نامزد بعدی انتخابات هم متهم به فساد اخلاقی شد

نویسنده
حسین محمدی

» سلسله افشاگری‌های اصول‌گرایان ادامه دارد

در حالی که پیش از این برخی از سایت‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، از حمید بقایی به عنوان رییس‌جمهور آینده جمهوری اسلامی یاد کرده بودند، حسین الله‌کرم از مسوولان انصار حزب‌الله و رضا گلپور، نویسنده کتاب شنود اشباح، در سخنرانی در جلسه‌ای که توسط حامیان قالیباف، شهردار تهران برگزار شده بود، بقایی را متهم به فساد اخلاقی کردند.

حملات به بقایی در حالی صورت می‌گیرد که مدتی است برخی از اصول‌گرایان خبر از آن می‌دهند که اسنفدیار رحیم‌مشایی، قصد دارد که در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری کاندیدا شود و برخی از موضع‌گیری‌های وی نیز به همین دلیل است.

در همین ارتباط سایت جهان‌نیوز، وابسته به علی‌رضا زاکانی نمیانده مجلس، با اعلام خبر تشکیل ستاد انتخاباتی رحیم‌مشایی و پذیرش مسوولیت آن از سوی ابوالحسن فقیه، رییس سازمان هلال‌احمر، درباره وی نوشت: “بر اساس مدارک موجود… سابقه جبهه‌ای ندارند و چون قبول‌شدن وی در دانشگاه، در رشته پزشکی منوط به استفاده وی از سهمیه رزمندگان می‌باشد، نظر به اخراج جناب آقای فقیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1380، آن هم به دلیل عدم ارائه مدارک مورد نیاز برای استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران، وی موفق به ادامه تحصیل و نهایتا فارغ‌التحصیل شدن از رشته پزشکی نمی‌ شود و در نتیجه اصلا پزشک نمی‌باشند!… بعد از اثبات این مطلب در این مراجع، از وی خواسته شد تا بر اساس حکم قضایی به دلیل دریافت حقوق به عنوان پزشک در هنگام تصدی مسوولیت‌های خود تا کنون، ما به‌التفاوت میان حقوق بر مبنای مدرک دیپلم تا حقوق بر مبنای دکترای عمومی پزشکی را به سیستم مالی دولت باز گرداند. اکنون جای سوال دارد که با وجود چنین نقطه‌های تیره و تاری در حاشیه عملکرد یک فرد، آیا باز باید از حضور وی در سازمانی عام‌المنفعه و خدمت‌محور یعنی هلال احمر - آن هم به عنوان رییس - و همچنین از مسؤولیت وی در ساماندهی فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی منتسب به رییس جمهور البته با گرایشی خاص(!)، استقبال شود؟”

پیش از این محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتقاد شدید از مشایی او را فردی توصیف کرده بود که “از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رئیس‌جمهوری آینده شود.” وی در مصاحبه با هفته نامه پنجره، نشریه نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، گفته بود: “اگر آقای مشایی به‎عنوان رئیس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحا مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است… به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رئیس‌جمهوری مملکت شود.”

رحیم‌مشایی اما تاکنون تمامی شایعات درباره کاندیداتوری خود را تکذیب کرده است. وی زمانی در این باره گفته بود: “ملت بزرگ ایران بزرگ‌تر از آن است که من به عنوان کاندیدا به انتخابات آینده فکر کنم.”

وی همچنین  در مصاحبه با نشریه آلمانی “زونتاگ سایتونگ” در پاسخ به احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری به طور صریح تری گفته بود: “چنین چیزی گفته می‌شود، اما ملت ایران ملت بسیار بزرگی است و من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم رئیس‌جمهور چنین ملتی بشوم.”

تکذیب احتمال نامزدی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری از جانب خود او در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از اصولگرایان منتقد دولت و حتی طرفداران احمدی نژاد از دورخیز رئیس دفتر احمدی نژاد برای کاندیداتوری در این انتخابات خبر می دهند.

