کیروش به مرخصی رفت
یا برای همیشه؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» همزمان با بالاگرفتن اختلافات و تداوم مشکلات

استرالیایی‌ها در سومین دوره‌ای که وارد جام ملت‌های آسیا شده‌اند، حضور موفق و قدرتمندانه خود را با قهرمانی در خاک خود جشن گرفتند. حالا استرالیا پس از دو نایب قهرمانی، دارای یک مقام قهرمانی هم شده و به جمع ۸ قهرمان این رقابت‌ها راه پیدا کرده است. در بین قهرمان‌ها، ژاپن با ۴ عنوان قهرمانی رکورددار است و پس از آن ایران و عربستان با ۳ قهرمانی قرار دارند. کره‌جنوبی هم این شانس را داشت تا با پیروزی مقابل استرالیا در دیدار فینال، تعداد قهرمانی‌های خود را به عدد ۳ برساند که ناکام ماند. اما غوغای جام ملت‌ها حتی با برگزاری بازی فینال و حذف تیم ملی ایران در دور اول مرحله حذفی همچنان ادامه دارد.

در روزهای اخیر جنگی تمام عیار میان مخالفان و مدافعان سرمربی تیم ملی درگرفته و کارلوس کیروش درست در روز برگزاری فینال، ایران را برای یک مدت نامعلوم ترک کرده است. او در روزهای اخیر چندین بار تهدید به استعفا کرد اما به دلیل تکرار آن در گذشته، چندان جدی گرفته نشد. با این حال، آخرین صحبت‌های کیروش پیش از ترک ایران، چندان امیدوارانه نیست.

 

“با این شرایط نمی‌توانم ادامه بدهم”

سرمربی تیم ملی ایران روز شنبه با علی کفاشیان، رییس فدراسیوت فوتبال جلسه داشت. او پس از این جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و سپس ایران را به مقصد پرتغال ترک کرد. کیروش درباره ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال گفت: “ایران بهترین جایی بود که در طول دوران حرفه‌ای مربیگری‌ام در آن حضور داشتم و با تمام احترامی که برای هواداران قائل هستم، باید بگویم با این شرایط و امکانات نمی‌توانم ادامه همکاری بدهم.”

او یک بار دیگر تاکید کرد که ایران بهترین جایی است که او در آن مربی‌گری کرده اما این موضوع نمی‌تواند باعث این شود که چشمش را به روی برخی مشکلات موجود ببندد: “امیدوارم بتوانم بیشتر در ایران بمانم ولی اولا نمی‌دانم در آینده نزدیک چه اتفاقی می‌افتد. در هر حال باید بگویم با این شرایط ادامه دادن، امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم انتظارات هواداران را برآورده کنیم. بدون حمایت مالی و با این اختلافاتی که پشت پرده وجود دارد، دستیابی به موفقیت غیر ممکن است.”

سرمربی تیم ملی همچنین درباره مباحث جلسه برگزار شده توضیح داد: “با کفاشیان صحبت کردم تا از طریق یک تفاهم دو سویه به همکاری خود با فدراسیون پایان دهم. احساس می‌کنم اگر من مشکل تیم ملی هستم، برای حمایت از این تیم باید بروم. من این تصمیم را در اختیار رییس فدراسیون می‌گذارم و اگر مصلحت برای پیشرفت فوتبال رفتن من است، طی یک تفاهم دو سویه این اتفاق حاصل شود.”

او عنوان کرد که “همه ما اکنون به استراحت و تفکر روی مسائل پیش‌رو نیازمندیم”.

بسیاری از کارشناسان فوتبال، جام ملت‌ها را آخرین مرحله همکاری کارلوس کیروش با فدراسیون فوتبال می‌دانستند. در این بین، مهم‌ترین عامل هم مخالفت نه چندان پنهان وزارت ورزش با این مربی شناخته شده دنیای فوتبال معرفی می‌شود. پیش از این شخص وزیر ورزش در چند مورد به طور صریح یا تلویحی کیروش را مورد انتقاد قرار داده و بعد از باخت تیم ملی به عراق و حذف از جام ملت‌های آسیا، انتقادات شدید خبرگزاری ایرنا هم نشانه‌ای بر مخالفت دولت قلمداد شد.

