بهنام قبل از خودکشی هم احضار شده بود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز اعلام شد:

پیکر بهنام گنجی دیروز در حالی با حضور ماموران امنیتی به خاک سپرده شد که تاکنون مسئولین دستگاه های قضایی و امنیتی هیچ توضیحی درباره علت بازداشت، اتهامات و نحوه رفتار با او در بند 240 زندان اوین نداده اند.

به گفته نزدیکان بهنام گنجی خیبری، دانشجوی دانشگاه علمی و کاربردی تهران، که سه هفته بعد از آزادی از زندان به زندگی خود پایان داد، او قبل از خودکشی مجددا توسط مامورین امنیتی ـ قضایی احضار شده بود؛ این دانشجوی 22 ساله 8 روز در بند 240 زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت و شعبه دوم دادسرای اوین به او اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با مجاهدین خلق را تفهیم کرد.

هنوز مشخص نیست در زندان و در جریان بازجویی ها بر بهنام چه  گذشته که در نهایت منجر به خودکشی او شده اما یکی از نزدیکانش در مصاحبه با “روز” می گوید: بهنام هیچ گونه فعالیت سیاسی و فعالیت حقوق بشری و هیچ نوع فعالیت دیگری نداشت و مثل خیلی از جوانان این مملکت تنها سرش به زندگی و درس گرم بود.

بهنام گنجی به اتفاق کوهیار گودرزی و یکی دیگر از دوستانش در روزنهم مرداد ماه بازداشت شد. خبر بازداشت کوهیار گودرزی در رسانه ها منتشر شد اما هیچ گاه نامی از بهنام گنجی در رسانه ها نیامد تا زمانی که او به زندگی خود پایان داد و نامش در رسانه ها به عنوان یکی از بازداشت شدگان  همراه کوهیار گودرزی منتشر شد.

یکی ازنزدیکانش در این مورد به “روز” می گوید: بهنام پیش از این با کوهیار همخانه بودند؛ هر دو در تهران دانشجو بودند و با هم زندگی میکردند اما مدتی بود که کوهیار برای خود خانه ای گرفته و رفته بود. روزی که آنها را بازداشت کردند کوهیار و یکی دیگر از دوستانشان در خانه بهنام مهمان بودند که هر سه نفر را با هم می برند. دوستشان را روز بعد ازاد میکنند اما آنها را نگهمیدارند.

او می افزاید: بهنام وقتی بازداشت شد انسانی سالم و شاد بود او هیچ مشکل خاصی نداشت اما وقتی آزاد شد یکباره به انسانی منزوی تبدیل شد از همه دوری میکرد کمتر حرف میزد از سایه خودش هم می ترسید؛ حتی می ترسید تنها از خانه بیرون برود. نمیدانیم بر او چه گذشته زیاد حرف نمیزد. بارها از او پرسیدیم آیا شکنجه اش کرده اند، او را زده اند و… می گفت کتکش نزده اند اما دیگر حرف نمی زد. تنها می گفت انفرادی بوده و از صبح تا شب از او بازجویی کرده اند. می گفت بارها سئوالها را تکرار میکردند و اصرار داشتند که من فعالیت های مخفیانه دارم؛ اصرار داشتند که  از کوهیار شکایت کنم و بنویسم که کوهیار از خانه من برای فعالیت های سیاسی سو استفاده کرده و…. در نهایت هم در شعبه دو بازپرسی اوین به او اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق را تفهیم کرده اند. او این اتهامات را نپذیرفته بود اما گفته بودند که تو از طریق کوهیار گودرزی با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشتی و…

به گفته نزدیکان بهنام گنجی “وضعیت روحی بهنام پس از آزادی به حدی به هم ریخته بود که خانواده ناچار شدند او را پیش روانپزشک ببرند و قرار بود دوره ای را بستری شود که مجددا احضارش کردند. وضعیت روحی خوبی نداشت اما به هیچ عنوان خانواده بهنام تصور هم نمیکردند او دست به چنین کاری بزند. سئوال ما این است چه اتفاقی در زندان افتاده؟ او در چه شرایطی بوده که ظرف چند روز بازداشت یکباره از انسانی سالم و شاد به انسانی منزوی و به شدت به هم ریخته تبدیل شد که  خودکشی کرد.او اصلا آدم سیاسی نبود سابقه هیچ فعالیت سیاسی نداشت؛برخوردهایی که با  او شده بود خیلی برای او سنگین بوده”؟

یکی دیگر از نزدیکان بهنام گنجی می گوید: بهنام با کفالت ازاد شد و بازپرس شعبه دو دادسرای اوین خیلی برخورد تندی با خانواده او داشت. گفته بود که کوهیار منافق است و بهنام هم گول او را خورده و… این روزها هم که باز او را خواسته بودند و نمیدانیم قضیه چه بود.

بهنام گنجی دیروز به خاک سپرده شد: از صبح چند مامور اطلاعاتی جلو در منزل آنها بودند و هنگام تشییع جنازه هم ماموران امنیتی حضور داشتند. مامورین نیروی انتظامی هم حضور داشتند اما هیچ دخالتی نداشتند و مامور های لباس شخصی امنیتی فقط از خانواده چند تا سئوال در مورد بهنام پرسیدند و بعد از مراسم تشییع و تدفین هم رفتند.

 

بی خبری و نگرانی از وضعیت کوهیار گودرزی

خودکشی بهنام گنجی، نگرانی ها را نسبت به وضعیت کوهیار گودرزی افزایش داده است؛ فعال حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل که از 9 مرداد در بند 240 زندان اوین در سلول انفرادی است و اکنون براساس گفته های بهنام گنجی به اطرافیانش، متهم به ارتباط با مجاهدین خلق شده است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر است که 29 آذر 88 هنگامی که عازم شرکت در مراسم تشییع آیت الله منتظری بود بازداشت شد. او به یک سال حبس تعزیری محکوم و پس از پایان محکومیت از زندان آزاد شده بود.

9 مرداد پس از بازداشت او و دوستانش، مادرش پروین مخترع نیز در کرمان بازداشت شد. مینا جعفری، وکیل آقای گودرزی به “روز” می گوید: هیچ خبری از وضعیت کوهیار نداریم و به شدت نگران ایم بخصوص با این مسائلی که پیش آمده.

او می افزاید: پرونده کوهیار هنوز به دادگاه ارسال نشده؛ من منتظرم پرونده او به دادگاه ارسال شود تا بتوانم وکالتنامه جدیدی روی پرونده او بگذارم و پی گیری کنم.

خانم جعفری، وکیل کوهیار در پرونده سابق اش بوده است.

او درباره آخرین وضعیت مادر کوهیار نیز می گوید: متاسفانه تبدیل قرار به وثیقه را نپذیرفته اند و او همچنان در زندان کرمان است اما با خانواده اش تماس می گیرد و ملاقات نیز داشته است.