خوردن بستنی طلا فعل حرام است

نویسنده
آرش معتمد

» دعوای جدید اصولگرایان

انتشار خبر عرضه “بستنی طلا” در یکی از رستوران های تهران باعث شد تا همزمان با دفتر رهبر جمهوری اسلامی که حکم شرعی  حرام بودن خوردن طلا را اعلام کرده، شهرداری تهران نیز از ممنوع شدن قرار گیری این بستنی در منوی این رستوران خبر دهد. در همین حال  سایت های حامی محمود احمدی نژاد نیز سردار قالیباف را به خاطر سرو این بستنی در برجی که متعلق به شهرداری است موردانتقاد قرار داده اند.

اگر بستنی ای که می خورید حاوی عنصر طلا باشد، فعل “حرامی” مرتکب شده اید. این نظر شرعی آیت الله خامنه ای پیرامون جنجالی است که اخیرا بر سر سرو نوعی بستنی  در رستوران گردان برج میلاد تهران به پا شده.

مسئولان رستورانبرج میلاد، آسمان‌خراشی با ارتفاع 435 متری که در شمال غربی تهران قرار دارد، هفته گذشته اعلام کرده بودند قصد دارندبه مشتریان خود  “بستنی طلا” عرضه کنند.

بستنی مذکور حاوی 2 گرم و 30 سوت طلای خوراکی است و آشپزهای برج میلاد برای ساخت این بستنی به یک روز زمان احتیاج دارند. گل رخسار مسئول رستوران برج گفته است: “این طلا به صورت پودر و برگه است و در کشور از هر دوی آن استفاده خواهیم کرد.”

اما آنچه موجب جنجال پیرامون این بستنی شد، قیمت بالای آن بود: “حدودا 400 هزار تومان.”

 

بستنی طلا و سومالی

این جنجال ها باعث شد تا دفتر استفتائات رهبر جمهوری اسلامی هم وارد شود و اعلام کند: “در صورتی که در ترکیبات این نوع از بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است.”

این نخستین بار است که نظر فقهی پیرامون “خوردن طلا” صادر می شود.

به دنبال انتشار این نظر، روز گذشته مقامات شهرداری تهران هماعلام کردند برای رعایت “حرمت اجتماعی”  از انجام چنین “طرحی” ممانعت به عمل خواهند آورد. این در حالیست که اگر چه برج میلاد به شهرداری تهران تعلق داردامارستوران گردان آن به بخش خصوصی واگذار شده.

روابط عمومی این برج در بیانیه ای که روز یک شنبه منتشر کرد متذکر شده: “موضوعات مطرح شده از سوی پیمانکار رستوران گردان درباره سرو نوع خاصی از بستنی به هیچ وجه مورد تایید شهرداری تهران نبوده و نیست و شهرداری تهران از انجام چنین اقداماتی به طور حتم جلوگیری خواهد کرد.”

همزمان برخی سایت های اصولگرا همچون رجا نیوز هم از اینکه “مسئولان رستوران برج  در روزهایی که هزاران نفر از مردم سومالی به دلیل سوئ تغذیه جان می سپارند، ایران را به دومین کشوری تبدیل کرده اند که از برگه طلا در بستنی خود استفاده می کند”، ابراز نگرانی کردند.

گفتنی است هم اکنون در هتل پالاس استانبول نیز کیک طلای سلطانسرو می شود که قیمت آن هزار دلار است و بسیار مورد توجه سیاحان متمول واقع شده  و با آنکه بیش از  98 درصد جمعیت ترکیه مسلمان هستند تاکنون فتوای فقهی و یا نگرانی از خدشه دار شدن “حرمت اجتماعی”  از سوی مسئولان سیاسی آن کشور اعلام نشده است.

 

با پول بستنی نان لواش بخرید

رجانیوز برای مردود دانستن عرضه این بستنی به وصایای آیت الله خمینی هم مراجعه کرده و نوشته است: “با زندگانی اشرافی و مصرفی نمی‏توان ارزشهای انسانی- اسلامی را حفظ کرد. ایران حکومت مردم است، حکومت مستمندان است.”

