پیوند اسلام و آرمانها با سانتریفیوژ

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» جوانی: برای کنارآمدن با دشمن می گویند ما چاره ای نداریم

پس از اظهارات رهبرجمهوری اسلامی درباره لزوم “عدم امیدواری” به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ و اینکه با “عقب نشینی” از برنامه هسته ای تحریم ها لغو نخواهد شد، برخی از فرماندهان سپاه نیز با اعلام اینکه “امریکا محتاج تفاهم است” منتقدان برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و طرفداران مذاکره  را به “وادادگی” متهم کرده و مدعی شده اند که کسانی “به دنبال گذاره چاره‌ای نداریم با هدف کنار آمدن با دشمنان هستند.”

در همین ارتباط سرتیپ پاسدار یدالله جوانی طی اظهاراتی در “همایش مربیان عقیدتی سیاسی و فرهنگی بسیج” گفت: “این تحریم‌ها برای نگرانی غربی‌ها از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا نگرانی از نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم نیست چون آنها خودشان هم می‌دانند که این مسائل دروغ است. بلکه اینها بهانه‌ای است تا با درگیر کردن ایران در یک جنگ اقتصادی پرچم انقلاب اسلامی را پایین بکشند و ملت ایران که هویت مستقل به دست آورده را متوقف کنند.”

مشاورکنونی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران با گفتن اینکه “امید دشمن این است که بر اثر تحریم‌ها در ایران زمزمه‌هایی بلند شود و ما بالاخره کوتاه بیاییم” اضافه کرده است که “تصور غلطی است اگر فکر کنیم که با کم کردن یا تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای زمینه‌ها برای برداشتن فشارها فراهم می‌شود، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند اگر ما همه فعالیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذاریم باز هم دشمن دست از فشار برنمی‌دارد.”

به گفته او “متأسفانه برخی‌ها در داخل تلاش می‌کنند این موضوع را گسترش دهند که “فناوری هسته‌ای تاکنون «هیچ دستاوردی» را برای ما نداشته، پس نباید نسبت به این مسئله حساسیت داشته باشیم و بهتر است دست از توسعه فناوری هسته‌ای برداریم. این موضوعی است که افرادی مانند شیرزاد، باوند و زیباکلام در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان به صراحت عنوان کردند؛ البته این سخنان در شرایطی مطرح شده که عده‌ای از سخنرانان را هم به دانشگاه‌ها راه ندادند.”

اشاره این فرمانده سپاه به برگزاری یک نشست دانشجویی در دانشگاه تهران است که طی آن چند تن از اساتید دانشگاه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را “هزینه آور” خوانده و اعلام کرده بودند که این برنامه تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است و در بسیاری موارد به ضرر کشور بوده است.

رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین تاکید کرده است که “امروز متأسفانه کسانی که دچار «وادادگی و دنیاگرایی» شده و روحیه مبارزه را از دست داده‌اند، به دنبال گذاره «چاره‌ای نداریم» با هدف کنار آمدن با دشمنان هستند.برخی معتقدند برای اینکه دشمنان دست از فشار اقتصادی علیه مردم کشورمان بردارند ما باید نسبت به اعتقادات‌مان عقب‌نشینی کنیم؛ اما اگر این کارها را هم انجام دهیم باز سودی عاید ملت مان نمی‌شود، زیرا یک گام به عقب رفتن، زمینه‌ساز عقب‌نشینی‌های دیگر می‌شود.”

تاکید یدالله جوانی بر “وادادگی و دنیا گرایی” درحالی است که به نظر می رسد او از تکرار این ترکیب به دنبال مخاطب قرار دادن حسن روحانی است چرا که وی پیش از این در جریان رقابت های انتخاباتی یادزدهمین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را به وادادگی در برابر غرب متهم کرده بود.

اوهمچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با گفتن اینکه”هر علامتی که از سوی ایران مبنی بر اینکه “تحریم‌ها اثرگذار بوده”، ارسال شود، آنها در اقداماتشان علیه ملت کشورمان مصمم‌تر می‌شوند” به روزنامه های طرفدار مذاکرات هسته ای حمله کرده و مدعی شده: “در داخل برخی روزنامه‌ها وقتی مذاکرات هسته‌ای در هفتم آذر تعطیل شد، تیتر زدند که «امید، تمدید شد» یعنی امید ملت ایران باید به مذاکرات باشد؛ در حالی که اگر به مذاکرات دل نبندیم، فشارها علیه ملت ایران هم کمتر می‌شود.”

یدالله جوانی همچنین گفته است که “مذاکره منطق خود را دارد و ۱۰ سال است که انجام می‌شود. دشمن این را می‌خواهد که جامعه به سمتی برود که فکر کند مشکلات موقعی که توافق حاصل شود حل خواهد شد. در حالی که ما باید به فکر حل مشکلات از طریق فعالیت‌های داخلی خود باشیم.”

روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه نیز سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی طی اظهاراتی گفته بود:“امروز دشمن به دنبال این است تا ایمان و اعتماد به نفس ملت ما را ضعیف کند که برخی هم در داخل با پیروی از دشمن تلاش می کنند شعار “ما نمی توانیم” را جا بیاندازند.”

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج همچنین مدعی شده بود که “ملت ما با دست خالی بر آمریکای سی و پنج سال پیش غلبه کرد، آمریکایی که آن روزها محبوبیت و قدرتش در جهان صدها برابر امروز بود در حالیکه امروز ملت ایران با این همه قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی به راحتی می تواند در برابر این مترسک پوشالی از آمریکا که از قدرت آن روز مانده، پیروز شود.امروز این آمریکاست که به شدت به دنبال توافق با ایران می باشد و تحلیل و ترجمه رفتار آمریکا نشان می دهد که این کشور شدیدا محتاج تفاهم است.”

این گفته های مقامات ارشد سپاه و بسیج در شرایطی است که رهبر جمهوری اسلامی نیز در ادامه سیاست یکسال اخیرش مبنی بر اینکه “من با مذاکره مخالف نیستم اما…” بارها عدم خوشبینی خود به مذاکرات هسته ای دولت حسن روحانی با گروه ۱+۵ را اعلام کرده است.

از جمله او ۱۷ دی ماه در جریان دیدار با “مردم قم” گفته بود:“پیشرفتهای علمی را «بعضی‌ها» نابخردانه انکار میکنند؛ چرا انکار میکنید؟ این ملّت پیشرفت علمی کرده است، اینکه ادّعای ما نیست، این را دشمنان ما، پایگاه‌های علمی بین‌المللی دارند شهادت میدهند؛ آن‌وقت یک عدّه‌ای بیایند انکار کنند، ملّت را تحقیر کنند؛ اینها خطا است، ندیدن آن حرکت عظیم و پیشرفت بزرگی که نظام مقدّس اسلامی برای این کشور پیش آورده است، بی‌انصافی است، خطا است.”

آیت الله علی خامنه ای با گفتن اینکه “مسولین دولتی نگاهشان به دست بیگانه نباشد” اضافه کرده بود: “بله، امروز دشمنان برای ملّت ایران با تحریم مشکل درست کردند؛ خب، حالا اگر آمدند شرط برداشتن تحریم را یک چیزی قرار دادند که شما غیرتت نمیگنجد که آن را انجام بدهی؛ چه کار میکنید؟ شرط میگذارند دست از اسلام بردارید، دست از استقلال بردارید، دست از حرکت به سوی علم بردارید، دست از فلان پدیده‌ی افتخارآمیز بردارید تا ما تحریم را برداریم؛ شما چه کار میکنید؟ قطعاً قبول نمیکنید. یقیناً هیچ مسئولی در کشور قبول نمیکند که شرط برداشتن تحریمها، مثلاً فلان مسئله‌ی اساسی و فلان مسئله‌ی آرمانی باشد.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “آمریکایی‌ها با کمال وقاحت دارند میگویند اگر در قضیّه‌ی هسته‌ای ایران کوتاه هم بیاید، تحریمها یکجا و همه برداشته نخواهد شد، این را صریح دارند میگویند. این نشان‌دهنده‌ی این است که به این دشمن نمی شود اطمینان کرد نمیشود اعتماد کرد. من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت میخواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌های امیدبخش حقیقی سپرد، نه به نقطه‌های خیالی.”

