در سوریه حضور نظامی نداریم

نویسنده

» گزارش آ ب ث از پافشاری تهران در تکذیب

ژنرال حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، امروز در شبکه تلویزیون دولتی پرس تی وی که به زبان انگلیسی پخش می شود، تکرار کرد که ایران در سوریه حضور نظامی ندارد.

فیروزآبادی در پاسخ به سؤالات گزارشگران محلی در تهران خاطرنشان کرد که به هر حال فکر نمی کند نیروهای غربی بتوانند در سوریه وارد عمل شوند، زیرا غربی ها به خوبی می دانند که “دولت سوریه تنها نیست و یک ملت پشت سر این دولت ایستاده است؛ ملتی که نمی توان علیه آن مبارزه و حقوق آن را پایمال کرد.”

فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی براین نکته تأکید نمود که مواضع مقامات ایران، به عنوان متحد اصلی حکومت دمشق در خاورمیانه، به گونه ای است که از سوریه دفاع خواهند کرد، گرچه هیچ گونه حضور نظامی در این کشور ندارند.

او همچنین به این موضوع اشاره نمود که شورشیان مسلح در سوریه از تک تیراندازان و شهروندان سوری و دیگر کشورهای عربی تشکیل شده اند که تحت لوای شبکه تروریستی القاعده مبارزه می کنند.

فیروزآبادی گفت: “برخی از شورشگران از شهروندان سوری اند، و چون از جوانان پرشور محسوب می شوند، بازیچه دست القاعده شده اند.”

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی به کرات مسأله اعزام نیروهای ایرانی به سوریه را برای حمایت از حکومت دمشق تکذیب کرده اند. آنها براین باورند که این اتهامات صرفاً تبلیغاتی است برای پنهان نگاه داشتن حضور تروریست های خارجی در این کشور.

جمهوری اسلامی که حکومت دمشق متحد اصلی آن در میان کشورهای عربی محسوب می شود، بارها ایالات متحده و چندین حکومت عربی متحد واشنگتن را به مسلح کردن گروه های مخالف سوری متهم کرده است. ازنظر آنها، این گروه های مخالف درواقع تروریست اند و قصد فروپاشی حکومت دمشق را دارند.

درعین حال، ایالات متحده و شورشیان سوری، ایران را به حمایت از حکومت سوریه به شیوه های مختلف متهم کرده اند: کمک های نظامی، تسلیحات، اعزام افراد و مشاوره.

در تاریخ ۱۲ فوریه، حسام خوشنویس از فرماندهان سپاه پاسداران که با نام حسن شاطری نیز شناخته می شود، در نزدیکی دمشق و در حمله ای که حکومت تهران “عوامل اسراییلی” را مسؤول آن می داند کشته شد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، شاطری مسؤول بازسازی پروژه هایی در جنوب لبنان بود که بودجه آنها ازسوی ایران تأمین می شد و در زمان حمله نیروهای اسراییلی درحال بازگشت از حلب به این کشور بود. او برای مطالعه طرح های بازسازی لبنان به حلب سفر کرده بود.

منبع: آ ب ث، ۸ مارس