ایران کارت شناسایی بیومتریک صادر می کند

نویسنده

» گزارش از لاستامپا

فدریکو گوئرینی

حکومت ایران هم‌ اکنون سایت‌های شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر را فیلتر کرده است و از حدود یک سال پیش کافی ‌نت‌ها به دستور حکومت مجبور شده‌اند به ‌مدت شش ماه نام، نشانی، شماره تلفن کاربران اینترنت و اطلاعات در مورد سایت‌هایی که به آنها وارد شده اند، را نگه ‌داری کنند.

جمهوری اسلامی کارت ‌های شناسایی جدیدی را معرفی کرده است که بیومتریک هستند و همزمان در اینترنت از آن استفاده می ‌شود. اقدامی استراتژیک برای کنترل هر چه بیشتر مخالفان در اینترنت.

این ابزار جدید دولت، چند روز پیش با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور در شهر مذهبی قم رونمایی شد. این کارت هوشمند تمامی مشخصات شخصی فرد، ویژگی ‌های مختلف بیومتریک و اثر انگشت را ثبت می ‌کند. این کارت هم کارت شناسایی است و هم کارت دسترسی به اینترنت. طی پنج سال آینده برای همه ایرانیان بالای 15 سال، یکی از همین کارت ها صادر خواهد شد.

این کارت بعنوان یکی گام دیگر بسوی دنیای مدرن و تکنولوژی برتر معرفی شده است اما آن روی دیگر این کارت، حقیقت تاریکی وجود دارد: مخالفان ایرانی دیگر نمی توانند مطالب ضد حکومت را بدون اینکه شناسایی بشوند، در اینترنت منتشر کنند.

این کار عواقب ناخوشایندی دارد: همانطور که دیدیم، ستار بهشتی، بلاگر ایرانی که زیر شکنجه در زندان کشته شد، با هویت خودش می نوشت. وی در آخرین مطلب اش نوشته بود: “به من هشدار داده اند اگر دست از برندارم، مادرم بزودی سیاه پوش می شود.”

 حکومت ایران همواره اعلام کرده که در صدد ایجاد “اینترنت حلال” است تا تنها اجازه دسترسی به سایت ‌های منطبق بر قوانین اسلامی ایران به مردم داده شود.

کالین اندرسون، یک محقق مستقل در آمریکا، در جریان تحقیقاتش با نسخه ای از این اینترنت حلال مواجه شد که به نظر می رسد در حدود ده هزار کاربر اینترنتی به آن متصل هستند.

منبع: لاستامپا، 30 نوامبر