به گفته رهبر جمهوری اسلامی”این وظیفه‌ی مسئولین کشور و مسئولین دولتی است، چشم ندوزند به دست بیگانه؛ بیگانه یک‌وقت مایل است فشار وارد بیاورد، شما هرچه عقب‌نشینی کنید، می‌آیند جلو؛ هرچه شما یک قدم عقب بروید، آنها یک قدم می‌آیند جلو؛ دستگاه استکبار، دستگاه ترحّم و انصاف و انسانیّت و ملاحظه که نیست؛ هرچه شما عقب بروید، آنها جلو می‌آیند. فکر اساسی بکنید.”

فرماندهان سپاه و بسیج و همچنین رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات اخیر خود سعی کرده اند تا “اسلام”، “آرمان”، “اصول واعتقادات” را با مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی پیوند زده و اینگونه القا کنند که مذاکرات دولت حسن روحانی در مناقشه هسته ای به این مسایل ارتباط دارد، این درحالی است که حسن روحانی پیشتر این مساله را رد کرده و اعلام کرده است که این موضوع ربطی به اصول و آرمان ها ندارد.

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۴ دی ماه طی اظهاراتی در “اولین کنفرانس اقتصاد ایران” از مخالفان مذاکرات هسته ای در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود: “ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می‌خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید «کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد» و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان‌هایمان برداریم.مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند؟ یک عده در «توهمات» زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است.”

رییس دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که “در میز مذاکره بحث آرمان و اصول نیست، سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است. پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها.”

او همچنین گفته بود: “مگر در مرحله اول توافق ژنو در بحث هسته‌ای آرمان‌ها و اصولمان را معامله کردیم؟ با هم حرف زدیم و توافق کردیم. چون ما یک خواست داشتیم و آنها هم خواست خودشان را مطرح کردند.در توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد که در مقابل ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می‌شود و آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان‌ها و اصول ما است؟ «آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست»، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است.”

عده زیادی از مقامات سپاه برخلاف حسن روحانی که می گوید با مذاکره و توافق می خواهد “تحریم های ظالمانه” علیه جمهوری اسلامی را از میان بردارد تا وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم بهبود پیدا کند، در نظرات خود اعلام می کنند که مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در مواضع خود بصورت مکرر این مذاکرات را بی نتیجه اعلام می کنند.

این همه درحالی است که حسن روحانی همچنان درمقابل انتقادها از مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده از سوی دولتش حمایت و اعلام کرده است که منتقدان بدون در نظر گرفتن منافع ملی با امیال جناحی مذاکرات هسته ای توسط دولت را مورد هجمه قرار می دهند.

او روز گذشته ۱۱ بهمن ماه در این ارتباط گفته است که “ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و شما می‌بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر گروه ۱+۵ که شش کشور قدرتمند هستند می‌ایستد و حرف سیاسی و حقوقی و فنی می‌زند که این برای کشور ما افتخاری قلمداد می‌شود.”

به گفته او “ما به میدانی رفتیم که همه دنیا دوربینش‌ را به رویمان زوم کرده بود. آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند و این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند و گاهی هم برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند. بعد می‌گوییم چرا برای آنها کف می‌زنید می‌گویند انتقاد چیز خوبی است. باید گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد.”

رییس دولت جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرده است که “انتقاد یعنی راه را بهتر نشان دادن و به نام انتقاد و حزب و جناح و تخریب کردن ضربه زدن به منافع ملی است. در حالی که جناح ذیل منافع ملی و مصلحت ملی تعریف می‌شود.”