قاضی پرونده دو آمریکایی به مرخصی رفته

نویسنده
شیرین کریمی

» کوهنوردان به پرواز احمدی نژاد نمی رسند

با گذشت پنج روز از موعدی که احمدی نژاد برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی در نظر گرفته بود، هنوز آزادی این دودر هاله ای از ابهام قرار دارد، چرا که به گفته وکیل این پرونده، قاضی دوم تا فردای پرواز هواپیمای محمود احمدی نژاد به نیویورک در مرخصیخواهد بود. همزمان  در حالی که وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی از “مدیریت عدالت” دستگاه قضایی سخن گفته، دبیر ستاد حقوق بشر این دستگاه گفته است نباید مسیر قانونی زیر پا گذاشته شود.

 علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، عصر شنبه در یک نشست مطبوعاتی در کشور ارمنستان از عزم دستگاه قضایی برای “مدیریت” پرونده دو کوهنورد آمریکایی خبر داد و گفت :” بر اساس اطلاعات رسیده از قوه قضائیه، این قوه درصدد تخفیف مجازات این دو نفر است و درصددند که موضوع به نحوی مدیریت شده که عدالت برقرار شود.”

او، “رافت اسلامی ” و “پا در میانی” برخی کشورهای منطقه برای آزادی جاشوا فتال و شین باوئر  را دلایل تصمیم جمهوری اسلامی برای “لبیک گویی” قوه قضائیه به تخفیف در حکم زندان شهروندان آمریکایی عنوان کرد.

تابستان سال 88، جاشوا فتال و شین باوئر به همراه  سارا شوورد، در حالی که مشغول گردشگری در مناطق مرزی کردستان عراق بودند، توسط نظامیان جمهوری اسلامی بازداشت شدند. وزارت اطلاعات بلافاصله اتهام جاسوسی را برای جوانان آمریکایی مطرح کرد.

سارا شورد شهریور سال گذشته به قید وثیقه آزاد شد.اما چهار هفته پیش شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، دو آمریکایی دیگر را به خاطر “ورود غیر مجاز به خاک ایران” به سه سال حبس و به اتهام “جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا” به ۵ سال حبس محکومکرد.

اماهفته گذشته محمود احمدی نژاد، مقابل دوربین تلویزیون NBC  آمریکا قرار گرفت تا وعده آزادی کوهنوردان طی “دو روز” را دهد. اما پنج شنبه گذشته، دستگاه قضائی اجازه نداد رئیس دولت به وعده اش عمل کند.

یک روز پیش از آن اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه در راستای بی اعتبار جلوه دادن اظهارات محمود احمدی نژاد اطلاعیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه” هرگونه اطلاع رسانی در این باره از ناحیه سایر افراد موجه نیست.“  دستگاه قضایی گفته بود درخواست وکیل پرونده برای “صدور قرار وثیقه” در دست بررسی است.

 

قاضی در مرخصی

در همین ارتباط دیروز مسعود شفیعی ـ  وکیل کوهنوردان- در گفتگو با رادیو فردا خبر از آن داد که “قاضی دوم” این پرونده تا روز سه شنبه به “مرخصی” رفته است. این بدان معناست که احمدی نژاد در سفر امروز به نیویورک قادر نخواهد بود، شهروندان آمریکایی را در اختیار مقامات کشور متبوعشان قرار دهد. اخبار تایید نشده حاکی از آن بود که احمدی نژاد قصد داشته است پس از آزادی شهروندان آمریکایی، برای بهره گیری تبلیغاتی از این ماجرا، شخصا آن ها را به ایالات متحده تحویل دهد.

آخرین تکاپوهای دولت برای آزادی هرچه سریع تر کوهنوردان آمریکایی در اظهارات صبح دیروز، وزیر امورخارجه دولت در  حاشیه نشست اجلاس “ بیداری اسلامی” انجام شد. زمانی که وی ضمن  اشاره به پادرمیانی  سران “بسیاری کشورها” برای آزادی این اتباع آمریکایی گفت: “ما هم نظرات آنها را به دستگاههای ذیربط در جمهوری اسلامی ارجاع داده‌ایم و امیدواریم که قوه قضائیه این افراد را مورد رافت اسلامی قرار دهد.”

گفتنی است تابستان سال گذشته اعلام شد، سارا شورود با میانجیگری سلطان قابوس ـ– پادشاه عمان ـ – از زندان اوین رهایی یافته است.  اخیرا روزنامه شرق نیز با انتشار گزارشی از میانجیگری رییس‌جمهوری عراق، برای مختومه اعلام شدن پرونده کوهنوردان آمریکایی خبر داده بود. این نشریه که با “محمدمجید الشیخ”، سفیر عراق در تهران مصاحبه کرده از قول این دیپلمات نوشته بود که جلال طالبانی، رییس‌جمهوری عراق با دریافت درخواست خانواده دو متهم بازداشت شده آمریکایی، برای میانجیگری با مقامات عالیه ایران تماس برقرار کرده و خواستار عفو و آزادی این دو نفر شده است. به گفته وی “طالبانی در نهایت توانست نظر این مقامات عالی‌رتبه را جلب کند و حکم عفو شین حبائر و جاش فتال را دریافت کند، هرچند این حکم همچون سارا شورد همراه با قرار وثیقه 500میلیون تومانی است.”

