اخراجی‌های مجلس هشتم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» از حسین فدایی تا کواکبیان و خباز

با برگزاری دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تکلیف 288 کرسی از مجموعه 290 کرسی پارلمان مشخص شد. دو نماینده باقی مانده در انتخابات میان دوره ای مشخص خواهند شد. ترکیب مجلس نهم به نسبت مجلس هشتم تغییر عظیمی را شاهد خواهد بود.

دور دوم انتخابات مجلس نهم روز جمعه 15 اردیبهشت برگزار شد. جناح حاکم اصولگرا در غیاب بخش اعظم اصلاح طلبان که معمولا رقیب سنتی این جریان برای به دست گرفتن اکثریت پارلمان بودند، توانست بخش عمده ای از کرسی های سبز رنگ ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان تهران را از آن خود کند.

اما اکثریت اصولگرایان در مجلس هشتم با تغییر اکثریت مطلق ترکیب نمایندگان مجلس نهم ادامه پیدا کرد. بر اساس آمار رسمی 196 نماینده مجلس گذشته از راهیابی به مجلس آینده بازماندند. این تعداد البته به جز آن دسته از نمایندگان دوره هشتم است که یا برای شرکت در انتخابات ردصلاحیت شده و یا اساسا برای شرکت در آن نام نویسی نکرده بودند.

169 راهیافته به مجلس نهم نخستین حضور در مجلس را تجربه خواهند کرد. بدین ترتیب بیش از نیمی از راهیافتگان مجلس نهم، اولین دوره نمایندگی خود را تجربه خواهند کرد و بیش از دو سوم نمایندگان مجلس هشتم نیز امکان تکرار حضور خود در مجلس را نیافته اند.

در میان این نمایندگان ناکام هم چهره های شاخص اصولگرا حضور داشتند و هم اصلاح طلبانی که در مجلس هشتم در قالب فراکسیون خط امام فعالیت می کردند.

 

اصولگرایان

اسدالله بادامچیان: عضو مشهور و قدیمی شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی. در دوره هشتم از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کرده بود. او کاندیدای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان بود. بادامچیان پیش از این نماینده دوره دوم مجلس هم بود.

زهره الهیان: کسی که مرکز پژوهش های مجلس او را فعال ترین نماینده زن دوره هشتم نامیده بود. او نیز همچون بادامچیان کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان بود.

حسین فدایی: نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی. دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی. فدایی از فرماندهان سابق و ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران (شاخه عملیات بین المللی سپاه) است. نام فدایی پیش از این به عنوان یکی از مسئولان فاجعه کهریزک در رسانه ها مطرح شده بود. فدایی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم بود. وی در حالی از راهیابی به مجلس نهم باز ماند که خود عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و کاندیدای مورد حمایت این ائتلاف بود.

حسن غفوری فرد: نماینده تهران در مجلس هشتم با سابقه نمایندگی در مجالس اول و پنجم. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که مسئولیت وزارت نیرو در دولت نخست میرحسین موسوی و مشاوره سید محمد خاتمی را هم بر عهده داشت. غفوری فرد نه جایی در فهرست مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان پیدا کرد نه مکانی در لیست جبهه پایداری انقلاب اسلامی.

علی عباسپور تهرانی فرد: دیگر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجالس هفتم و هشتم. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است. عباسپور برادر همسر عبدالله جاسبی، رئیس سابق دانشگاه آزاد است که از طرف مخالفان جاسبی به لابی گری برای او در مجلس و دیگر نهادهای حکومتی متهم بود. او اگرچه عضو شورای مرکزی موتلفه است اما جایی در فهرست مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان نیافت.

عفت شریعتی کوه بنانی: نماینده مشهد و کلات در دو دوره گذشته پارلمان. او پیش از این عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات هم بوده است. مشاور ابوالقاسم خزعلی در بنیاد بین المللی غدیر دیگر سمت او بود. او در انتخابات مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان قرار داشت.

جواد آرین منش: یک عضو دیگر شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که از تکرار نمایندگی خود باز ماند. او نیز مانند عفت شریعتی، نماینده مشهد و کلات در مجلس هشتم بود. وی پیش از آن نیز نمایندگی مجلس هفتم را بر عهده داشت. شکست آرین منش در این دوره رقابت ها در حالی اتفاق افتاد که غلامعلی حدادعادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در حمایت از وی در شهر مشهد سخنرانی کرده بود.

محمد مهدی مفتح: با چهار دوره سابقه نمایندگی در مجالس چهارم، پنجم، هفتم و هشتم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش از ناکامی مجدد در راهیابی به مجلس نهم بود. پدر او با نام محمد مفتح از روحانیونی بود که پس از پیروزی انقلاب 1357 هنگام ورود به دانشگاه تهران ترور شد و روز کشته شدن وی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

حسین ابراهیمی: رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده بیرجند در مجلس هشتم که رهبر جمهوری اسلامی او را “مورد اعتماد” خود خطاب کرده بود. او برای راهیابی به مجلس مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان قرار داشت.

امیدوار رضایی: برادر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام. او به جز دوره هشتم، در مجالس پنجم، ششم و هفتم نیز حضور داشت؛ چهار دوره پیاپی که همگی آنها از حوزه مسجد سلیمان بوده است. شاید به همین خاطر بود که نامزدی این بار او از شهر تهران به ناکامی‌اش در ورود به مجلس برای پنجمین دوره پیاپی انجامید.

 

اصلاح طلبان

مصطفی کواکبیان: جنجالی ترین نماینده فراکسیون خط امام مجلس هشتم و دبیرکل حزب مردم سالاری. او از جمله حامیان جدی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از مدتی بر علیه او و جنبش سبز موضع گیری کرد و حمایت خود را از رهبر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه اعلام کرد.

محمدرضا خباز: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به دبیرکلی مهدی کروبی و نماینده کاشمر در چهار دوره چهارم، پنجم، ششم و هشتم. او نیز از حامیان مهدی کروبی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بود اما پس از تظاهرات طرفداران جنبش سبز در روز عاشورای سال 1388 در تهران، در کنار تعداد زیادی از نمایندگان مجلس اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل، شعار مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی سر داد.

قدرت الله علیخانی: مشهور به شیخ قدرت؛ نماینده قزوین و بویین زهرا از دوره ششم تا هشتم. او با نطق های آتشینی که در مجلس ایراد می کرد، مشهور شده بود.

داریوش قنبری: نماینده ایلام در دو دوره هفتم و هشتم و سخنگوی فراکسیون اقلیت. او اولین کسی بود که از حوزه ایلام دوبار به مجلس راه یافت.ورود قنبری به مجلس هشتم با نا آرامی هایی در حوزه انتخابیه اش همراه بود که طی آن سه نفر کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شدند.

موسی قربانی و ابراهیم نکونام از اصولگرایان و علی اکبر اولیا از اصلاح طلبان، سه نماینده شاخص مجلس هشتم بودند که به دلایلی برای حضور در این دوره نام نویسی نکردند. قاسم روانبخش، الهام امین زاده، محمد نبی حبیبی، ناصر سقای بی‌ریا و سهیلا جلودارزاده که همگی از تهران برای شرکت در انتخابات کاندیدا شده بودند، از مشهورترین چهره هایی هستند که موفق به راهیابی به مجلس نشدند.

دوره نهم مجلس شورای اسلامی، روز هفتم خرداد سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.