بزودی اینترنت حلال

نویسنده

» گزارش لوموند از ترفند جدید دولت ایران

پس از مک ماشالله [به عنوان نسخه ایرانی مک دونالد] و اس اف سی به جای ک اف سی، ایران بزودی نسخه اسلامی یکی دیگر از محصولات غربی را به بازار می آورد. ولی شکموها دل شان را صابون نزنند، این نسخه جدید ربطی به غذا ندارد.

دولتمردان جمهوری اسلامی که از فیلترینگ شدید اکثر سایت های خبری و شبکه های اجتماعی غربی چندان احساس رضایت نمی کردند، اکنون تصمیم گرفته اند که از ریشه با این مشکل برخورد کنند.

علی آقامحمدی، یک مقام دولتی این ماه اعلام کرد که قصد دارد یک “اینترنت حلال عاری از هرگونه سایت غیراخلاقی” راه اندازی کند تا بتواند جلو نفوذ اینترنت غربی را بگیرد. این مقام  منظور خود را از سایت “غیراخلاقی” بیان نکرد. آیا منظور از سایت غیراخلاقی، سایت های شیطنت آمیز است یا شبکه های اجتماعی و سایت های خبری؟

علی آقامحمدی دراین خصوص گفت: “می توان این شبکه اینترنت حلال را توسعه داد و به سایر کشورهای اسلامی و همسایه نیز متصل کرد.” او سپس ادامه داد: “با راه‌اندازی شبکه اینترنت حلال شاهد تحولات بزرگی در عرصه  الکترونیک، تجارت  و بانکداری خواهیم بود و تمام خدمات الکترونیکی از طریق این شبکه در اختیار کاربران اینترنت داخلی قرار می‌گیرد.”

این شبکه اینترنت حلال که کنسرسیوم “ایرانیان نت” نام گذاری شده بی شک از توصیه و کمک های خارجیان بهره مند خواهد شد و به گفته آقامحمدی، ظرف ۱۸ ماه آینده برای اتصال ۱۰ میلیون کاربر در سراسر کشور قابل استفاده خواهد بود. در این رابطه، به ویژه کنسرسیوم کره ای -آلمانی “نوکیا- زیمنس” را بخاطر می آوریم که با تأمین تجهیزات شنود و فیلترینگ، چه نقش مهمی در سرکوب مخالفان اینترنتی حکومت جمهوری اسلامی ایفا کرد.

ولی مردم ایران، به ویژه جوانان، آسوده باشند. ابتدا به این دلیل که دسترسی به اینترنت بین المللی همیشه امکان پذیر است [البته بدون یوتیوب، بی بی سی، فیس بوک و سی ان ان]. و به ویژه به این دلیل که “اینترنت حلال” یک پیشرفت غیرمنتظره به دنبال خواهد داشت: شبکه جدید ایرانی عاری از هرگونه سایت غیراخلاقی بالاخره به کاربران این امکان را می دهد که از مزایای کابل نوری بهره مند شوند. و این یعنی یک لذت سرشار، زیرا همه می دانیم از زمانی که شخصی به نام محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ رییس جمهور ایران شد، سرعت اینترنت از ۱۲۸ کیلوبایت در ثانیه [۲۰۰ بار کمتر از فرانسه] بالاتر نرفته است.

منبع: لوموند، ۲۹ آوریل