ایران، زنان، بربریت

نویسنده

» مقاله ای از شیکاگو تریبون

تصمیم ایران درمورد آزاد کردن سارا شورد، زن آمریکایی 32 ساله که به جرم مسخره جاسوسی در ایران زندانی بود، طبیعتا باعث خوشحالی شد.

شورد در ژوئیه 2009 با نامزد و دوستش در نزدیکی مرز ایران و عراق در حال کوهنوردی بود که توسط مقامات ایرانی دستگیر و در تهران زندانی شدند. آنها بیش از یک سال در زندان بودند.زمانی که شرود در زندان انفرادی بود، غده ای در سینه اش پیدا کرد. معاینات نشان داد که احتمال دارد این غده سرطانی بشود.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران به خبرگزاری مهر گفت: “دخالت آقای احمدی نژاد در پرونده سارا شورد  به دلیل دیدگاه خاص جمهوری اسلامی به شأن زنان است.”

او صحبتی از فشار های بین المللی برای آزادی سه کوهنورد آمریکایی و وثیقه 500 هزار دلاری که برای سارا شورد درنظر گرفته شده بود، صحبتی نکرد.

حالا که مهمانپرست به این موضوع پرداخته است، بیایید کمی درباره دیدگاه جمهوری اسلامی به شآن  زنان بحث کنیم.

بیایید درباره سنگسار، حکمی که بعضی از اوقات در مورد زنان و مردان در ایران صادر می شود، صحبت کنیم.

طبق قوانین مجازات اسلامی، زنان و مردانی که مرتکب زنا شده باشند، سنگسار می شوند. بله درست است به همین وحشتناکی که از نام آن بر می آید. زنان را تا سینه و مردان را کمر در خاک فرو می کنند. سنگ ها نباید آنقدر بزرگ باشد که باعث مرگ آنی محکوم بشود، یا آنقدر کوچک باشد که سنگ به حساب نیاید.  باید آنقدر به محکوم سنگ بزنند تا بمیرد.

به گفته سازمان عفو بین الملل، این حکم بیشتر در مورد زنان به اجرا در می آید. مردان می توانند چند همسر داشته باشند و شهادت زن در دادگاه ارزش کمتری دارد نسبت به شهادت مردان.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، دستکم 11 ایرانی با حکم سنگسار مواجه هستند که هشت نفرشان زن هستند.

بعنوان مثال، مورد سکینه محمدی آشتیانی ، 43 ساله و مادر دو فرزند که در سال 2006 به اتهام زنا محکوم به سنگسار شده بود، باعث خشم مردم جهان شد.

در نتیجه این توجه جهانی، مقامات ایرانی گفتند که این حکم را منتفی کرده اند. به گفته هوتن کیان که وکیل سکینه آشتیانی و مریم قربانزاده است، مریم قربانزاده که او هم محکوم به سنگسار است، شش ماهه حامله بود که به دلیل ضرب و شتم در زندان تبریز، سقط جنین کرد.

آیا ایران ترحمی هم نشان می دهد؟ به سختی.

دولت ایران حکم قربانزاده را به اعدام با طناب دار تغییر داد. مقامات ایرانی پرونده آشتیانی را تغییر دادند و می گویند که او مرتکب همدستی در قتل همسرش شده است و به همین دلیل محکوم به مرگ است.

 

کیان، که وکیل دو زن دیگر متهم به زنا در زندان تبریز است نگران این است که این موارد مورد توجه جهانی قرار نگیرد. او به روزنامه گاردین گفت:« ترس من این است که ایران، مریم و دو نفر دیگر را که پرونده شان مورد توجه جهانی قرار نگرفته است، اعدام کند.

هفته گذشته، رئیس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو، بر علیه حکم سنگسار آشتیانی نظر داد و آن را “بربریت توصیف ناپذیز” نامید.

این پیام باید در جهان منتشر شود. کشتن انسان ها به دلیل داشتن روابط خارج از ازدواج، بربریت است. دیدگاه ایران  در مورد شان زنان وحشیانه است.

شیکاگو تریبون، 17 سپتامبر