هیاهو بر سر انتخاب وزیران جدید

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال در مورد کابینه احمدی نژاد

توماس اردبرینک

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت ایران در موضوع انتصاب وزرا، در مقابل مجلس لحنی مقابله جویانه به خود گرفت و صحنه را برای درگیری با قانونگذاران کشور آماده کرد، آن هم زمانی که  دولتش هنوز با مخالفان در مبارزه است.

احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که پس از انتخابات ژوئن، که نتایج رسمی نشان می‌دهد او با اختلاف زیاد پیروز شد اما مخالفان آن را تقلبی میدانند، رسالت مهمی بر عهده دارند.

او در بیاناتش با خطاب قرار دادن مجلس 290 نفره گفت: «رئیس‌جمهور نتیجه خواست تمام کشور است. مثلا این با انتخابات شورای شهر متفاوت است که مردم رای می‌دهند و چند نفر برنده وجود دارند.»

جناح اکثریت مجلس با اعتقاد احمدی‌نژاد برای مقابله با غرب و استفاده از برنامه‌های دولتی برای خدمت به فقرا موافق هستند اما بسیاری با روش‌های اداره او مشکل دارند. مجلس بسیاری از وزرای او را در چهار سال گذشته استیضاح کرد.

اعضای تاثیر‌گذار مجلس روز پنجشنبه اشاره کردند که حداقل 7 وزیر از کابینه 21 نفری احمدی‌نژاد رای نخواهند آورد.

محمدرضا باهنر معاون رئیس مجلس به خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا گفت: «چهار یا پنج وزیر پیشنهادی قطعا توسط مجلس رد خواهند شد و دو یا سه نفر دیگر تقریبا ناشناس هستند. اگر به این نتیجه برسیم که یک وزیر پیشنهادی بی‌کفایت و برای وزرات نامناسب است بهتر است آن وزیر از آغاز رای اعتماد نگیرد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران ابراز داشت که نامزد‌ها از تجربه و وزن سیاسی برخوردار نیستند. او گفت: «وزارتخانه محل آزمایش نیست.»

احمدی‌نژاد در مصاحبه خود نارضایتی‌ عمیق‌ خود را از وزارت اطلاعات اعلام کرد و آن را مقصر ناآرامی‌های خیابانی پس از انتخابات 22 خرداد دانست که طی آن صدها هزار ایرانی به خیابان‌ها ریختند و منجر به سرکوبی وحشیانه شد. او گفت: «اگر وزارت اطلاعات وظیفه‌اش را درست انجام داده بود شاهد چنین حوادثی در کشور نبودیم.»

همچنین احمدی‌نژاد از انتخاب سه زن برای کابینه خود دفاع کرد؛ این اولین بار از انقلاب اسلامی سال 57 است که زنان برای چنین پست‌هایی انتخاب می‌شوند. او گفت: «بعضی‌ها وقتی شنیدند که سه زن انتخاب شده‌اند ناراحت شدند، اما چه کسی می‌تواند ادعا کند که مردان از زنان بهتر هستند؟ این ذهنیت باید از بین برود.»

 

منبع: واشنگتن پست، 20 اوت