سایت خبری آینده در پایان این خبر از قول احمدی نژاد، نوشته بود: “هنوز تا انتخابات دور آینده وقت زیاد است، ولی اگر آقای مشایی رییس‌جمهور شود، بنده افتخار می‌کنم معاون اول ایشان باشم.”

پیش از این سایت حقیقت نیوز، از سایت‌های حامی مشایی نیز نوشته بود: “بایستی تمهیدی اندیشیده شود تا محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش، همچنان در سطوح عالی تصمیم‌گیری و در کنار مردم حضور داشته باشد.”

 حقیقت نیوز با استقبال از روش پوتین در دوره ریاست جمهوری خود در روسیه نوشته بود: “چنین امری البته بی‌سابقه نیست و در دیگر کشورها و از جمله در کشور همسایه شمالی ما یعنی روسیه نیز به اجرا درآمده است. در این کشور ولادیمیر پوتین پس از طی دو دوره ریاست جمهوری موفقیت‌آمیز هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر مشغول به کار است و با توجه به توانمندی و تجربه‌ای که داشته، توانسته است موجبات ثبات هرچه بیشتر کشورش را پس از یک دوره پرتنش و جنجالی فراهم بیاورد.”

پیش از این سایت خبری “آینده”هم به نقل از “سرویس ویژه یک خبرگزاری حامی دولت” نوشته بود که محمود احمدی نژاد در حال آماده سازی رحیم مشایی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

بر پایه این گزارش، احمدی‌نژاد در جلسه‌ای با ابراز ناراحتی‌ از انتقادهای صورت‌گرفته نسبت به رحیم مشایی، گفته‌ بود: “بنده قصد داشتم آقای مشایی را به عنوان رییس‌جمهور دولت یازدهم مطرح کنم اما متاسفانه چهره او را در جامعه مخدوش کردند.”

احمدی‌نژاد در ادامه این جلسه از تصمیم خود برای تطهیر چهره مشایی سخن به میان آورده و تاکید کرده که “در صورت عدم تحقق این امر ما باید روی گزینه‌هایی نظیر ثمره‌هاشمی، شیخ‌الاسلامی و سعیدلو  متمرکز شویم تا اصولگرایی به‌ معنای ماهوی و حقیقی آن در کشور ادامه پیدا کند”.

به نظر می‌رسد پس از برخی مخالفت‌ها با رحیم‌مشایی، اکنون تلاش برخی چهره‌های حامی احمدی‌نژاد – مشایی، حمایت از حمید بقایی است. حمید بقایی که پیش از این مسوول سایت رادیو تهران بود، پس از اخراج از رادیو در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رئیس دفتر مشایی شد. وی با کوچ مشایی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حکم قائم مقامی را دریافت کرد  و هم اکنون ریاست این سازمان را به عهده دارد. بقایی چندی پیش نیز از سوی احمدی نژاد به عنوان یکی از نمایندگان ویژه وی در وزارت خارجه منصوب شده بود.گفته می شود رییس سازمان میراث فرهنگی، دارای لیسانس آی تی است.

سخنان رضا گلپور درباره فساد اخلاقی حمید بقایی، در حالی با تایید حسین الله‌کرم رو‌به‌رو شده است که چند ماه پیش، انتشار نامه‌ای سرگشاده از سوی گلپور خطاب به مشایی و متهم کردن مشایی و رحیمی به فساد اخلاقی و مالی و اداری، جنجال‌ساز شده بود.

گلپور در این نامه 20 صفحه‌ای ادعاهای زیادی درباره سوابق مشایی در قبل و بعد از انقلاب و همچنین اعضای خانواده وی مطرح و وی را متهم به جرایم سنگینی در واحد اطلاعات سپاه و نیز همکاری با سازمان مجاهدین خلق در سال های ابتدای انقلاب کرده بود. این چهره امنیتی، در این متن همچنین ادعاهایی درباره واسطه ارتباط مشایی با امام زمان و همچنین فعالیت‌های اقوام و بستگان وی مطرح کرده. به گزارش سایت آفتاب، گلپور در این مطلب همچنین به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و سوابق وی قبل از انقلاب، پرداخته و ادعاها و اتهامات بی سابقه ای را به وی نسبت داده بود.