هماهنگی در مبارزه با پژاک

نویسنده

» گزارش منابع کرد از احتمال همکاری ایران و آمریکا

ماکسیم آزادی

درحالی که جمهوری اسلامی از  ۱۶ ژوئیه برای  مبارزه با نیروهای  پژاک در مرزهای عراق عملیات نظامی دارد یکی منبع ایرانی به نقل از یک خبرگزاری  گفته است که “در عملیاتی که علیه این سازمان کرد انجام می شود، میان ایران و ایالات متحده هماهنگی کامل وجود دارد”.

زمانی که صحبت از کردها می شود که در چهار کشور پخش شده اند، با وجود بحران هسته ای، ائتلاف ایران و آمریکا  برقرار می گردد. یک منبع ایرانی که به نوشته  اینترپرس سرویس در گذشته بسیار قابل اطمینان بوده تأکید می کند که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی شاهد  درگیری های نظامی هستند  و هیچ تلاشی برای توقف آن انجام ندادند. این منبع که نامش ذکر نشده می گوید: “برای نابود کردن این سازمان تروریستی، میان ایران و آمریکا هماهنگی کامل برقرار بوده است”.

پاتریک کلوسون، کارشناس امور خاورمیانه در مؤسسه واشنگتن هم می گوید “حملات جمهوری اسلامی به ظور ضمنی مورد تأیید ایالات متحده بوده است”.

اما محمود عثمان، نماینده کرد عراقی،  ائتلاف ضدکرد میان دولت های ایران، عراق و ترکیه، و همچنین حمایت آمریکا از آنها را محکوم کرد. او می گوید: “سکوت  در برابر این حملات یعنی تأیید آنها، و این ثابت می کند که میان ایران، عراق و ترکیه در این زمینه توافق وجود دارد. بی شک آمریکا نیز از آنها حمایت می کند. آمریکا در کنار ترکیه قرار گرفته و به تریکه اطلاعات می دهد. ترکیه نیز آن را به ایران منتقل می کند. یک ائتلاف واقعی میان آنها برقرار است.“ 

 

نشست مخفی

ازطرف دیگر، مراد کارایلان، رهبر پژاک، در این خصوص گفت که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در زمان عملیات ایران در مرزهای عراق روی کوه های قندیل پرواز می کردند. به گفته او نیز آمریکا اطلاعات را به ترکیه می دهد و ترکیه نیز آن را به ایران منتقل می کند.

مشارکت کماندوهای ترک در عملیات نظامی جمهوری اسلامی علیه پژاک در اواخر ماه ژوئیه تقویت شد. حدقال پنج کماندوی ترک در درگیری با پژاک در خاک ایران کشته شدند. سلیمان جهیدی، عضو یک گروه شبه نظامی که توسط دولتمردان جمهوری اسلامی برای مقابله با کردها ایجاد شده می گوید: “من با چشمان خودم آنها را دیدم.”

در تاریخ ۲۱ ژوئیه منابع کرد اعلام کردند که حداقل ۳۰۰ کماندوی ترک به مرز ایران رفته اند. حداقل سه کرد غیرنظامی و یک کودک ۱۰ ساله پس از بمباران ایران در روستاهای حاج عمران و سیدکان کشته شدند. ۱۱ غیرنظامی نیز مجروح و ۳۵ روستا آسیب دیدند و صدها نفر آواره شدند.

منبع: لو پست، ۶ اوت