به نوشته این سایت با پول این بستنی می توان چهارهزار “نان لواش” تهیه کرد: “یعنی 4000 گرسنه را برای یک شب از خطر مرگ نجات داد.”

در این بین اما برخی معتقدند “سرو بستنی طلا” از آن جهت سیاسی شده است که طرفداران دولت گمان می کنند می توانند از آن به عنوان ابزاری برای فشار بررقیب انتخاباتی احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف، بهره گیرند.

رجانیوزدر همین راستا اظهارات 4 ماه پیش قالیباف در افتتاحیه جشنواره اوقات فراغت محلات شهر تهران را در تناقض با عرضه “بستنی طلایی” دانسته؛ جایی که قالیباف گفته بود: “من به عنوان شهردار شوکه شدم که مگر کسی هم هست که نان نسیه بگیرد بعد از تحقیقی که انجام دادم دیدم افرادی هستند که پول خرید نان در حد ضروریات خود را هم ندارند.”

بی جهت نیست که سایت فرارو، با اشاره به  سیاسی  بودن این مباحث، در پاسخ چنین نوشته: “بر هر منصفی آشکار است که ساخت برج میلاد هزینه داشته است و این هزینه باید تامین شود تا بتوان اقدامات عمرانی دیگری را انجام داد.”

 

طلا در رستوران های دنیا سرو می شود

 پای وزارت بهداشت نیز به “بحران بستنی” باز شده است و معاون غذای سازمان غذا و داروی این وزارتخانه گفته مسئولان رستوران برج میلاد باید برای سرو بستنی طلایی از وزارت بهداشت مجوز بگیرند.

بهروز جنت با تاکید بر اینکه “( طلا) در برخی کشورهای دنیا در رستورانهای بسیار لوکس به عنوان یک ماده غذایی لوکس گران قیمت ممکن است سرو شود” متذکر شده: “اگر رستورانهای شهرداری یا هر رستوران لوکس دیگر بخواهد از طلای خوراکی در محصولات غذایی خود استفاده کند حتماً باید از وزارت بهداشت مجوز واردات یا تولید آن محصول را بگیرد.”

در همین ارتباط و در حالی که خبرگزاری فارس، رستوران برج میلاد را “مخصوص اعیان و اشراف زاده ها” دانسته، رحیم مطهر نژاد مدیر عامل شهردادیگفته این برج “نماد تهران” است و باید در “شأن” تهران باشد و  رستوران گردان خوبی در آنجا دایر باشد. 

مطهرنژاد اضافه کرده است: “قیمت‌هایی که در رستوران‌های گردان است در کل دنیا مرسوم است و  خلاف جریان آب نیست.”

رستوران برج میلاد به تازگی غذاهای 168 هزار تومانی به منوی خود افزوده در حالیکه سال ها است در شهر توکیو ـ پایتخت ژاپن-، “خانه استیک آراگوا”، برای هر استیک نزدیک به 400 دلار از مشتریان خود طلب می کند.

 

عدالت اجتماعی یا پوپولیسم؟

با این حال سایت های حکومتی رستوران های مجلل را در تضاد با عدالت اجتماعیمعرفی کرده اند. جوان آنلاین در این ارتباط نوشته: “تصور کنید نوکیسه‌ها و آقازاده‌های بنز و بی.ام.و سوار را که در طبقه فوقاتی در حال خوردن بستنی طلای هستند، در پایین برج مردم معمولی در بوفه معمولی رستوران در حال خوردن ساده‌ترین نوع بستنی با قیمت نازل هستند.”

رجانیوز هم که در هفته های اخیر در قامت طرفداری از جبهه پایداری  وارد شده با انتقاد از شهردار تهران نوشته است که مردم باید”اوج هنرنمایی آقای قالیباف را با چشمان خود، در بالاترین نقطه برج میلاد ببینند و در رستوران گردان این برج، با حقوق یک ماهه یک کارمند، لذت خوردن بستنی با روکش طلا را بچشند.”

در گزارش این سایت که به حمایت از “گرسنگان” پرداخته اشاره ای به سردار صادق محصولی، از گردانندگان اصلی جبهه پایداری که به “سردارمیلیارد” شهرت دارد نشده است.