این نظام چه فرقی می کند با دیکتاتوری رضاخانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه انتقادها به احمدی نژاد

در ادامه واکنش ها به سخنان احمدی نژاد درباره مجلس، علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس اسلامی، با تاکید بر اختیارات مجلس مبنی بر عزل و استیضاح رئیس جمهور، سخنان رئیس دولت دهم مبنی بر “اجرا نکردن قوانین” را مورد نقد قرار داد و از وی خواست “اجرا نکردن قانون را توضیح بدهد”. همزمان مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: “اگر مجلس در راس امور نیست و رئیس جمهوردر راس امور است، این نظام چه فرقی می کند با نظام دیکتاتوری رضاخانی، فردا لابد رئیس جمهور می خواهد به مجلس دستور بدهد.”

محمود احمدی نژاد رئیس دولت مستقر، طی آخرین اظهارات خود قبل از سفر به ایالات متحده، با انتقاد از گفته­های بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد مجلس و “در راس اموربودن آن”، این سخنان را متعلق به زمانی دانست که  “نظام پارلمانی بوده” است. سخنانی که بلافاصه با واکنش تند نمایندگان مجلس و برخی از منقدین دولت روبرو شد.

 

التهاب جدید بین دو قطب

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس و منتقد دولت دیروز  در واکنش به سخنان احمدی نژاد  مبنی بر اینکه “مجلس در راس امور نیست”، “ولایت فقیه” و “مجلس” را دو مانع اصلی استبداد دانست و گفت: “امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته اند که میل به تک روی، استبداد و دیکتاتوری بوجود می آورد و باید قوه ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.”

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری “مهر”، در تشریح اظهارات اخیر احمدی نژاد  مبنی بر اینکه دوران “فرمایشات بنیانگذار انقلاب” مبتنی بر در راس امور بودن مجلس گذشته است، گفت: ”استدلال احمدی نژاد از اینکه مجلس در راس امور نیست، اصلا درست نیست چرا که فرموده امام راحل مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است به این دلیل نبوده که نخست وزیر از طریق مجلس انتخاب می شد و حال که رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود مجلس دیگر قدرتی ندارد.”

محمود احمدی نژاد در سخنان خود درباره وضعیت تفکیک قوا، روز 27 شهریور ماه جاری گفته بود: “بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند.”

سایت آخرین نیوز، که ظاهرا از رسانه­های منتقد دولت است، قبل از سفر احمدی نژاد به آمریکا، با “عجیب”  خواندن سخنان احمدی نژاد، پیش بینی کرده بود که این اظهارات “استارت یک جنجال و التهاب جدید سیاسی در میان این دو قطب قدرت” است.

به گزارش این وبسایت “درست یک روز قبل از سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، احمدی نژاد در یک گفتگو با روزنامه وابسته به دولت اظهاراتی را بیان کرد که می دانست می تواند مقدمه یک جنجال سیاسی باشد اما در غیاب وی.”

اینک بعد از گذشت سه روز از این مصاحبه، علی مطهری نماینده منتقد دولت در مجلس با انتقاد شدید از سخنان احمدی نژاد می گوید: “اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس جمهور در دست مجلس است و می تواند از طریق مطرح کردن سئوال از رئیس جمهور، استیضاح وی وتصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس جمهور را از قدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.”

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه گفته است: “مگر اینکه نظر رئیس جمهور از بیان این سخنان این بوده باشد که مجلس فعلی در راس امور نیست چرا که عملکردش را به گونه ای انجام داده که به وظایف نظارتی اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان ها که باید از رئیس جمهور سئوال می کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرایی و جلوگیری از تخلفات و اختلافات استفاده می کرده و وزرا و رئیس جمهور را تحت نظر خود قرار می داده، این کار را نکرده است.”

او با تاکید بر اینکه اگر نظر احمدی نژاد در مورد “مجلس فعلی” باشد با نظرات او موافق است، افزود: “اگرنظر رئیس جمهور این بوده است که مجلس فعلی بدین گونه عمل کرده که در راس امور نیست، شاید این حرف درست باشد و من نیز آن را قبول داشته باشم. اما اینکه بگوییم به طور کلی مجلس در راس امور نیست این حرف درست نیست.”

محمود احمدی نژاد، روز شنبه در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود، در بخش دیگری از گفتگوی خود با روزنامه ایران که وابسته به دولت است، یک بار دیگر دیگر بر “اتحاد قوا” تاکید و ادعا کرد: “ما واقعاً حداکثر تعامل با قوا را داریم”.

تاکید شهردار پیشین تهران بر اتحاد سه­قوه که اکنون خود در راس یکی از آنها قرار گرفته، در شرایطی صورت می گیرد که اختلاف بین دولت و مجلس طی ماه های گذشت شدت گرفته است.

احمدی نژاد در این باره گفته است: “هر چقدر علیه ما انتقاد شود ما سکوت می‌‌کنیم. ما فکر می‌کنیم، سه قوه یکی هستند، تفکیک قوایی که از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد. حقیقت یک تقسیم‌کار است و خود کار یک موضوع بیشتر نیست و آن ساختن ایران و خدمت به مردم و اجرای عدالت است. این کار تقسیم شده و هر کس گوشه‌ای از کار را می‌گیرد. همه اجزای یک مجموعه هستند ولی بنا بر یک منطقی باید تقسیم کار شود.”

