دانشجویان ایرانی به احمدی نژاد حمله کردند

نویسنده

daneshgahtehr.jpg

دیوید بلر

دانشجویان معتزض در حالی که رئیس جمهور احمدی نژاد برای سخنرانی به دانشگاه تهران رفته بود، قصد داشتند در های بسته دانشگاه را که توسط پلیس محافظت می شد، بزور باز کنند.

صد ها دانشجوی ایرانی اعتراض پر سرو صدای خود را با شعار “مرگ بر دیکتاتور” علیه احمدی نژاد، ابراز کردند.

تظاهرات در دانشگاه تهران و در جریان سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت شروع سال تحصیلی، عمق عدم محبوبیت احمدی نژاد را در کشور خودش نشان می دهد.

با وجود بالا رفتن قیمت نفت، ایران از بیکاری و بالارفتن نرخ تورم، که بسیاری علت آن را سیاست های غلط اقتصادی آقای احمدی نژاد می دانند، رنج می برد.

صد ها هزار دانشجو همه ساله از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و بسیاری از این تعداد بیکار می مانند. این یکی از دلایل عدم محبوبیت رئیس جمهور در دانشگاه هاست.

آقای احمدی نژاد بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2005، در دانشگاه تهران دست به پاکسازی زد و اساتید لیبرال طرفدار اصلاحات را اخراج کرد. رئیس جمهور با انتصاب روحانی تندرویی به نام آیت الله عمید زنجانی، بعنوان رئیس دانشگاه، خشم شدید دانشجویان را برانگیخت. آیت الله زنجانی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، اولین روحانی است که به این سمت برگزیده شده است.

روز گذشته، قبل از حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه، صد ها دانشجو تجمع کردند. در بعضی از جاها طرفداران دولت قریاد می کشیدند:“رئیس جمهور انقلابی، حمایتت می کنیم”. در جاهای دیگر مخالفان احمدی نژاد فریاد می زدند:” مرگ بر دیکتاتور” و “ رئیس جمهور فاشیست، دانشگاه جای تو نیست”.

ماه گذشته، رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا در نیویورک سخنرانی کرد و با سووالات خصم آمیز دانشجویان و کارکنان آنجا، مواجه شد. دانشجویان در تهران هم بر مبنای همین واقعه پلاکاردی با این مضمون در دست داشتند:” چرا فقط کلمبیا؟ ما هم از شما سووالاتی داریم”. تعدادی از دانشجویان او را با آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی مقایسه می کردند و فریاد می کشیدند:” احمدی نژاد پینوشه، ایران شیلی نمی شه”.

طرفداران رئیس جمهور با معترضین درگیر شدند. با این حال او توانست در داخل دانشگاه سخنرانی کند. مشخص نیست که آقای احمدی نژاد با تظاهر کنندگان روبرو شد یا از راه دیگری به دانشگاه وارد شد تا با آنها روبرو نشود.

اعتراض علیه رئیس جمهور در دانشگاه های ایران، قبلا نیز اتفاق افتاده بود. دسامبر گذشته، چند دانشجو عکس هایش را در مقابل خودش به آتش کشیدند. در آن لحظه، آقای احمدی نژاد از حق اعتراض آنها دفاع کرد و گفت این نشان دهنده پایبندی ایران به آزادی است. اما تعداد زیادی از دانشجویان بعدا دستگیر شدند و گفته می شود که هنوز بعضی از آنها در زندان بسر می برند.

سیاست های تندروانه و ضد غربی آقای احمدی نژاد، بخصوص جمله معروفش در مورد محو کردن اسرائیل از صفحه تاریخ، محبوبیت زیادی برای وی در جهان اسلام کسب کرد. اما این محبوبیت به موقعیتش در داخل ایران کمکی نمی کند.

درحالی که برخی از ایرانیان از اظهارات تندروانه او طرفداری می کنند، بقیه این اظهارات را پوچ و جنگ طلبانه می دانند که باعث نابودی هدف اصلی که همان بازسازی اقتصاد کساد کشور است، می شود.

ماه مارس آینده، انتخابات مجلس برگزار می شود. مخالفین آقای احمدی نژاد قصد دارند یک ائتلاف جدید از اصلاح طلبان و پراگماتیست های محافظه کار ایجاد کنند. اگر موفق یه این کار بشوند، منتقدین احمدی نژاد اکثریت مجلس را بدست می گیرند. این کار را برای پیروزی مجدد احمدی نژاد در انتخابات سال 2009، دشوار می کند.

منبع: دیلی تلگراف، 9 اکتبر