پای سپاه روی پوست خربزه

نویسنده
آرش معتمد

» همزبانی سایت توکلی با مطهری

الف، سایت منسوب به احمد توکلی، دیروز ضمن حمایت از انتقادات علی مطهری از فعالیت های اقتصادی سپاه در جلسه رای اعتماد به وزیر نفت، پروژه های اقتصادی را “پوست خربزه هایی” توصیف کرد که سپاه پا بر روی آن ها گذاشته است. این در حالی است که روز شنبه فرمانده سپاه تاکید کرده بود نهاد نظامی تحت فرماندهی وی باید “پیش برنده” جبهه های اقتصادی باشد.

سایت الف روز گذشته با انتشار یادداشتی از سپاه خواست تا برای “کسب درآمد” وارد فعالیت های اقتصادی نشود و خاطرنشان کرد: “در جایی که بخش خصوصی و تعاونی داوطلب و حاضر در میدان اقتصادی است و تهدیدی هم متوجه نظام نیست، ورود سپاه به چنین میدانی، هیچ توجیهی ندارد.”

الف یادداشت مذکور را در واکنش به حملات اخیرحامیان دولت و سپاه علیه علی مطهری نوشته که هفته گذشته در جلسه رای اعتماد به سردار رستم قاسمی، به انتقاد از فعالیت های اقتصادی سپاه در کشور پرداخت. وی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون قرار گرفته بود، مخالفت خود را نه با سردار قاسمی بلکه با سپاه توصیف کرد: “مخالفت با روند ورود نظامیان به حوزه سیاسی و قدرت است.”

نماینده اصولگرای تهران، سپاه را متهم به “تصاحب” پروژه های عمرانی و اپراتور سوم مخابرات  در رقابتی “نابرابر” دانست و تاکید کرد: “با اضافه شدن حوزه عظیم نفت به آن این اتهام رفع نخواهد شد.”

حالا سایت الف، وابسته به احمد توکلی در تایید علی مطهری نوشته سپاه پا روی “پوست خربزه هایی” گذاشته است که همان “پروژه های بزرگ عمرانی ” تعریف شده توسط دولت است. الف می افزاید: “برخی فعالیتهای اقتصادی که آنقدر بزرگ تعریف می‌شود که فقط نهادی مانند سپاه توان مالی –  فنی مشارکت در آنها را دارد. واگذاری بحث انگیز شرکت مخابرات در مزایده‌ای 8هزار میلیارد تومانی یا اخیراً طراحی پروژه حرم تا حرم (بزرگراه قم- مشهد) را بیاد آورید.”

الف همچنین در انتقاد از نمایندگانی که با “شعار و جوسازی” تلاش کردند صدای علی مطهری را “خفه” کنند می نویسد: “این چه روحیه زشتی است که بدون توجه به خیرخواهی و استدلال گوینده، فضا را احساسی می‌کنند و هر نقد و مخالفتی را همراهی با آمریکا و ضد انقلاب عنوان می‌کنند؟”

 

سپاه مثل وزارت اطلاعات

سخنان روز چهارشنبه مطهری با مخالفت گسترده نمایندگانی مواجه شد که مانند گذشته قادر به دو دو گفتن نبودند اما برای بیان اعتراض خود به حملات مطهری علیه سپاه، روی میزهایشان می کوبیدند و از شعار “مرگ بر آمریکا” استفاده می کردند تا فرزند آیت الله مرتضی مطهری را به سکوت وادارند.

مطهری در نطق بحث برانگیز خود که خشم علی لاریجانی -  شوهر خواهر وی- را به همراه داشت همچنین به تجربه ورود وزارت اطلاعات به فعالیت های اقتصادی در دوره سازندگی اشاره کرد. دورانی که به باور نماینده تهران باعث رانت خواری و “رخنه فساد ” در آن وزارتخانه شد. وی افزود: “لذا وزارت یک نظامی در وزارت نفت موجب پیوند قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی است.”

 

جعفری: ما پیش برنده باشیم

علی رغم چنین اظهاراتی، مجلس هشتم برای اعلام حمایت خود از سپاه سردار رستم قاسمی،  با 216 رای وی را برای در اختیار گرفتن سکان وزارت نفت به پاستور فرستاد. با اتکا با همین رای بالا بود که سه روز پس از آن فرمانده سپاه در مراسم تودیع فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیا ضمن ابراز امیدواری نسبت به فراهم شدن زمینه حضور قرارگاه خاتم در “پروژه های مختلف” خاطرنشان کرد: “قرارگاه خاتم الانبیاء کارهایی را انجام می دهد که بخش خصوصی به دلایل مسائل امنیتی یا به دلیل کمبود امکانات و فناوری ها توان انجام آن را ندارد.”

بر اساس شایعات حضور سردار رستمی در متمول ترین وزارت خانه کشور، احتمالا نتیجه معامله ای است که میان سپاه و دولت احمدی نژاد صورت گرفته است. از سال 84 سپاه با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات، با حفظ پروژه های عظیم عمرانی که از اوایل دهه هفتاد و در زمان دولت هاشمی نصیبش شده بود، همچنین به پروژه های میلیارد دلاری نفتی وارد شد و چندین مناقصه کلان  از جمله– طرح توسعه پارس جنوبی- را به صورت “ترک تشریفات” برنده شد. همچنین سپاه توانست در بورس سهام مخابرات را نیز از آن خود کند.

