یک رکورد تازه در ادامه تحریم های ایران

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون به جریمه بانک فرانسوی توسط آمریکا

سهام بانک فرانسوی “ب.ان.پ پاریبا” روز جمعه نزدیک به ۶ درصد از ارزش خود را ازدست داد. و این درحالی است که ایالات متحده این بانک فرانسوی را به دلیل نقض تحریم های اعمال شده علیه کوبا، ایران و سودان به مدت چهار سال، به پرداخت مبلغ بی سابقه ۱۰ میلیارد دلار جریمه تهدید کرده.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال و به نقل از یک منبع نزدیک به این پرونده، ممکن است این جریمه از مرز ۱۰ میلیارد دلار نیز بگذرد. به گفته واشنگتن، این بانک به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه کشورهای کوبا، ایران و سودان بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ مبادرت ورزیده. این بانک به دلیل انجام پرداخت های خود به دلار در این کشورها متهم شناخته شده. این روزنامه می نویسد بانک ب.ان.پ پاریبا درحال مذاکره است تا کمتر از ۸ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. یک منبع نزدیک به این پرونده که نخواست نامش ذکر شود به فرانس پرس گفت که به هرحال، جریمه تعیین شده برای این بانک بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود. این جریمه یکی از بی سابقه ترین جریمه هایی است که به یک بانک در ایالات متحده اعمال می شود. در سال ۲۰۱۲ بانک بریتانیایی “اچ اس بی سی” به جرم پولشویی و همچنین دور زدن تحریم های ایران ازطریق “استاندارد چارترد بنک” به پرداخت جریمه ای معادل با ۱ ممیز ۹ میلیارد دلار محکوم شد.

یک تحلیلگر مستقر در پاریس دراین خصوص می گوید: “نکته مسلم این است که نتیجه این اقدام و رسانه ای شدن این پرونده به هیچ وجه به نفع این بانک که تاکنون از اعتبار خوبی برخوردار بوده نیست.” به گفته او، “پرداخت چنین جریمه ای پیامدهای مالی بسیاری به دنبال دارد؛ به عنوان مثال خیلی راحت منجر به لغو خرید و فروش سهام سال ۲۰۱۴ خواهد شد.”

یک منبع می گوید که پرداخت های انجام شده از ایران، کوبا و سودان به خودی خود غیرقانونی نبوده اند. مشکل از آنجا ناشی می شود که این پرداخت ها به دلار انجام شده، یعنی می توان گفت که بخشی از آن از خاک آمریکا صورت گرفته و همین مسأله باعث شده تا این مبادلات جنبه بزهکارانه به خود بگیرد، چرا که آمریکا تحریم هایی را علیه این سه کشور اعمال کرده بوده. 

به گفته جاکوب فرنکل، دادستان سابق فدرال، دولت آمریکا “عناصر لازم برای توجیه چنین جریمه هنگفتی را دراختیار دارد”. ازسوی دیگر، “بانک ب.ان.پ پاریبا قصد دارد این مشکل را هرچه سریعتر حل و فصل کند تا بتواند روال عادی فعالیت های خود را ازسرگیرد.”

این درحالی است که هفته گذشته ایالات متحده جریمه ای معادل ۲ ممیز ۶ میلیارد دلار را علیه یک بانک دیگر اروپایی، کردیت سوئیس، اعمال کرده. اتهام این بانک کمک به متمولان آمریکایی در انجام تقلب های مالیاتی ذکر شده است.  

منبع: لیبراسیون، ۳۱ مه