هرچند محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در آخرین اظهارنظر خود درباره حضور و یا عدم حضور کیروش در تیم ملی فوتبال ایران گفت: “درباره‌ ادامه کار با کارلوس کی‌روش نظری نمی‌دهم و این موضوع را به فدراسیون فوتبال واگذار کرده‌ایم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره کی‌روش بر عهده فدراسیون فوتبال است.”

احتمال کوتاه آمدن رییس فدراسیون فوتبال در برابر خواست‌های وزارت ورزش احتمالی دور از ذهن نیست. او که به لحاظ مقررات بین‌المللی صاحب استقلال شناخته شده و هرگونه دخالت دولت در حیطه اختیارات و وظایف او می‌تواند تنبیهات بین‌المللی سختی به دنبال داشته باشد، به سازشکاری شناخته می‌شود. اما در این میان یک فاکتور مهم هم وجود دارد؛ محبوبیت روزافزون کیروش در ایران که حتی باخت و حذف هم نمی‌تواند خدشه‌ای بر آن وارد کند. اکنون نظرسنجی‌های مختلف رسانه‌ای حاکی این خواست مردمی است که کیروش باید بر سر کار خود باقی بماند اما آیا اختلافات تشدید شده و فضای دوقطبی به وجود آمده، ادامه کار را سخت و حتی غیرممکن نخواهد کرد؟

 

فضای پرتنش فوتبال و فدراسیون پر ایراد

در روزهای منتهی به شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا، تک مضراب سخنان سرمربی تیم ملی انتقاد از تدارک بسیار ضعیف این تیم بود و مشکلات مالی و مدیریتی فدراسیون فوتبال نیز به اوج رسیده بود تا جایی که کارلوس کیروش انتقاداتی تند و صریح در این زمینه عنوان کرد: “ما آماده سازی ای که باید را نداشتیم. وقتی روی یک آماده سازی بد قمار می کنید، شانس چندانی ‏نخواهید داشت.‏ تیم من اصلا مطابق آنچه می خواستم، آماده نشد. ما مشکلات زیادی داشتیم؛ مشکلات مالی و همچنین از نظر حمایت ها. ما انتظار ‏داشتیم با اردوها وبازی های بیشتر، به استرالیا بیاییم.”

اما نمایش ایران در جام ملت‌ها دل بخش قابل توجهی از هواداران را به دست آورد، همان طور که باعث انتقاد تعداد زیادی از مربیان هم شد. این انتقادات، ادامه اختلاف دیرینه مربیان ایرانی و خارجی در فوتبال ایران است که به شدت از سوی رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شود.

این اختلافات آن قدر بالا گرفت که پس از حذف ایران، کیروش در چرخشی عجیب، به امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال و حمید درخشان، سرمربی پرسپولیس حمله کرد و با زیر سوال بردن کارنامه و رویه آنها، جواب تندی به انتقاداتشان داد. قلعه‌نویی در پاسخ، بیانیه‌ای منتشر کرد و درخشان هم در چند مصاحبه جواب کیروش را داد. صحبت‌های اخیر قلعه‌نویی در حمایت از درخشان بار دیگر شعله اختلاف را شعله‌ور کرد و کیروش هم وارد این معرکه شد تا یک دو قطبی کامل در این میانه شکل بگیرد. این موضوع به بازیکنان هم سرایت کرد و میلاد فخرالدینی، بازیکن استقلال در اقدامی غیرحرفه‌ای در دفاع از سرمربی‌اش علیه سرمربی تیم ملی موضع گرفت. این موضع‌گیری حمله تند بیرانوند و سردار آزمون، دو بازیکن تیم ملی را به دنبال داشت تا نشانه‌ای از این باشد که فضای فوتبال ایران این روزها حسابی پرتنش و پرسوءتفاهم است.

اهالی فوتبال درحالی به این دعواها پای می‌گذارند که هیچ امید بهبودی به وضعیت مالی و مدیریتی فدراسیون وجود ندارد و ماندن یا نماندن کیروش، تنها یک بخش از مشکلات بسیاری است که فوتبال ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند.