وزیر تحت تعقیب در کابینه

نویسنده

» تحلیل گاردین از دولت دهم

ایدن جونز

یک فرمانده سابق سپاه پاسداران، علی‌رغم آنکه به دلیل بمبگذاری سال 1994 در یک مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل – پلیس بین المللی -  قرار گرفته است، توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران برای وزارت دفاع کشور نامزد شده است.

شب گذشته دادستان‌های آرژانتین در محکوم کردن تصمیم احمدی‌نژاد در انتخاب احمد وحیدی برای سمت عالی

وزارت دفاع  به گروه‌های یهودی پیوستند.

وحیدی از نوامبر 2007 در رابطه با بمبگذاری اتومبیل مقابل ساختمان انجمن همکاریهای اسرائیل و آرژانتین در بوئنس‌آیرس که طی آن 85 نفر کشته و 150 نفر مجروح شدند در لیست «اخطار قرمز» اینترپل قرار دارد. این حمله بدترین حمله به یک مرکز یهودی در خارج از اسرائیل پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

«اخطار قرمز» اینترپل هشداری به 187 کشور عضو است. این به معنی حکم بازداشت نیست اما گاهی به عنوان درخواست برای توقیف یک مظنون تلقی می‌شود.

در زمان حمله، وحیدی که اکنون معاون وزیر دفاع ایران است، فرمانده واحدی در سپاه پاسداران به نام نیروی قدس بود. این واحد به عنوان هدایت‌کننده عملیات برون‌مرزی ایران از جمله گروه ستیزه‌جوی حزب‌الله لبنان است، متهم به  بمبگذاری بوئنس‌آیرس به تحریک ایران شده است.

پیشنهاد وحیدی که روز چهارشنبه مطرح شد، آخرین عمل احمدی‌نژاد برای به مبارزه طلبیدن افکار بین‌المللی توسط احمدی‌نژاد تلقی شده است که می‌خواهد پس از مناقشات انتخابات خرداد ماه موقعیت خود را مستحکم سازد.

قانونگذاران مجلس باید 21 عضو کابینه را مورد تایید قرار دهند. نگرانی‌هایی وجود دارد که انتصاب‌های او بیشتر بر اساس وفاداری انجام گرفته است تا تجربه.

حداقل چهار نامزد برای وزارتخانه‌های دفاع، کشور، اطلاعات و نفت پیوندهایی با سپاه دارند که پایگاه قدرتمند حامی رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.

آلبرتو نیسمان دادستان آرژانتینی که تحقیقات در مورد بمبگذاری سال 1994 را دنبال می‌کند روز گذشته گفت، وحیدی متهم به «شرکت و نقش کلیدی در برنامه‌ریزی» این حمله است. او به آسوشیتد پرس گفت: «اثبات شده است که وحیدی در بمبگذاری دست داشته است و سهم مهمی در تایید تصمیم برای حمله به مرکز یهودی آرژانتین،طی دیداری در ایران در 14 اوت 1993 (23 مرداد 1372) داشته است. ایران همواره از تروریست‌ها حمایت کرده است و آنها را به مشاغل دولتی می گمارد؛ اما من فکر می‌کنم هیچکس تابحال به چنین مقامی نرسیده است.»

 

منبع: گاردین، 22 اوت