دانشجو را مطیع می خواهند

نویسنده

alame566.jpg

سورنا کیانی

“آقای شریعتی! دانشگاه پادگان نیست، دانشگاه خانه ی من است.” این نوشته پلاکاردی است که یک دانشجوی دانشگاه علامه در دست دارد. دانشگاهی که ریاست آن را حجت الاسلام صدرالدین شریعتی بر عهده دارد. دانشجوی پلاکارد به دست به همراه چند نفر دیگر از دوستانش، مقابل دانشکده ی ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه روی زمین نشسته اند. آنها تنها چند تن از 31 دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه هستند. دانشجویانی که نه تنها از تحصیل محرومند بلکه به دستور حراست دانشگاه “ممنوع الورود” نیز شده اند.

این دانشجویان حق ورود به دانشگاه و حتی حق استفاده از کتابخانه ی دانشگاه را ندارند. حالا آنها تنها یک روز پس از تجمع اعتراضی صدها دانشجو که همزمان با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران صورت گرفت، در برابر دانشگاههای مختلف دانشگاه علامه تحصن کرده اند تا آنچنان که در یکی از پلاکاردهایشان آمده، از مسئولین دانشگاه بپرسند که:“به کدامین گناه از تحصیل محروم شده اند.” پرسشی که در تجمع 16 مهر دانشجویان در دانشگاه تهران نیز بارها مطرح شد.

علیرضا موسوی یکی از دانشجویان تعلیقی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب علامه، که از ورود به دانشگاه نیز منع شده است در این ارتباط به خبرنگار روز می گوید: “آنها قانونا حق چنین کاری را ندارند.” وی که با حکم 2 ترم محرومیت از تحصیل مواجه است می افزاید: “آنها از اول هم بر خوردشان غیر قانونی بود؛ حتی همین احکام انضباطی هم غیر قانونی است اما در مورد ممنوع الورود کردن، وضع از این هم بدتر است چون اصلا قانون هیچ اختیاری به دانشگاه برای ممنوع الورود کردن دانشجویان نمی دهد.”

پیش از این شیرین عبادی حقوقدان و برنده ی جایزه ی صلح نوبل و محمد علی دادخواه وکیل دادگستری در دیداری که با اعضای “کمیته ی دفاع از حق تحصیل” دانشجویان دانشگاه علامه داشتند “غیر قانونی بودن” این تصمیم دانشگاه علامه را تایید کرده بودند.

دانشجویان تعلیقی دانشگاه علامه جهت پیگیری متمرکز خواستهای خود، کمیته ای به عنوان “کمیته ی دفاع از حق تحصیل” تشکیل داده اند . به گزارش ایسناخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در قسمتی از بیانیه ی اعلام موجودیت این کمیته آمده است: “ کمیته ی انضباطی دانشگاه علامه در یک روند نا عادلانه که حداقل حق دفاع و بدیهی ترین اصول دادرسی عادلانه نیز درآن رعایت نشده است اقدام به صدور حکم محرومیت از تحصیل برای نزدیک به ۳۰ نفر از فعا لین دانشجویی دانشگاه علامه کرده است. متاسفانه مدیریت، حراست و دبیر و رییس کمیته ی انضباطی دانشگاه، نه تنها نقض آشکار قانون را به رویه ی معمول خود تبدیل کرده اند، بلکه استناد دانشجویان به قانون اساسی را نیز بر نتافته و صراحتا اعلام کرده اند که بر اساس صلاحدید خود تصمیم می گیرند. به راستی آیا کسانی که به صراحت عدم التزام خود به قانون اساسی جمهوری اسلامی را نشان می دهند، صلاحیت و شایستگی مدیریت بر دانشگاه و قضاوت در مورد دانشجویان را دارند؟ آیا احکام صادر شده به آمریت و عاملیت چنین افرادی می تواند دستمایه ی محرومیت فرزندان این ملت از “تحصیل و آموزش” قرار گیرد.ما دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه با اعلام رسمی تشکیل کمیته ی دفاع از حق تحصیل (دانشگاه علامه) و ضمن تاکید بر التزام کامل به تمامی قوانین موضوعه از این به بعد حقوق مسلم خود را از طریق تمامی مراجع و مقامات قانونی پیگیری می کنیم و در راه استیفای حقوق خود و دیگر دانشجویان محروم از تحصیل از هیچ کوششی فرو گزار نمی کنیم. ما خواستار الغای کلیه ی احکام غیر قانونی صادر شده هستیم و در این راه خواهان کمک از همه ی تشنگان عدالت و پاسبانان قانون هستیم و معتقدیم در صورت رسیدگی منصفانه و قانونی به احکام صادر شده تمامی آنها لغو و دانشجویان به کلاسهای خود باز خواهند گشت.”