پیش از این نیز افرادی چون نان عشراوی، وزیر پیشین حکومت خودگردان فلسطین، فرناندو هنریک کاردوسو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل، نوآم چامسکی زبان‌شناس و استاد علوم سیاسی، الا گاندی، فعال حقوق بشر از آفریقای جنوبی و نوه ماهاتما گاندی رهبر استقلال هند، و محمود علی کلی  بوکسور سنگین وزن جهان نیز با نگارش نامه و انتشار بیانیه هایی خواستار آزادی شهروندان محبوس آمریکایی شده بودند.

 

قوه قضائیه: قانون را زیر پا نمی گذاریم

علی رغم این اظهارات، روز گذشته دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به گفتگو با خبرگزاری فارس نشست تا  بگوید: “دو جاسوس آمریکایی تاکنون آزاد نشده‌اند و آزاد شدن آنها نیز باید در مسیر قانونی باشد که این امر تابع مصلحت اندیشی‌های کلی نظام است منتهی مسیر قانونی هیچگاه زیرپا گذاشته نمی‌شود.”

محمدجواد لاریجانی سوابق دو شهروند آمریکایی را گویای “جاسوس بودن” آن ها دانسته اما متذکر شده است:” اینکه توانسته‌اند از کشور ما نیز جاسوسی بکنند یا خیر بحث دیگریست.”

گفتنی است اختلاف نظرها میان دولت و دستگاه قضایی پیرامون آزادی شهروندان خارجی امری تازه نیست. سال گذشته، دو روز پس از آنکه  رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امورخارجه گفته بود با”پیگیری های” آقای احمدی نژاد مقدمات آزادی سارا امیلی شورد مهیا شده، در روز موعد آزادی اش، عباس جعفری دولت آبادی به کل منکر آزادی وی شد و آن را منتفی دانست. گرچه دستگاه قضایی پس از بی اعتبار شدن وعده رئیس دولت رضایت داد تا سارا شوورد در روزی دیگر از زندان اوین آزاد شود.

 

کشیش ها در تهران، وعده آزادی میر قلی خان

از سوی دیگر، همزمان با امتناع دستگاه قضائی از آزادی جاش فتال و شین بائر، عصر شنبه چهار کشیش آمریکایی به تهران آمدند تا پس از شنیدن سخنان احمدی نژاد پیرامون “شکست مارکسیسم”  ابراز امیدواری کنند که “روند تحولات به گونه‌ای به پیش برود که آنها بتوانند در بازگشت به آمریکا برای آزادی ایرانیان دربند در این کشور تلاش موثری صورت دهند.”

جمهوری اسلامی معتقدست شهرزاد میرقلی خان شهروند ایرانی که در آمریکا محبوس است  باید در مقابل آزادی کوهنوردان آمریکایی آزاد شود.

از همین رو است که روز شنبه صالحی به “ایرانیان در بند بیگناه” که به بهانه های “واهی” در زندان های آمریکا هستند اشاره کرده و از واشنگتن خواسته بود تا “حسن نیت” خود را متقابلا نشان دهد.

شهرزاد میر قلی خان در آخرین روزهای سال 87  در دادگاهی در ایالت فلوریدای آمریکا به جرم مشارکت در طرح خرید دوربین‌های نظامی دید در شب به بیش از پنج سال حبس در زندان ایالتی محکوم شد. او و همسر سابقش، محمود سیف، متهم به قصد خرید ۳۵۰۰ دوربین دید در شب “بسیار پیشرفته”  شدند. این دوربین ها عمدتا برای نیروهای ویژه آمریکایی ساخته می‌شود و جزء کالاهای مشمول تحریم تجاری آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

محمد جواد لاریجانی به فارس گفته است: “ایرانی‌های زیادی هم وجود دارند که در آمریکا گرفتارند و ما بهتر است غصه آنها را بخوریم.”

همزمان مادر شهرزاد میر قلی خان نیز روز گذشته خواست شرایط آزادی دختر وی  نیز مهیا شود. وی به فارس گفت: “الان که آزادی دو تبعه آمریکایی مطرح شده است از مسئولان می خواهم شما را به خدا یک فکری هم به حال شهرزاد داشته باشند.”

بهار امسال سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه سیاست جمهوری اسلامی در بازداشت شهروندان خارج را یک “گروگان گیری” خوانده و تاکید کرده بود: “در صورتیکه این دو کوهنورد تنها با هدف امتیازگیری که نوعی گروگانگیری محسوب می شود زندانی شده اند، میبایستی فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده و اجازه ترک خروج ایران را بیابند.”