اتهام جاسوسی به هیئت ایران در سازمان ملل

نویسنده
نیما فرح آبادی

» فشارهای دیپلماتیک ادامه دارد

یک عضو ارشد جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل را به “جاسوسی” متهم کرد و از دولت باراک اوباما خواست آنها را از خاک آمریکا اخراج کند.

پیتر کینگ، نماینده جمهوری خواه از ایالت نیویورک در نشست مشترک روز چهارشنبه دو کمیته فرعی مجلس نمایندگان، برای بررسی دخالت ایران در طرح  ترور سفیر عربستان در ایالات متحده گفت که جاسوسی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل “اعلان جنگ علیه آمریکا است.”

این اتهام تازه علیه دیپلمات های جمهوری اسلامی در حالی عنوان شده که در آخرین واکنش رسمی تهران نسبت به طرح ادعایی توطئه تروریستی در درون آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه آن را در ادامه “اتهام زنی ها و دخالت های” دولت ایالات متحده در امور ایران عنوان کرد.

رامین مهمانپرست که با روزنامه “شرق” گفت و گو می کرد، افزود که آمریکا هر جا احساس کرده در ایران یک دولت یا نظامی روی کار آمده که قصدش “کم کردن وابستگی به غرب” است و به “سمت استقلال” حرکت می‌کند، از هیچ اقدامی برای ایجاد مانع در برابر آن فروگذار نکرده است.

او نمونه بارز این اقدامات را کودتای 28 مرداد 1332 علیه “دولت مردمی دکتر مصدق” دانست و افزود: “برای آمریکایی‌ها اصلا مهم نیست که از چه روشی استفاده کنند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت “اینکه ما دقیقا پیش‌بینی کنیم {آمریکایی ها} می‌خواستند چنین اتهامی به ما بزنند نه” و افزود: “ما دقیقا چنین پیش‌بینی نمی‌کردیم ولی اینکه چنین رفتاری از آمریکایی‌ها بعید است یا نه، پاسخ آن است که از آنها چنین رفتاری اصلا بعید نیست.”

دولت و دستگاه های امنیتی و قضایی ایالات متحده اخیرا نیروی قدس، واحد عملیات بین المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تلاش برای ترور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن و انفجار سفارتخانه های عربستان و اسرائیل در این کشور متهم کرده اند.

ایران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را سناریوی آمریکا برای فریب افکار عمومی و دولت های جهان دانسته است.

 

“علامتی روشن” برای ایران

در ادامه اتهامات مقامات ارشد ایالات متحده به جمهوری اسلامی در رابطه با این طرح، پیتر کینگ، نماینده جمهوری خواه ایالت نیویورک که رئیس کمیته امنیت کشور در مجلس نمایندگان آمریکا نیز است، تعدادی از اعضای هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را به جاسوسی متهم کرد.

او علاوه بر نشست ویژه کنگره، با شرکت در یک برنامه پربیننده شبکه خبری سی ان ان، این اتهام را تکرار کرد.

کینگ گفت که ایرانی های حاضر در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی که به آنها ظن جاسوسی دارد می‌شناسد، اما هویت آنها محرمانه و طبقه‌بندی شده است.

او افزود که برخی از این افراد وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هستند و این‌که افراد موجود در آن دفاتر، در گذشته به‌عنوان اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران شناسایی شده‌اند.

رئیس کمیته امنیت کشور در مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: “ایران جاسوسانی در آمریکا دارد” و ابراز امیدواری کرد تا بیشتر اعضای جمهوری خواه کمیته تحت ریاست وی، به طرح او برای افزایش فشارها به دولت آمریکا برای اخراج جاسوس های جمهوری اسلامی از خاک ایالات متحده بپیوندند.

پیتر کینگ در سی ان ان گفت: “به نظر من بخشی از آنها یا همه آنها در این کار {جاسوسی} دخیل هستند و باید علامت روشنی به ایران فرستاده شود.”

این اتهامات دو روز پس از آن بیان شد که اولین جلسه دادگاه منصور ارباب سیار، شهروند ایرانی – آمریکایی متهم به توطئه برای قتل سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، در نیویورک برگزار شد.

گزارش ها از آمریکا حاکی است که ارباب سیار در این جلسه اتهامات وارده به خود را رد کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا حدود دو هفته پیش او را متهم کرد که با همدستی غلام شکوری، از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران، برای ترور عادل الجبیری، سفیر عربستان در واشنگتن با همدستی گروه های تبهکار مکزیکی توطئه چینی کرده است.

