بمبگذار انتحاری پاریس به نام پناهنده وارد اروپا شد

نویسنده

محمد المحمد، شهروند سوری که به نام پناهنده با کاروان های مهاجرین سوری‌ از سوریه به ترکیه و از آنجا به یونان رسید. او در میان کسانی بود که قایق آنها در سواحل یونان غرق شد، ولی یونانی ها او را به همراه تعدادی از مهاجرین از زن و کودک از مرگ حتمی نجات دادند اما او پس از۴۰ روز به پاریس رسید و تقاضای پناهندگی اش مورد قبول واقع شد.

او بعد از ظهر جمعه تلاش کرد که با کمربند انفجاری خود به استادیوم پر از جمعیت که بیش از ۸۰ هزار نفر را در خود جای داده بود، وارد شود تا بتواند تعداد بیشتری را  بکشد، اما نتوانست و مجبور شد که در ورودی استادیوم خود را منفجر کند.

در حملات تروریستی پاریس، سه گروه هماهنگ متشکل از ۷ نفر از جهادگرایان به شش نقطه مختلف در پاریس حمله کردند: عملیات انتحاری و به رگبار بستن مردم در کافه ها، رستوران ها و سالن کنسرت باعث شد تا نزدیک به ۱۳۰ نفر کشته شوند.

در ارتباط با این حملات، سه فرانسوی ساکن بلژیک در این کشور دستگیر شدند. جمعه شب خونبارترین حملات تروریستی در تاریخ فرانسه پس از جنگ جهانی دوم و فاجعه بارترین از سال ۲۰۰۴ پس از بمب گذاری در راه‌آهن مادرید رقم خورد. گروه موسوم به “دولت اسلامی” روز شنبه مسؤولیت این حملات سبعانه را که فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، آن را “عمل جنگی” علیه فرانسه خواند برعهده گرفت.

پلیس در تلاش است تا هویت دیگر افراد این سه گروه را که همگی در این حملات کشته شده اند شناسایی کند؛ یکی دیگر از آنها که ازطریق اثر انگشت اش شناسایی شده، یک فرانسوی اهل حومه پاریس است که متولد سال ۱۹۸۵ بوده و از سال ۲۰۱۰ در دستگاه قضایی فرانسه به عنوان فردی تندرو دارای پرونده است.

نیکوس توسکاس، وزیر حمایت از شهروندان یونان، قبلاً گفته بود که دارنده این گذرنامه در تاریخ ۳ اکتبر ازطریق جزیره لروس وارد اتحادیه اروپا شده. خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از دولت یونان اعلام کرد که شخص دومی که گفته می شود در میان عاملان این حمله بوده نیز احتمالاً ازطریق یونان وارد فضای شنگن شده.

العربیه