سلیمان محمدی دانشجوی علوم ارتباطات دانشگاه علامه و سخنگوی کمیته ی دفاع از حق تحصیل نیز که خود به دلیل دو حکم مختلف کمیته ی انضباطی دانشگاه علامه با سه ترم محرومیت از تحصیل مواجه است در مورد تحصن امروز دانشگاه علامه به خبر نگار روز می گوید: “متاسفانه پیگیریهای دانشجویان تا کنون به جایی نرسیده است و مسئولین دانشگاه همچنان بر نقض قانون اصرار می کنند. بنا براین دانشجویان تعلیقی که اکثرا به دانشگاه ممنوع الورود هم هستند تصمیم گرفتند امروز در برابر دانشکده های مختلف دانشگاه علامه متحصن شوند.”

وی همچنین در مورد اقدامات بعدی دانشجویان می گوید: “ما برای احقاق حق خود از هیچ وسیله ی مسالمت آمیز و قانونی چشم پوشی نخواهیم کرد.”

مجید دری فعال دانشجویی دانشگاه علامه در مورد دلیل صدور این احکام می گوید: “به دنبال اعلام انحلال انجمن اسلامی علامه و اعمال فشارهای مختلف بر دانشجویان و اساتید، دانشچویان با شرکت در چندین تجمع مسالمت آمیز اعتراضی به سیاستهای مدیریت دانشگاه اعتراض کردند. دانشجویان همچنین به رغم تهدیدات امنیتی انتخابات آزاد انجمن اسلامی را نیز برگزار و نمایندگان خود را انتخاب کردند. به دنبال همین تجمعات و برگزاری انتخابات بود که بی اغراق دهها تن از دانشجویان به کمیته ی انضباطی احضار و نهایتا برای 31 نفر حکم محرومیت از تحصیل صادر شد.”

عسل اخوان دیگر دانشجوی محروم از تحصیل نیز حکم صادر شده برای خود را تاوان انتقاد و بیان عقیده می داند:«بیان عقیده ای که حق هر کس است.”

امیر حسین ایرجی عضو دیگر شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب که از جمله متحصنین امروز دانشگاه علامه بود نیز هدف از صدور این احکام را تبدیل دانشجویان به “موجوداتی مطیع یا لا اقل سر به زیر می داند.”

دانشجویان اما همگی از احکام بدوی تقاضای تجدید نظر کردند. صادق شجاعی دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان علامه در این مورد معتقد است: “متاسفانه احکام تجدیدنظر نیز در غیر قانونی و ظالمانه بودن دست کمی از احکام بدوی ندارد.”

وی می افزاید: “در حکم برخی از دانشجویان تخفیف بسیار جزئی اعمال شده است و احکام بسیاری دیگر عینا تایید شده است.”

بنا به گفته ی صادق شجاعی در حکم تجدید نظر دانشجویانی که احکامشان عینا تایید شده، این عبارت درج شده است که: “به دلیل عدم مشاهده ی آثار تنبه و اصلاح در رفتار شما، حکم بدوی به اتفاق آرا تایید می شود.”

شجاعی با بی سابقه خواندن این رویه، معتقد است: “این بدین معناست که مسئولین دانشگاه علامه به تقاضاهای تجدید نظر نه به عنوان یک خواست قانونی که به چشم درخواست عفو و بخشودگی نگاه می کنند وانگهی در تابستان که دانشگاه تعطیل بوده است مسئولین دانشگاه چگونه رفتار ما را تحت نظر داشته اند که آثار اصلاح را در آن مشاهده نکرده اند.”

دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه علامه حدود ساعت 13 به تحصن خود پایان دادند. این در حالیست که آنان در تمام طول تحصن که روبروی سه دانشکده ی ادبیات، علوم اجتماعی و اقتصاد برگزار شد با تهدید نیروهای حراست مواجه بودند. همچنین تحصن روبروی دانشکده ی اقتصاد که در اعتراض به ممنوع الورودی مهدیه گلرو دانشجوی این دانشکده شکل گرفته بود با دخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت.