کشیش را نکشید

نویسنده
آرش معتمد

» اعتراضات اروپا و آمریکا ادامه دارد

در ادامه اعتراضات کشورهای غربی به احکام ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی علیه شهروندان غیر مسلمان، دو روز پس از آنکه کنگره ایالات متحده قطعنامه ای اعتراضی صادر کرد، دولت آلمان نیز سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را احضار کرد تا غرب نگرانی خود از احتمال اعدام یک کشیش مسیحی در ایران را اعلام کند. همزمان دیپلمات دولت مستقر در برلین گفته است، اتهامات غربی ها “بی اساس” است. پیشتر رسانه های دست راستی جرم این شهروند مسیحی را تجاوز عنوان کرده و استاندار گیلان از اتهامات امنیتی خبر داده بود.

جمعه در برلین علیرضا شیخ عطار به وزارت خارجه آلمان احضار شد تا دولت آنگلا مرکل ضمن اعتراض شدید نسبت به حکم اعدامی که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برای یک کشیش صادره کرده، از تهران بخواهد آزادی “فوری” وی را فراهم کند.

گفتنی است احضار سفیر جمهوری اسلامی در آلمان، به درخواست گیدئو وستروله، وزیر امورخارجه این کشور انجام شده است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان تصریح کرده برلین شیخ عطار را فراخوانده تا “تا ابراز نگرانی عمیق این کشور نسبت به وضعیت یوسف ندرخانی به او ابلاغ شود.”

در همین حال پنج شنبه شب، مجلس نمایندگان- کنگره- ایالات متحده، قطعنامه ای با 418 رای موافق به تصویب رساند که از دولت محمود احمدی ن‍ژاد می خواهد تا یوسف ندرخانی را “بی درنگ” آزاد کند.

 

عطار: بی اساس است

با این حال گزارش ها نشان می دهد سفیر جمهوری اسلامی روی خوشی به موضع آلمان و آمریکا نشان نداده و با ابراز خشم از برپایی “کمپینی بی اساس” برای آزادی یوسف ندرخانی گفته است: “هر گونه حکمی در این مورد توسط دادگاه اعلام خواهد شد.”

یوسف ندرخوانی شهروندی 33 ساله است که در 1376 دین خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد. او در شمال ایران در شهر رشت، کشیش – پدر روحانی- کروه کوچکی از مسیحیان “تبشیری” شد. دوازده سال در سال 1388 وی توسط مقامات امنیتی بازداشت و روانه زندان شد. بر اساس قوانین شرعی جمهوری اسلامی، مسلمان زادگان حق تغییر دین را ندارند و در صورت گرویدن به دین دیگری “مرتد” محسوب شده می شوند. اتهامی که مجازاتش طناب دار است. این کشیش جوان دو سال پیش به اعدام محکوم شد.

 

توبه کن

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی راهی برای مرتدین مذهبی در نظر گرفته و آن “توبه ” است. گفته می شود از تاریخ سوم تا ششم مهرماه سال ۱۳۹۰ دادگاه رشت سه بار از ندرخانی خواست توبه کند تا حکم ارتداد او لغو شود. با این وی حاضر به بازگشت از دین خود نشده است.

محمد علی دادخواه وکیل سرشناس این شهروند مسیحی در آن زمان در بیان دیالوگ های رد و بدل شده میان قاضی و متهم در دادگاه گفته بود: “حمدعلی دادخواه در خصوص روند دادگاه موکلش گفت: رییس دادگاه به موکلم می گفت بگو که من ازمسیحیت برگشتم و بگو که اسلام را ناسخ ادیان دیگر می دانم و او می گفتم من این را نمی گویم.”

اما به نظر می رسد سفیر جمهوری اسلامی در آلمان از تمام ماجرا بی خبر است. چرا که خبرکزاری دولت – ایرنا – به نقل از وی نوشته است: “تاکنون در ایران حکمی علیه کسی که دینش را تغییر داده باشد، صادر نشده است.”

 

استانداری گیلان: جرم امینی بوده

برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که دیوان عالی کشور، حکم اعدام این کشیش را لغو کرده و پرونده وی را به دادگاه دیگری در رشت بازگردانده است تا مجددا پرونده ندرخانی بررسی شود.

اخیر استانداری گیلان ادعا کرده است، این شهروند مسیحی نه به دلیل تغییر دین بلکه به دلیل انجام جرائم امنیتی با حکم مرگ روبرو شده است. حقوق دانان می گویند سخن از اتهامات شهروندان از سوی وزارت اطلاعات و دستگاه های انتظامی و دستگاه قضایی مطرح می شود، و مشخص نیست استانداری چه نقشی در این پرونده قضائی ایفا می کند.

دلیل صدور حکم اعدام گرویدن به مسیحیت نبوده و یوسف ندرخانی مرتکب جرائم امنیتی شده است.

 

روزنامه جوان: کشیش تجاوز کرده است

پاییز امسال روزنامه جوان – یکی از ارگان های سپاه – در مقاله ای یوسف ندرخانی را مجرمی دانسته بود که به اتهام “انجام جرائم خشن مانند تجاوز و اخاذی‌های متعدد به مجازات اعدام محکوم شده است.”

زهرا چیذری، نویسنده این یادداشت با انتقاد شدید از رویکرد رسانه های غربی به این حکم آن را تلاشی برای “معکوس جلوه دادن حقیقت” در توصیح و گفته بود آن ها: “دلیل حکم اعدام این فرد را خروج وی از دین اسلام و گرویدن به مسیحیت جلوه می‌دهند تا به این وسیله علاوه بر زیر سؤال بردن دستگاه قضایی ایران، وجهه اعتقادی مردم کشورمان را نیز تخریب کنند، این در حالی است که جرائم این فرد قضایی است و وی به دلیل فساد اخلاقی مجرم شناخته شده است.”

این نشریه، طرح موضوع مسیحی شدن یوسف ندرخوانی را “نکته‌ای انحرافی” دانسته بود، آن هم با این انگیزه: “برداری‌های سیاسی”

 

اهدای “بشارت عهدین” به ندرخانی

اخیرا سایت فاکس نیوز با انتشار گزارشی از سر زدن مقامات امنیتی ایران به زندان رشت، جایی که یوسف ندرخانی، زندانی است خبر داده بود.آن ها کتاب هایی درباره ادبیات اسلامی به او داده و به او گفته اند برای بحث در مورد کتاب ها و شنیدن نظرات او باز می گردند خبر داد

فاکس نیوز نسخه دیجیتالی این کتاب را در اختیار دارد. کتابی 300 صفحه ای با عنوان “بشارت عهدین” در مورد عهد عتیق و عهد جدید. این کتاب از طریق روایت های مختلف ادعا می کند که مسیحیت دینی ساختگی است و تلاش می کند تا برتری اسلام را اثبات کند.

در ماه مهر نامه ای از سوی قوه قضائیه به آیت الله خامنه ای فرستاده شد تا وی تصمیم نهایی را بگیرد. آیت الله خامنه ای بالاترین مقامی است که می تواند قوانین شریعت را تفسیر کند.

اخذ تصمیم در مورد پرونده خاص، برای رهبر امر عادی نیست اما مقامات می گویند این مورد از مواردی است که حکم تایید خامنه ای را طلب می کند.

 

بازداشت مسیحیان شیرازی

فعالین حقوق بشر می گویند، جمهوری اسلامی در سه گذشته فعالیت های اقلیت های مذهبی را مورد کنترل و محدودیت شدید قرار داده اند. امری که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی ن‍ژاد در سال 84 با شدت بیشتری پی گرفته شده است. گفتنی است کشیش ندرخانی تنها مسیحی نیست که اینک در زندان به سر می برد. 19 بهمن نیز ماموران امنیتی در شیراز به یک کلیسای خانگی هجوم بردند و حداقل 10 شهروند را بازداشت کردند. تمامی آن ها از نوکیشان مسیحی به شمار می آیند.