گفته می شود در دو سال گذشته روابط اقتصادی دولت با سپاه که در حمایت از وی خیزش جنبش سبز در سال 88 را سرکوب کرده بود گرمای دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد را نداشته است. از همین رو سپاه از اواخر فروردین با آشکار شدن مخالفت های دولت و رهبر جمهوری اسلامی در صف مقدم مقابله با احمدی نژاد قرار گرفت و چند تن از نزدیکان به او ـ اعضای جریان “انحرافی”- را بازداشت کرد.

پس از آن احمدی نژاد نیز در اظهاراتی بی سابقه از زمان تاسیس سپاه در سال 57، فرماندهان سپاه را “برادرانی قاچاقچی” نامید که در قاچاق دخانیات و اداره اسکله های غیرمجاز دست دارند. وی تصریح کرد: “عده ای پایشان را از قانون گذاشتند آن رو و برای خودشان اختیارات فراقانونی قائل شدند، و استثناء قائل شدند، آنجا دیگر فساد درست می شود. رقم ها هم یک قران و دوزار که نیست. دو هزار میلیارد تومان فقط مصرف سیگار است در ایران، همه قاچاقچی های درجه یک دنیا را به طمع می اندازد، چه برسد به قول معروف به برادران قاچاقچی خودمان.”

پس از رد اتهامات احمدی نژاد توسط سپاه، اواسط ماه گذشته آیت الله علی خامنه ای سرداران را فراخواند تا از آن ها بخواهد اختلافات خود با دولت را “تابلو” نکنند.

حالا به نظر می رسد محمود احمدی نژاد با معرفی سردار قاسمی به عنوان وزیر نفت، کوشیده است بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس نهم، حمایت سپاه را به سمت خود جلب کند.

برخی کارشناسان می گویند با اتکا با چنین معامله ای است که سرلشگر جعفری روز شنبه گفته است: “سپاه باید نقش پیش برنده جبهه های اقتصادی در کشور داشته باشد.”

 

قرب

فرمانده سپاه همچنین به جلسه خود با رئیس دولت مستقر اشاره کرد و از نگرانی های دولت و سپاه نسبت به وزارت نفت و قرارگاه خاتم سخن گفت: “در آخرین جلسه ای که در حضور آقایان احمدی نژاد و قاسمی داشتیم بحث های زیادی صورت گرفت، ما نگران وضعیت قرارگاه بودیم و رئیس جمهور هم نگران وزارت نفت، البته به دلیل نقش تعیین کننده ای که قرارگاه خاتم در بازسازی کشور داشته است، رئیس جمهور نیز نگران وضعیت قرارگاه بود.”

گفتنی است قرارگاه خاتم پس از جنگ با عراق به دستور آیت الله خامنه ای تشکیل شد و تمام فرماندهان آن پس از مدتی به عنوان فرمانده کل سپاه انتخاب شده اند. اولین فرمانده این قرارگاه محسن رضایی بود که نام اختصار “قرب” را بر این قرارگاه نظامی-اقتصادی نهاد. پس از وی سردار یحیی رحیم صفوی، جعفری و رستم قاسمی به عنوان فرماندهان این قرارگاه انتخاب شدند. روز شنبه نیز پس از وزیر شدن سردار قاسمی، ابوالقاسم مظفری شمس به عنوان فرمانده جدید برگزیده شد.

 در بهار سال گذشته قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت‌های زیرمجموعه و فرمانده آن رستم قاسمی تحت تحریم کاخ سفید قرار گرفتند. پس از آن شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه تحریمی  صدور قطعنامه‌ای این قرارگاه و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. بر اساس این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ها در بانک‌های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن‌ها حق مسافرت بین‌المللی ندارند.

رقم پروژه هایی که قرارگاه خاتم در شش سال گذشته عایدش شده بالغ بر  25 میلیارد دلار  است، رقمی که به نوشته کلمه “در عرف قراردادهای نفتی جهان آنچنان بزرگ است که کارتل های بزرگ نفتی نیز نمی توانند با چندین دهه سابقه درخشان نفتی و در دست داشتن تکنولوژی های روز دنیا و دسترسی به بهترین منابع و نیروهای انسانی متخصص و ماهر، این مقدار پروژه را در این مدت کوتاه اخذ کنند و آن را به انجام رسانند.”

اما سردار جعفری روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه ـ ضمن دفاع از فعالیت های اقتصادی سپاه خاطرنشان کرد سپاه از این پس فقط به پروژه های اقتصادی بالای “100 میلیارد تومان”  علاقه مند است.

 

میرحسین موسوی: پروژه های سپاه خطرناک است

پاییز سال 88 میرحسین موسوی ـ از رهبران  جنبش سبز-ـ در انتقاد از فعالیت های گسترده اقتصادی سپاه گفته بود : “واگذاری پیمان های چند میلیارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است، نه به نفع سپاه و نه به نفع کلیت نظام و این رویکرد به تنهایی می تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد.”

موسوی “تضعیف قدرت نهادهای دفاعی و ایجاد فساد ” را از جمله دلایل مخالفت خود با حضور سپاه در  پروژه های اقتصادی در زمان نخست وزیریش در دهه شصت عنوان کرده بود.