دیپلمات ها را در هفت کشور هدف می گیرند

نویسنده

» گزارش اسرائیل متساف در باره توطئه های ایران و حزب الله

واشنگتن پست اطلاعات مربوط به سوءقصد به دیپلمات های آمریکایی، خاورمیانه ای و اسرائیلی در هفت کشور را ظرف 13 ماه گذشته  دنبال کرده است. به گزارش این نشریه ایران و حزب الله در پشت این سوء قصد ها قرار دارند.

این سوءقصدها که جزئیات آن منتشر نشده، پس از آنکه مقامات آذربایجان نزدیک به دوازده نفر را در سال گذشته دستگیر کرد، فروکش کرده است. اینکه چه کسی مستقیما دستور انجام این سوء قصد ها را داده است مشخص نشده . ولی مقامات آمریکایی و خاورمیانه ای اکنون این اقدامات را بخشی از تلاش های وسیع تر مرتبط با ایران برای کشتن دیپلمات های خارجی در حداقل 7 کشور درطول 13 ماه ، ارزیابی کرده اند. هدف این اقدامات دو مقام عربستان سعودی و شش نفر اسرائیلی (در آذربایجان) وچند آمریکایی بوده اند.

به گفته مقامات امنیتی خاورمیانه ای، در هفته های اخیر، در تحقیقات دیگری که در چهار کشور انجام شده، شواهد جدیدی در باره قتل های پراکنده و رابطه آنها با یکدیگر به دست آمده که همه حاکی از ارتباط آن ها با ایران یا با شبه نظامیان حزب الله بوده است. دو تن از مقاماتی که گزارش شش صفحه ای را در این زمینه دیده اند گفتند در این گزارش شواهدی از تلفن های ضبط شده، آزمایشات کالبد شکافی، تدارکات مسافرتی و حتی سیم کارت های تلفن همراه که در ایران خریداری است، ارائه شده است. این مقامات گفتند این تلاش ها از اوائل بهار متوقف شده است، یعنی در زمانی که مقامات ایرانی پس از هفته ها تهدید و اظهارات ضد غربی و تهدید به بستن تنگه هرمز، لحن خود را تغییر دادند.

مقامات ایران در ماه مارس رسما پیشنهاد انجام مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود را با شش قدرت بزرگ پذیرفتند. یک دیپلمات غربی گفت: “به نظر می رسد عمدا سعی شده است تا سرو صدا ها قبل از مذاکرات کم شود.” وی که خواست ناشناس بماند گفت: “حالا همه در این فکر هستند که اگر مذاکرات شکست بخورد چه اتفاقی خواهد افتاد.”

آخرین نمونه از این اقدامات زمانی افشا شد که پیام های الکترونیکی در بر دارنده نقشه انتقال سلاح و مواد منفجره از ایران به آذربایجان  بر ملا شد. برخی از پیام هایی که برای یک تبعه آذربایجان به نام بالاگارداش داشدوف، که دارای سابقه جنایی وسیعی است، فرستاده شده به شبکه های اطلاعاتی و گروه های ستیزه جو درداخل ایران مرتبط می شود.

داشدوف که از ایران کار می کرده است از اواخر ماه اکتبر هماهنگی های لازم را برای ارسال مواد منفجره، سلاح و پول نقد به رابط های خود در آذربایجان انجام داده بود. با ادامه تحقیقاتی که توسط آمریکا و اطلاعات خاورمیانه انجام شده است معلوم شد نقشه هایی برای هدف گرفتن جامعه یهودی کوچکی که در آذربایجان وجود دارد و سایر دیپلمات های کشورهای خارجی و کسب و کار های کوچک خارجی در باکو، برنامه ریزی شده بود.

اواخر پائیز و اوائل زمستان گذشته سلاح ها به آذربایجان حمل شد و 10 نفر تبعه ایران نیز برای اجرای توطئه ها به استخدام در آمدند.

شرکت کنندگان آذربایجانی پیش پرداختی را برای شروع عملیات نظرات و شناسایی هدف ها دریافت کرده بودند؛  از جمله این هدف ها یک مدرسه ابتدایی یهودی و یک رستوران غذاهای آماده آمریکایی و دفتر یک شرکت نفتی بوده است. این اطلاعات را دولت آذربایجان پس از حملاتی که برای دستگیری عاملین این اقدامات بین ژانویه تا ماه مارس انجام داد ارائه داده است.

دولت اوباما نیز در ماه مارس گفت سفارت آمریکا نیز در بین هدف های این اقدامات بوده است. لیکن از آن زمان به بعد، مظنونان دستگیر شده اطلاعات وسیعی را در باره “سایر اهداف در باکو” ارائه داده اند که نشان داده است اهداف آنان فراتر از ساختمان ها بوده است.

یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت “آنها به دنبال افراد بودند.” او گفت: “آنها فهرست اسامی کارمندان را در اختیار داشتند. آنها به اعضای خانواده های آنان نیز نظر داشتند.” داشدوف که رهبری این عملیات را بر عهده داشت گفت قرار بود این عملیات به عنوان انتقام قتل کارشناسان هسته ای ایران انجام شود؛ اقدامی که ایران آن را با عوامل اسرائیل و آمریکا مرتبط می داند. ایران هرگونه دخالت در سوءقصد های آذربایجان را رد کرده است.

همانگونه که می توان حدس زد، قتل دیپلمات اسرائیلی در دهلی نو و بانکوک هم بخشی از همین داستان است. دولت اوباما سعی دارد مستقما ایران را به این اقدامات متهم نکند.

ولی واقعیت آن است که ایران در پس تمام این اقدامات تروریستی است.

منبع : اسرائیل متساف – 28 مه