آقای... یارانه نمی دهیم!

نویسنده
نازنین کامدار

» پیامک فرستادن در روز؛ خالی کردن بانک ها درشب

با وجود ادعاهای جدید محمود احمدی نژاد درباره “اجرای دقیق” طرح هدفمندسازی یارانه ها که تا کنون به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی شکست آن در همان فاز اول آشکار شده، و همزمان با برداشت دولت از بانک های خصوصی،ارسال یک پیامک از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به شهروندان و تاکید بر لزوم انصراف از دریافت یارانه نقدی، اعتراض گسترده رسانه های حکومتی را بر انگیخت

این پیامک درحالی ارسال شده که پیش از انتخابات 12 اسفند نیز شایعه “قطع یارانه نقدی در صورت عدم شرکت در انتخابات” بازتاب وسیعی در میان گروه های دریافت کننده این یارانه ها داشت.

هم اکنون رسانه های اصولگرا معتقدند با کمک پیامک اخیر سازمان هدفمند سازی، شایعه ای که به زعم آنان از سوی “استکبار و ضد انقلاب” درست شده بود تا “شکوه انتخابات” را خدشته دار کند، به بهانه ای برای زیر سئوال بردن انتخابات تبدیل خواهد شد.

این پیامک در روزی ارسال شد که مجلس اسلامی اجرای فاز دوم هفمندسازی یارانه ها را به مدت سه ماه به تعویق انداخته و انتقادات گسترده ای نسبت به عملکرد احمدی نژاد مطرح کرده است.

دولت برای واریز یارانه اسفند که تا نیمه دوم ماه نیز پرداخت آن به تعویق افتاد با مشکل تامین اعتبار مواجه بود و ناچار شد با برداشت شبانه از حساب بانک های خصوصی، ایجاد بازار سیاه ارزی و همزمان عدم واریز 4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به حساب خزانه داری کل، کسری خود برای پرداخت یارانه ها را جبران کند؛ یارانه ای که شائبه تبلیغاتی بودن آن در آستانه انتخابات قوت گرفت و برخی از اصولگرایان را وا داشت تا دولت را به تلاش برای خرید رای از طریق واریز یارانه متهم کنند.

در چنین شرایطی دولت تصمیم به ارسال پیامکی گرفته که نگرانی های عمومی زیادی را در پی داشته است.

در متن این پیامک که از شماره 98300025 ارسال شده، آمده است: “ آقای… نظر به تمکن مالی، لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنید، سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها”.

 سایت شفاف در گزارشی در این مورد نوشته است: “بعد از پایان انتخابات مجلس نهم اما بدون اعلام قبلی از سوی دولتی ها موج ارسال پیامک های یارانه ای آغاز شده است. ماجرا از این قرار است که پیامکی با مضمون انصراف از دریافت یارانه‌ها به شکل گسترده در کشور از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها برای سرپرستان خانوار ارسال شده است و انگار نامه نگاری جای خود را به پیامک داده است. در این پیامک از سرپرستان خانوار خواسته شده است، جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنند”.

شفاف افزوده است: “نکته قابل توجه اینجاست که در این پیامک اشاره ای به داوطلبانه بودن انصراف نشده است و متن پیامک اینگونه القا می کند که انصراف اجباری است. بسیاری از اقشار مردم نسبت به دریافت این پیامک اعتراض و اعلام کرده اند علیرغم اینکه کارگر ساده ای با حداقل حقوق و مستاجر هستند، ولی در این پیامک به آنها لقب متمکن داده شده واز آنها خواسته شده از دریافت یارانه انصراف دهند. به نظر می رسد ماجرای خوشه بندی ها در حال تکرار است و معلوم نیست دولتی ها چه تصمیمی برای یارانه ها دارند و چگونه می خواهند برای حذف پر درآمدها عدالت را برقرار کنند؟”

سایت تابناک نیز که این روزها به دلیل افشای قرارداد مشهور به “ترکمنچای چینی” مورد غضب نهادهای دولتی قرار گرفته در گزارشی با عنوان “با دو کلیک، یارانه نقدی دیگران را قطع کنید!” می نویسد: “پیش از برگزاری انتخابات شایعه ای در کشور و به ویژه در شهرهای کوچکتر گوش به گوش چرخید که در صورت عدم شرکت در انتخابات یارانه خانواده ها قطع می شود! این خبر که شایعه ای بیش نبود، اینک با حادثه ای عجیب هم قرین شده است، مسولان سازمان هدفمندی یارانه ها که از مدت ها پیش بنا بود از مردمی که تمکن مالی دارند بخواهند که از دریافت یارانه ها انصراف دهند، این پیامک ها را درست پس از انتخابات به مردم ارسال کرده اند و ناخواسته و از سر بی تدبیری این شایعه را تقویت کرده اند. پیامک هایی که در برخی موارد به دست افرادی رسیده است که زیر خط فقر در آمد دارند”.

تابناک با اشاره به ابعاد دیگری از ناکارآمدی دولت، از وضعیت سایت ویژه اطلاعات خانوارچنین گزارش داده است: “در حال حاضر برای دستیابی به اطلاعات خانوارها و حتی اعلام انصراف از دریافت یارانه ها، کافی است که به سایت رفاهی مراجعه شود و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه سرپرست یک خانواده، آنان را از دریافت یارانه نقدی محروم کرد. مسئولان سازمان هدفمندی یارانه ها حتی به خود زحمت نداده اند که آیتم های امنیتی دیگری را برای ورود به صفحه اطلاعات شخصی خانوارها تعیین کند. این در حالی است که همه می دانند که کپی ها و رونوشت هایی از مدارک هویتی اغلب ایرانیان در مراکز مختلف از مدرسه و مراکز خدماتی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و دولتی وجود دارد که افراد مغرض می توانند به راحتی با استفاده از شماره های ملی افراد و سریال شناسنامه آنان، نه تنها به اطلاعات وارد شده آنان در سازمان هدفمند کردن یارانه ها دست پیدا کنند، بلکه می توانند به جای آنان تعیین کنند که تمایل دارند از یارانه نقدی استفاده کنند یا می خواهند انصراف دهند.”