بریتانیا بر نمایش تعطیل سفارتخانه اصرار دارد

نویسنده
حسین محمدی

» تبلیغات تندرو ها برعکس شد

در حالی که رسانه‌ها طی روزهای گذشته خبر از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا را منتشر کرده بودند٬ اما هنوز بریتانیا اقدام به بازگشایی سفارت خود در تهران نکرده است.

این در حالی است که از پنج‌شنبه هفته گذشته٬‌ پرچم ایران مقابل سفارت جمهوری‌اسلامی در لندن برافراشته شده و قرار است که کارداران غیرمقیم٬ روابط میان دو کشور را سامان دهند.

خبرگزاری فارس با انتشار خبر تعطیلی سفارت بریتانیا٬ نوشته است که “انگلیسی‌ها همزمان با اهتزاز پرچم ایران بر فراز ساختمان شماره ۱۶ پرنسس‌ گیت در خیابان کنسینگتون جنوبی لندن به خود زحمت داده و نمادهای سوئدی را از ساختمان آجری قرمز رنگ چهارراه استانبول حذف کردند اما معلوم نیست چرا هنوز با گذشت سه روز، پرچم و نمادهای خود را نصب نکرده و بر نمایش تعطیلی سفارتخانه‌شان اصرار دارند”.

این خبرگزاری همچنین به انتقاد از روزنامه‌های اصلاح‌طلب پرداخته که خبر بازگشایی سفارت ایران در لندن را در صفحه اول خود بازتاب داده‌اند.

بریتانیا و ایران از روز پنجشنبه اول اسفندماه به طور رسمی روابط دیپلماتیک با یکدیگر را آغاز کردند و به گفته وزارت خارجه ایران از این روز پرچم‌های ایران و بریتانیا در سفارتخانه‌های این دو کشور برافراشته شده است. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز گفته بود که از این پس ایران و بریتانیا از طریق کاردارهای غیرمقیم و مقام‌های خود٬ با یکدیگر روابط مستقیم دو جانبه خواهند داشت.

به گفته‌ی وی “ما مشخصا اعلام کرده‌ایم که طرف ایرانی باید برای خرابی‌هایی که در ساختمان سفارت ایجاد شده٬ غرامت بدهد”.

اشاره وی به حمله عده‌ای از بسیجی‌ها به ساختمان سفارت بریتانیا در تهران است. حمله‌ای که آذرماه سال ۹۰ و پس از تجمع در حمایت از مصوبه مجلس برای کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا رخ داده بود. پس از این حمله دولت بریتانیا٬ سفارت خود در ایران را تعطیل کرد و دپیلمات‌های ایرانی را نیز از لندن اخراج کرد.

پس از تعطیلی دو سفارت‌خانه٬ دو کشور توافق کردند تا در زمان عدم فعالیت دو سفارتخانه ایران و لندن، عمان به عنوان حافظ منافع ایران در لندن و سوئد نیز به عنوان حافظ منافع بریتانیا در تهران عمل کنند.

پس از حمله به سفارت بریتانیا٬ وزارت امورخارجه دولت احمدی‌نژاد٬ از این مساله ابراز تاسف کرده بود. اما علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ آن حمله را “نمادی از فضای افکار عمومی مردم ایران” توصیف کرده بود.

چند ماه بعد بود که آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ دست به موضع‌گیری علنی درباره آن واقعه زد و گفت: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود، ولی رفتارشان درست نبود”.

چند ماه پیش٬ جمهوری‌اسلامی خواستار بازگشایی بخش کنسولی خود در لندن شده بود. آن زمان حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه، گفته بود که بریتانیا “باید به دلایل حقوق بشری” به دولت جمهوری اسلامی اجازه بدهد تا کارکنانی را به لندن بفرستد تا “به امور کنسولی ۳۵۰ هزار ایرانی ساکن بریتانیا” خدمات ارائه بدهند.

قشقاوی آن زمان گفته بود که “امور کنسولی ارتباطی به سیاست ندارد” و ایران “لزوما” قصد ندارد دیپلمات‌هایی را به بریتانیا بفرستد و می‌تواند “دست‌کم دو کارمند رسمی” را به منظور رسیدگی به اسناد تجاری و خدمات شهروندی ایرانیان به بریتانیا اعزام کند.

با این حال آن زمان وزارت خارجه بریتانیا گفته بود که امکان ندارد برای دیپلمات‌های ایران اجازه اقامت در بریتانیا صادر کند: “ایران ایمنی دیپلمات‌های بریتانیا در ایران را تأمین نمی‌کند. ما با حضور دیپلمات‌های ایرانی در بریتانیا مخالفیم”.