تایید خبر بازداشت نویسنده کرد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» در گفت و گو با کاوه قاسمی کرمانشاهی

samanrasoulpour.jpg

نیروهای امنیتی اسلام آباد غرب یک نویسنده کرد به نام عباس جلیلیان را بازداشت کردند و پس از تفتیش منزل وی،کیس کامپیوتر و بخشی از دست نوشته های وی را با خود بردند.

kavehghasemikermanshahi.jpg

هنوز دلیل بازداشت این نویسنده کرد اعلام نشده و بنا به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان، وی پس از دستگیری هفته گذشته به بازداشتگاه کرمانشاه منتقل شده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال حقوق بشر ساکن کرمانشاه در گفتگو با روز ضمن تایید این خبر می گوید: “عباس جلیلیان پنج‌شنبه شب گذشته در شهر اسلام آباد غرب واقع در استان کرمانشاه بازداشت شد. چند مأمور امنیتی به در منزل ایشان مراجعه و اقدام به بازداشت وی و سپس تفتیش منزل کردند. در حین این تفتیش هر چه پدر پیر و نابینای آقای جلیلیان اصرارکرده که افراد مزبور در وهله‌ی اول هویت خود را مشخص و بعد از آن هم دلایل بازداشت فرزندش را اعلام کنند نه تنها پاسخی دریافت نکرده که مورد توهین نیز قرار گرفته و تهدید به سکوت شده است. حتی به آقای جلیلیان نیز اجازه نداده اند با پدر خود گفت‌وگو کند یا وی را که سالخورده و بیمار است و نیاز به مراقبت ویژه و مداوم دارد به منزل برادرش منتقل نماید”.

این فعال حقوق بشر در ادامه در خصوص علت بازداشت عباس جلیلیان و آخرین وضعیت وی می افزاید: “از علت بازداشت و اتهام این نویسنده کُرد اطلاعی در دست نیست و در مراجعه‌ی مکرر خانواده ایشان به نهادهای امنیتی در اسلام آباد غرب و کرمانشاه هم متأسفانه اطلاعاتی در این زمینه در اختیار آنان قرار داده نشده است. حتی امکان ملاقات و تماس تلفنی هم برای خانواده که به شدت نگران وضعیت وی ‌هستند تا کنون فراهم نگردیده است. ضمن اینکه در نخستین مراجعه خانواده به اداره اطلاعات اسلام آباد غرب، مسئولان مربوطه از بازداشت آقای جلیلیان ابراز بی‌اطلاعی کرده،اما نهایتاً با تائید بازداشت وی گفته‌اند که یک روز پس از بازداشت به کرمانشاه انتقال یافته است”.

کاوه قاسمی کرمانشاهی در خاتمه در خصوص فعالیتهای عباس جلیلیان چنین می گوید: “فعالیت عباس جلیلیان صرفاً در حوزه زبان و ادبیات کُردی و به ویژه کُردی جنوب (گورانی) بوده است. ایشان از نویسندگان بنام در کرمانشاه و کل مناطق کردنشین در ایران و حتی در کردستان عراق هستند. او در بسیاری از همایش‌ها و مراسم‌های ادبی در شرق و جنوب کردستان حضور داشته و به ارائه‌‌ی اثر پرداخته‌است. تا کنون آثار نوشتاری بسیاری از وی به چاپ رسیده است. فرهنگ کُردی ـ کُردی ـ فارسی باشور که کامل‌ترین و معتبرترین فرهنگ لغت کُردی جنوب محسوب می‌گردد. رمان «رنگامه» که شامل چندین داستان کوتاه یا در زبان کُردی «چیروک» می‌باشد،کتاب «زرینه و سیمینه» که مجموعه اشعار و ضرب المثل‌های فولکلور مناطق کردنشین را در خود جای داده است و کتاب‌های دیگر… همچنین مقالات و نوشتارهایی نیز از ایشان در نشریات فارسی و کُردی منتشر شده که موضوع تمامی‌ آن‌ها ادبیات و فرهنگ بوده است”.

عباس جلیلیان پیش از این نیز چندین بار به اداره اطلاعات احضار شده بود.دلیل احضارهای قبلی وی سفرهای کاری و ادبی‌ به کردستان عراق عنوان شده بود.