ایران بخشی از مشکل منطقه است

نویسنده

» وزیر خارجه سعودی در مصاحبه با وینر تسایتونگ:

توماس زایفرت

سعود الفیصل بن عبد العزیز آل سعود، وزیر خارجه عربستان، در مصاحبه ای با وینر تاسیتونگ به سؤالاتی درخصوص سوریه و دخالت ایران در این کشور پاسخ گفته است. این مصاحبه را در زیر می خوانید.

 

شما به وین آمده اید تا “مرکز بین المللی گفتگوی ادیان ملک عبدالله” را به عنوان تلاش مشترکی ازسوی عربستان، اسپانیا و اتریش، افتتاح کنید. هدف عربستان از افتتاح چنین مرکزی در وین چیست؟

تلاش های اولیه برای انجام گفتگو شکست خورده است، زیرا اساس آنها بر احکام استوار بود، نه بر مسایلی که ما را به یکدیگر متصل و متحد می سازد. هدف این مرکز بهبود این وضع است.

 

تنش هایی میان عقاید اسلامی شیعیان و سنی ها وجود دارد. این تنش ها باعث تیره شدن روابط میان ایران و عربستان سعودی شده است. جنگ داخلی سوریه جنگی است که در یک طرف آن ایران به عنوان حامی حکومت بشاراسد قرار دارد و در طرف دیگر کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه هستند که از مخالفان حمایت می کنند.

رقابت ما با ایران یکی از دلایل حضور ما در سوریه است، ولی کمک به قربانیان خشونت حکومت سوریه نیز دلیل دیگر حضور ماست. ما شاهدیم که هیچکس برای حمایت از مردم سوریه که با یک ماشین سرکوب تا دندان مسلح روبروست تلاش نمی کند. این جمهوری اسلامی است که این شرایط را در سوریه به وجود آورده. درواقع حکومت تهران بخشی از راه حل محسوب نمی شود، بلکه بخشی از مشکل است. سران تهران در تلاش اند تا در کویت و لبنان هرج و مرج ایجاد کنند و با مسلح کردن حزب الله در راه ایجاد تفرقه در این کشور گام برمی دارند. آنها در عربستان سعودی نیز به دنبال جذب عامل هستند تا در کشور ایجاد بی ثباتی کنند. جمهوری اسلامی از مسأله فلسطین به عنوان یک ابزار بهره می جوید که امکان دخالت این کشور را در امور داخلی کشورهای عربی فراهم می آورد. تهران همچنین انتقاد کرده بود که چرا اتحادیه کشورهای عرب حکومت بشاراسد را نامشروع خوانده و از شرکت آن در اجلاس این اتحادیه جلوگیری بعمل آورده. به واقع تهران در اتحادیه کشورهای عرب چه جایگاهی دارد؟

 

نظر شما درباره ائتلاف ملی سوریه که مخالفان این کشور را تشکیل می دهد چیست؟

این ائتلاف روز به روز درحال قوی تر شدن است.

 

چرا اتحادیه اروپا و ایالات متحده مخالفان سوری را به رسمیت نمی شناسند؟

فرانسه مخالفان را به رسمیت شناخته و دیگر کشورهای اروپایی نیز همین کار را خواهند کرد. ابتدا این بهانه را مطرح کرده بودند که مخالفان متحد نیستند و به همین دلیل نمی توان به آنها کمک کرد. ولی اکنون مخالفان متحد شده اند و دیگر هیج بهانه ای برای غرب باقی نمانده که به آنها کمک نکند. شما نمی توانید در مورد حقوق بشر صحبت کنید و زمانی که حق زندگی شهروندان سوری زیر پا گذاشته می شود خود را کنار بکشید. ارتش سوریه، آن طور که ادعا می کند، درحال مبارزه با اهداف استراتژیک نیست، بلکه کل سکنه شهرها را آماج حملات خود قرار داده. دمشق به عنوان یکی از باستانی ترین شهرهای تمدن بشری، بخش به بخش نابود شده است. اکنون جامعه بین المللی مسؤولیت دارد و دیگر نباید ادامه این وضعیت را بپذیرد. اگر نمی توانید به طور مستقیم کمک کنید، حداقل به مخالفان کمک کنید تا خودشان از کشورشان محافظت کنند.

منبع: وینر تسایتونگ، ۲۹ نوامبر