پشت ویترین - پایان یک مرد؛ شروع یک زن؛ پنج زبان عشق؛ باد برگ‌ها را سمت دره ها می‌برد؛ آشنایی با ارسطو؛ در آسمان جان

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

 

 

پایان یک مرد

نویسنده: فریبا کلهر

قیمت: 5200 تومان

ناشر: ققنوس

نوبت چاپ : دوم

«پایان یک مرد» برعکس نامش که خواننده تصور می کند باید روایتگر داستان یک مرد و لابد پایان و سرانجامش باشد، بیان کننده داستان «فرانک» دختر آن مرد است که سایه اش از آغاز تا پایان رمان، بر سر هم این شخصیت است و هم خواننده. عبدالحسین خان فرجام، مانند تمام فرجام ها منتظر است تا به دوره خلوت گزینی و گوشه گیری و منزوی شدن مردان خاندان فرجام برسدو آن وقت با سگی در پی غریزه ای ناشناخته برود و به ندای ژن های فرجامی اش پاسخ مثبت بدهد.

فرانک که نویسنده است و درگیر عشقی پنهان با مردی زن و بچه دار شده، در ادامه ماجرا، متوجه سایه سنگین «بهروز» برادرش می شود که در نیمه رمان و پس از مرگ تکان دهنده برادر، متوجه می شود او برادرش نبوده و در واقع، بهروز عشق اولین و آخرینش بوده است…

بخشی از داستان «عبدالحسین خان» این کتاب این‌گونه نوشته شده است: «فرانک،‌ دختر کوچک فرجام‌ها،‌ پنهانی به این باور پنهانی می‌خندید و همیشه در جواب دوست یکی یکدانه‌اش که کنجکاوی غریب برای دانستن مسایل تمام موجودات دو پا داشت و هر چند وقت یک بار بحث را به ژن مخصوص فرجام‌ها می‌کشاند می‌گفت:«من که باور نمی‌کنم! پای زن دوم و این جور چیزها در میان است. ساعت درونی، چه حرف‌ها!»

 

 

شروع یک زن

نویسنده: فریبا کلهر

قیمت: 3800 تومان

ناشر: ققنوس

نوبت چاپ : دوم

«شروع یک زن»، شرح دغدغه‌های زنی به نام «پروین» است که در آستانه جدا شدن از همسرش پس از چند سال به ایران بازگشته است. وی در این ایام همکلاسی دوران دانشجویی‌اش «بهرام» را پیدا می‌کند. شخصیت بهرام در این کتاب به گونه‌ای توصیف شده که گویی نسبت به همه موضوعات شخصی و اجتماعی زندگی‌اش احساسی نوستالژیک دارد.

 در بخشی از داستان این کتاب می خوانیم: «پنج سال بعد برگشتم به ایران، نه اینکه دلم برای فامیل و دوست آشنا تنگ شده باشد. برگشتم چون قرار بود از بهمن جدا بشوم. در غروب پاییزی که دخترم خوابیده بود، پرده اتاق پذیرایی را کنار زدم و به مناره‌های نیمه ساخته مسجد ولنجک نگاه کردم. وقت اذان بود و همان طور ایستادم و دعا کردم که اگر از بلندگوهای مسجد اذان مغرب پخش می‌شود، موذنش حسینعلی شریف باشد که بود…»

 

 

پنج زبان عشق

نویسنده : گری چاپمن

مترجم : حمیده جاهد

تعداد صفحه : 208 صفحه

قیمت : 4500 تومان

انتشارات : آموت

“زبان عاطفی عشق شما و زبان عشق همسرتان امکان دارد مانند زبان چینی و انگلیسی متفاوت باشد. مهم نیست که شما چقدر تلاش می کنید تا عشق تا را به زبان انگلیسی بیان کنید، اگر همسرتان تنها زبان چینی می داند. او هرگز نخواهد فهمید شما چه اندازه او را دوست دارید…..”

یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده توسط نشر آموت، پنج زبان عشق‌ نوشته‌ی گری چپمن با ترجمه‌ی حمیده جاهد است.

این کتاب تاکنون به 38 زبان زنده‌‌ی دنیا ترجمه شده است. این کتاب یکی از پنج کتاب پرفروش لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز و یکی از 50 کتاب پرفروش سایت آمازون آمریکا است.

گفت: «سه مرتبه ازدواج کرده‌ام و هر‌بار پیش از ازدواج، فکر کردم این یکی دیگر فوق‌العاده است. اما هربار، به گونه‌ای از هم پاشید. من آدم باهوشی هستم. شغل موفقی هم دارم؛ اما قادر به فهمیدن این موضوع نیستم که چرا؟ چرا ازدواج‌هایم دوام نمی‌آوردند؟»

این دردسری‌ست که گریبان‌گیر مردمان امروزی‌ست، چه ثروتمند و چه فقیر و چه تحصیل‌کرده و چه بی‌سواد. کتابی که پیش رو دارید، به این موضوع می‌پردازد. ‌گری چپمن‌ با زبانی ساده و قابل درک و با مثال‌های ملموس برای همگان به این موضوع پرداخته است.