سخنان وی دراین خصوص نیز انتقاداتی را از سوی مخالفانش در مجلس به دنبال داشت. علی مطهری، با اشاره به اینکه “مجلس هشتم، مجلس نجیبی است و البته نجابت آن هم بیش از حد است”، در مورد این بخش از سخان احمدی نژاد، گفت: “شاید گاهی برداشت های غلطی در مجلس از وحدت وجود دارد و تصور می کنند که نباید اقدامی انجام دهند که مانع وحدت قوا در کشور باشد. در حالی که مطرح کردن سئوال از رئیس جمهور زمانی که می گوید قانونی را اجرا نمی کند - مثلا قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلانشهرها را اجرا نمی کند - ضروری است و دیگر جای سکوت نیست.”

این رهیافته به مجلس که در طول سال گذشته انتقادات زیادی را متوجه احمدی نژاد کرده، خطاب به رئیس دولت مستقر در ایران می گوید: “ایشان بیاید و برای این اجرا نکردن قانون توضیح بدهد شاید نمایندگان نیز قانع شدند، اما نمی شود مجلس در مقابل قانونگریزی دولت سکوت کند، چرا که این اقدام خیانت به حقوق مردم است و هیچ ربطی به وحدت و اختلاف ندارد و موضوعی است به نفع کشور که باعث اصلاح امور کشور می شود.”

مطهری در ادامه می افزاید: “حتی اگر فرض کنیم که کشور درشرایط خاص تحریم ها واحتمال ضعیف حمله نظامی نیز قرار دارد این موضوعات به هم ربطی ندارند و هرکسی باید وظیفه خودش را انجام دهد. مجلس نیز باید به وظایفش عمل کند و نباید مسائل را با هم مخلوط کرد.”

وی سپس  می گوید: “وقتی مجلس این قدر نجیب است حتما رئیس جمهور هم آن حرف ها را درباره مجلس می زند.”

انتقاد ها به گفتگوی احمدی نژاد در 27 شهریور ماه با روزنامه دولتی اما تنها با انتقادهای تند علی مطهری اصولگرای منتقد دولت خلاصه نشد. این سخنان موجب شد بسیاری از رسانه ها و نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان فراکسیون اصولگرا که همواره حامی دولت بودند، رئیس دولت را به “استبداد رای” و دولتش را به “دیکتاتوری رضاخانی” متهم و سخنانش را “خطرناک” توصیف  کنند.

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در ادامه انتقادها به سخنان اخیر احمدی نژاد گفت: “سئوال این است اگر مجلس در راس امور نیست و رئیس جمهوردر راس امور است، این نظام چه فرقی می کند با نظام دیکتاتوری رضاخانی، فردا لابد رئیس جمهور می خواهد به مجلس دستور بدهد، لابد اگر مصوبه ای را خلاف میل و فکر خودش تشخیص داد می تواند مصوبه مجلس را عمل نکند یا آن را وتو بکند.”

این عضو مجمع نظام با “خطرناک” خواندن این اظهارات، افزود: “من از آقای رئیس جمهور خواهش می کنم مطالعه حقوقی بکند ؛ اصولا باید کسی که رئیس جمهور می شود اگر رشته تحصیلی اش حقوق نیست لااقل یک سلسله مطالعات حقوقی داشته باشد و از مشاوران حقوقی در اظهارات خود مشورت بگیرد.”

همزمان سیدرضا اکرمی، یکی از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: “همین که کسی قادر به انحلال مجلس نیست، همین که هیچ وقت مملکت نباید بدون مجلس باشد و اینکه مرکز قانون‌گذاری مجلس است، شواهدی گویا بر این است که مجلس در راس امور است.”

در همین ارتباط سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی با انتشار سخنان احمدی نژاد در مطلبی تحت عنوان “آقای رئیس جمهور! مجلس هنوز هم باید در رأس امور باشد”، ذکر دو نکته را ضروری دانست و نوشت: “دولت خود می تواند هر کاری را که می خواهد انجام دهد چرا که در کشورهای جهان سومی همچون کشور ما دولت آن قدر به صورت عملی اختیارات و وسعت امکانات و بودجه و پول و خدمه دارد که به راحتی نتوان آن را پاسخگو کرد، اما در این میان چرا باید فرمایشات امام(ره) را قربانی تمایلات و اهداف شخصی و گروهی کرد. آیا به راستی آقای احمدی نژاد در زمان دولت های پیشین و نیز دولت های بعدی ـ اگر در اختیار همفکران ایشان قرار نگیرد ـ همین نظر را داشته و خواهد داشت؟آیا کسی می تواند ادعا کند که در سیره امام(ره)، مجلس به عنوان نماد مردمی بودن نظام و فارغ از نوع ساختار نظام، مطرح نبوده است.”

سایت جهان نیوز متعلق به جمعیت رهپویان و علی زاکانی هم نوشت: “توجه به سخنان حضرت امام در برخورد با مجلسیان حاکی از آن است که برخلاف نظر رئیس جمهور، نگاه حضرت امام به مجلس و تعبیر ایشان از راس امور بودن ناظر به تقنین و قانون گذاری است و نه انتخاب نخست وزیر. آنچه که در بیانات و پیام های حضرت امام با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح بوده است متوجه اهمیت و جایگاه مجلس و قانون گذاری و حراست از قانون است و این مساله از نگاه حضرت امام بسیار بالاتر از حوزه اجرا است. طبیعی است که مجریان همواره در رفت و آمد های سیاسی قرار دارند اما قوانین ماندگارند و با تغییر آدم ها عوض نمی شوند.”

اختلافات مجلس و دولت و انتقاد به سخنان احمدی نژاد در شرایطی ادامه دارد که وی هم اکنون برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد و روز گذشته در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا انتقاداتی را  در خصوص اظهارت روز یکشنبه وزیر امور خارجه آمریکا درباره “افزایش قدرت نظامیان درایران” متوجه دولت آمریکا کرده و در عین حال بارها تقاضای مذاکره با اوباما رامطرح کرده است.