اعتراف مجدد رئیس مجلس به مسلح کردن حماس

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حمله به اسراییل با اسلحه جمهوری اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی حمایت خود از حزب‌الله و حماس را پنهان نمی‌کند، تصریح کرده است که “حماس در جنگ ۸ روزه با سلاح‌های ایرانی بر دهان اسرائیل کوبید.”

 این تازه‌ترین اظهارات مقامات جمهوری اسلامی پس از جنجال اخیر ارسال تسلیحات نظامی برای گروه حماس در جریان جنگ هشت روزه است.

علی لاریجانی که این سخنان را در جریان سفر دو روزه‌اش به پاکستان در جمع دانشجویان دانشگاه قائد اعظم در پایخت این کشور بیان کرده، گفته است: “اسرائیل غده سرطانی در منطقه است و ما به مردم فلسطین کمک می‌کنیم و حتی برای آن‌ها کمک تسلیحاتی می‌فرستیم.”

رئیس مجلس نهم همچنین گفته است: “اگر آن‌ها از دست ما عصبانی هستند هم باشند اما مردم غزه در جنگ ۸ روزه با همین کمک‌های تسلیحاتی ایران بر دهان اسرائیل کوبیدند.”

در آبان ماه گذشته و در جریان جنگ هشت روزه اسرائیل و گروه حماس در نوار غزه، مقام‌های حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی اعلام کردند با موشک‌های فجر ۵ موفق شدند برای اولین بار تا تل آویو را هدف قرار دهند؛موشک هایی که توسط جمهوری اسلامی در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود.

اسرائیل بار‌ها اعلام کرده که جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی حمایت نظامی می‌کند اما تا قبل از آخرین جنگ بین اسرائیل و حماس، این موضوع مخفی مانده و به حمایت مالی و روابط گرم سیاسی محدود شده بود.

آنزمان در مقابل این اظهارات، مقامات جمهوری اسلامی ارسال هر گونه موشک‌های ساخت ایران موسوم به “فجر ۵” برای گروه نظامی حماس را تکذیب کرده بودند.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، روز چهارشنبه ۲۷ آبان، ماه با بیان اینکه کمک‌های جمهوری اسلامی به حماس تنها جنبه “حمایت معنوی” داشته است به خبرگزاری فارس گفت که “ایرانی بودن موشک‌های فجر ۵ را قویا تکذیب” می‌کند.

موشک “فجر ۵” بردی ۷۵ کیلومتری دارد و کلاهک آن قادر است ۱۷۵ کیلوگرم مواد منفجره حمل کند.

 

اختلاف بر سر سوریه

 جمهوری اسلامی از زمان تشکیل حماس تا کنون از بزرگ‌ترین حامیان مالی، نظامی و سیاسی این گروه بوده است. با این حال روابط دو طرف در سایه تحولات کشورهای عربی و به ویژه بر سر سوریه دستخوش تغییراتی شده است.

موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی حماس بعد از جنگ هشت روزه با بیان اینکه ایران از جایگاه “خوبی” در منطقه برخوردار نیست، گفته بود جمهوری اسلامی “اگر نمی‌خواهد افکار عمومی جهان عرب را علیه خود تحریک کند، باید در مورد حمایتش از رژیم سوریه بازنگری کند.”

با وجود انتقاد رسانه‌های جمهوری اسلامی از مواضع اخیر حماس، علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم یک بار دیگر از حماس دفاع کرده و گفته است که جمهوری اسلامی این حمایت را “پنهان” نمی‌کند و مانند کشورهایی نیست که برای “کشتار در سوریه اسلحه می‌فرستند و آن را کتمان می‌کنند.”

رئیس پارلمان جمهوری اسلامی پیش از این هم با افتخار کمک‌های تهران به حماس را “نظامی” توصیف کرده و فرمانده سپاه پاسداران نیز گفته بود فن آوری تولید موشک فجر۵ را در اختیار شبه نظامیان حماس قرار داده است.

حمایت‌های جمهوری اسلامی از حماس در حالی ادامه دارد که از چند ماه پیش و همزمان با بروز اختلافات جدی میان دفتر سیاسی این گروه در دمشق با جمهوری اسلامی پیرامون سرکوب خونبار مردم سوریه، رابطه تهران و خالد مشعل - رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس- تیره و تار شده، تا جایی که برخی رسانه‌های حکومتی حماس را آلت دست استکبار نامیدهاند.

پیش از این داود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین الملل، سخنگوی جبهه ملی ایران و رئیس سابق کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفت‌و‌گو با روز با تأکید بر ضرورت دفاع از حقوق مشروع فلسطینی‌ها در نهادهای بین المللی، گفته بود حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی از یک طرف نزاع میان اسرائیل با اعراب و فلسطینی‌ها، در راستای منافع ملی ایران نیست.