به اعتقاد نویسنده، رابطه‌ی زناشویی به پنج اصل بنیادی تقسیم می‌شود. او این اصول را زبان عشق نامیده است

 

باد برگ‌ها را سمت دره ها می‌برد

نویسنده : علی‌الله سلیمی

تعداد صفحه : 112 صفحه

قیمت : 2900 تومان

انتشارات : سوره‌ی مهر

باد برگها را سمت دره‌ها می‌برد، مجموعه‌ای شامل هشت داستان کوتاه با محوریت جنگ نوشته‌ی علی‌الله سلیمی از تازه‌ترین آثار انتشارات سوره‌‌ی مهر است که این روزها روانه‌ی بازار کتاب شده است.‌ این مجموعه‌ به گفته‌ی نویسنده‌ی اثر؛ حاصل دغدغه‌ای‌ست که در طول سال گذشته و با مرور کتاب‌های خاطرات و نیز زندگی‌نامه‌های داستانی مرتبط با رزمندگان در ذهن او قرار گرفت.

فضای این داستان‌ها برای مخاطب امروز غیرصمیمی نیست و به نوعی یادآور بعضی حواشی اجتماعی ناشی از جنگ نیز هست.

 یکی از داستان‌های این مجموعه با نام ‌در مسیر پرواز مرغان دریایی‌، برگزیده دومین جایزه‌ی ادبی یوسف است.

در مسیر پرواز مرغان دریایی‌، ‌همان ارتفاع همیشگی‌، ‌باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد‌، جا مانده در غبار‌، ‌چینگوی بابایی‌، ‌به نشانی چنار بلند‌، ‌سایه‌ی بلند یک شب‌، ‌مزرعه‌ی مین‌های گوجه‌ای‌ عناوین داستان‌های این مجموعه است.

 

 

آشنایی با ارسطو

نویسنده: پل استراترن

مترجم:شهرام حمزه ای

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحات:۷۸ صفحه

تاثیر او بر جهان پس از خود شاید بیش از هر فیلسوف دیگری بوده باشد. از مخالفت با اندیشه های استاد خود افلاطون تا تربیت اسکندر و راه اندازی لیسئوم مدرسه ای که در رقابت با آکادمی افلاطون، سالها پس از مرگ وی تاسیس شده است همه از شنیدنی های زندگی این پیرمرد جسور بوده اند.اندیشه های ارسطو تمام فلسفه قرون وسطا در غرب را در نوردید تا جایی که مردان کلیسا قوانین کلیسا را با اندیشه های وی ترکیب کردند و آموزه های مسیحی را بر پایه اندیشه ارسطویی بنا نهادند. اندیشه های ارسطو به عالم اسلام هم رسید و فلاسفه اسلامی در آن جرح و تعدیل هایی صورت دادند. هرچه که بود ارسطو توانست با اندیشه هایش خود را به تاثیرگذارترین فیلسوف تاریخ بدل کند. فیلسوفی که روزگاری اندیشه های او وحی منزل تلقی می شد تا جایی که برخی دانشمندان تاریخ در شعله های این وحی منزل سوختند!

آشنایی با ارسطو نوشته پل استراترن از مجموعه کتابهای آشنایی با فیلسوفان جهان است که توسط نشر مرکز منتشر شده است.

 

 

در آسمان جان

نویسنده: میر جلال الدین کزازی

قیمت: ۲۸۰۰ تومان          

نشر معین

«در آسمان جان» شامل مجموعه مقالاتی است که دکتر کزازی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ در زمینه‌های مختلف فرهنگ و ادب ایران جمع آوری کرده است. مقالات مزبور جستارهایی است که به صورت پراکنده در نشریات مختلف فرهنگی و دانشگاهی به چاپ رسیده و نگارنده کوشیده است تا با کندوکاو در ادب و فرهنگ چند وجهی ایران زمین، مقدمات تجربه فخر ملی را نزد هر ایرانی آگاه فراهم کند. وی در این کتاب به یاری بازخوانی شاهنامه فردوسی و تحلیلی خواندنی از هویت و پیشینیه آیین نوروز و موضوعاتی دیگر بر آن است تا بیش از پیش شکوه‌مندی فرهنگ فروزان این سرزمین و ادبیات پارسی را بر نفی هر گونه سرخوردگی‌های دورانی نشان دهد.

 «در آسمان جان» در بر گیرنده‌ی بیست و چهار مقاله است که مقالاتی با عناوین «شاهنامه: نامه فرهنگ و منش ایران»، «چرا شاهنامه را دوست داریم؟»، «شاهنامه: یگانه‌ای سه گانه؛ سه گانه‌ای یگانه» و… ویرایشی دیگر از شاهنامه فردوسی ارائه داده است. همچنین نگارنده در مقالاتی با عنوان «نوروز و اسطوره‌ی پرواز»، «جشن نوروز: جشن فرجام در آغاز» از نوروز به مثابه درفش فرهنگ ایران یاد کرده و تاکید می‌کند که اکنون نوروز مرزهای ایران را در نوردیده و در سرزمین‌هایی پاس داشته می‌شود که از جغرافیای سیاسی ایران سخت دور مانده‌اند اما با این حال در حوزه تمدن ایران زمین قرار می‌گیرند. وی سرانجام در مقالاتی با عناوین «مهرنامه مهین: عبهر العاشقین»، «پیران پارسی: فردوسی و رودکی»، نجیبی سخنور از کاشان «، یادی از سندباد»، «نیاوران: گنجینه هنر ایران» و… «در آسمان جان» را نزد ایرانیان بیداردل، همچون مجمو عه‌ای ناتمام به یادگار گذاشته است.