گفت: “گزارشات حاکی از آن است که تنها سه تا چهار درصد مردم این کشور اغتشاش کرده و این اتفاق یک حرکت گسترده مردمی نیست”.

در میان سانسورها و اظهارات جانبدارانه رسانه های دولتی و نیمه دولتی ایران، سایت دیپلماسی ایرانی، نزدیک به صادق خرازی و اصلاح طلبان  درباره تحولات سوریه نوشته است: “بسیاری از رهبران وعده اصلاحات می‌دهند، زمانی ‌که برای این وعده دیر شده است و دیگر چندان در گستره و پهنای عمق ذهن مخاطبان آنها جای نمی‌گیرد و اعتماد ساز نیست. سوریه امروز درگیر چنین وضعیتی شده است”.

به نظر می رسد با وجود مراقبت های امنیتی و نظارتی بر رسانه ها، حجم و بزرگی تحولات سوریه در حدی است که کنترل رسانه ای از دست حکومت ایران خارج شده و جسته و گریخته شاهد انتشار تحلیل هایی درباره سوریه، شباهت دیکتاتورهای خاورمیانه با هم و سرنوشت شان منتشر می شود.