غلام شکوری، دیگر متهم پرونده خارج از آمریکاست و بازداشت نشده است.

این اتهام، شکایت همزمان دولت های عربستان و آمریکا علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال داشته، تحریم های تازه ای را برای برخی مقامات نظامی – امنیتی ایران موجب شده و به تنش ها میان حکومت ایران و غرب به طور گسترده ای افزوده است.

یک روز پس از اعلام خنثی شدن یک توطئه هدایت شده از سوی ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، رهبران دو کشور در یک تماس تلفنی بر واکنش قوی و واحد برای پاسخگو کردن طراحان این “توطئه” تاکید کردند.

بر اساس بیانیه منتشر شده به وسیله کاخ سفید، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و ملک عبدالله پادشاه عربستان در تماس تلفنی خود این طرح را برخلاف معیارهای اولیه بین المللی، اخلاق و قانون دانستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که مدارک مربوط به ادعای مقامات رسمی آمریکا مبنی بر نقش ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده است.

 

افزایش تنش

اعلام ارسال اسناد به شورای امنیت پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا اسناد و شواهد خود درباره طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا به سفارش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داده و دبیر کل سازمان ملل هم بطور رسمی آن را دریافت کرده بود.

اسنادی که آمریکایی ها درباره طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن ارائه کرده اند، نسخه کامل شکایتی است که چندی پیش نزد یک دادگاه آمریکایی ارائه شد و پرونده آن به جریان افتاد.

در سند ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که منصور ارباب سیار، یک دلال ماشین های دست دوم، در صدد استخدام یک کارتل مواد مخدر مکزیکی، مشهور به کارتل زتا، برآمده تا سفیر عربستان در آمریکا را ترور کند.

در این سند آمده است که فرد طرف مذاکره با منصور ارباب سیار که در کارتل زتا عضو بوده در اصل یک مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکاست که سیار به وی نزدیک شده و در دو وعده و در مجموع مبلغ یکصد هزار دلار به عنوان پیش پرداخت عملیات ترور سفیر عربستان به مخبر آمریکایی پرداخت کرده است.

در سند آمریکا آمده است که مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در گذشته مرتکب جرائمی شده و در ازای همکاری با سرویس های دولتی آمریکا علیه مواد مخدر، اتهاماتش نادیده گرفته شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آخرین مقام ارشد دولت آمریکا بوده که نسبت به این طرح واکنش نشان داده است.

او هفته گذشته در گفت و گویی با بی بی سی فارسی گفت که “شواهد و قرائن زیادی در مورد این اتهامات در اختیار مقامات دادگستری آمریکا است.”

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ایران و سپاه پاسداران در گذشته هم اقدامات مشابهی انجام داده اند و بنابراین نمی توان گفت که ایران چنین کارهایی نمی کند.

او گفت: “فکر می کنم که طراحان این ترور می خواستند به آمریکایی ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن کجی کنند.”

هیلاری کلینتون در پاسخ به این سئوال که ابهامات در مورد طرح ترور سفیر عربستان، از درون آمریکا هم مطرح شده است گفت که دولت آمریکا دقیقا نمی داند که این طرح در چه سطحی در ایران تصمیم گیری شده و این احتمال وجود دارد که رهبران ایران از آن مطلع نبوده اند، اما در این صورت انتظار این است که حکومت ایران در روشن شدن ماجرا همکاری کند.

پیش از این آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به این اتهامات گفته بود جمهوری اسلامی ایران در مقابل “هر طرح و اقدام شیطانی” آمریکا می‌ایستد و “کوچکترین باجی نمی‌دهد.”

او طی یک سخنرانی در جمع تعدادی از دانشگاهیان کرمانشاه د روز یکشنبه 24 مهر افزوده بود که “اگر مسئولان امریکایی در برخی خیالات به سر می‌برند بدانند که هر حرکت ناشایست، چه سیاسی و چه امنیتی، با برخورد قاطع ملت ایران روبرو خواهد شد.”

آیت الله خامنه ای روز 23 مهر نیز اتهامات آمریکا را “مهمل” و “بی معنی” دانسته و دو روز پیش از آن هم، به انتقاد از “شیوه‌های ابلهانه و بی‌خاصیت سیاستگذاران درمانده و پریشان غربی برای ایران هراسی” پرداخته بود.