گپ

نویسنده
پیام رهنما

درآبادان ودرحاشیه تئاترمقاومت رخ داد

حمله به مراکز هنری…

 

به دنبال اجرای نمایش “خنکای ختم خاطره”به کارگردانی مشترک حمیدرضا آذرنگ ونیما  دهقان در جشنواره تئاترمقاومت شهرتان آبادان وحمله گروه های لباس شخصی به سالن نمایش خبرنگارروز در تهران گفتگویی را با مرتضی آقا حسینی، بازیگر این نمایش ترتیب داده است. این بازیگر جوان می گوید پیش از آغاز اجرا نیز زمزه هایی مبنی بر هم زدن نمایش توسط لباس شخصی ها به گوش می رسید. این گفت و گو را در ادامه از پی بگیرید…

 

‌آقای حسینی، خیلی سریع و بی حاشیه برویم سراغ اصل ماجرا؛ قضیه ی ضرب و شتم ها در آبادان چه بود؟

چند روز پیش از برپایی اجرا درآبادان شایعاتی مبنی بر درگیری در اجراهای ما درآن شهر بود. می گفتند این نمایش با چنین مضمونی نباید در شهرمان اجرا شود.

 

 

شما اینها را از چه کسانی شنیدید؟

از اهالی تئاترآبادان می شنیدیم که گروههایی موافق اجرای ما درآبادان نیستند.

 

 

یعنی گروههای تئاتر آبادان به شما اینها را می گفتند؟

بله.

 

بسیارخوب. شما قطعا از مسئولین جشنواره مجوز اجرا داشتید. چرا به آن اعتنایی نشد.

اصلا نمایش ما برای اجرا به آن شهر دعوت شده بود. مسئولین شهرتان آبادان علاقمند بودند که این نمایش درآنجا اجرا شود. مدیران مرکز هنرهای نمایشی هم بحث حمایت را به وجودآوردند.

 

هنگام برخورد گروه مهاجم چه اتفاقاتی افتاد؟

ما اجرای روز اول را به سلامت گذراندیم اما در اجرای روز دوم و در میانه کار بودیم که ناگهان برق سالن قطع شد. ابتدا به تصور اینکه برق از اداره مرکز قطع شده و تا چند لحظه دیگر وصل می شود ادامه دادیم. خب این اتفاقات در تئاتر ما طبیعی است وما برای ادامه اجرا همیشه آمادگی داریم. اما پس از چند لحظه سروصداوفریاد از اتاق فرمان به گوش رسید. تعداد زیادی از تماشاگران در سالن بودند و با این وضعیت به شدت ترسیدند. پس از چند لحظه از پشت صحنه به ما رسیدند وگفتند که اجرا را قطع کنیم.

 

وشما هم ادامه ندادید.

بله. به دلیل اینکه اصلا جو حاکم مناسب نبود.

 

این افرادی که به شما حمله کردند چند نفر بودند و چه مشخصه هایی داشتند؟

قریب به 20 نفر ازافرادی بودند که لباس شخصی پوشیده بودند و با موتورهای خود به به مرکز آمفی تئاترآمده بودند. کلاه ایمنی و گازاشک آور داشتند. مدت حضور آنها در سالن تا تخلیه کامل تماشاگران بود.

 

درهنگام برخورد انها هیچ مسئولی حضور نداشت؟

من مسئولان آن شهر را نمی شناسم اما می دانم که افرادی آنجا بودند که نتوانستند مانع لباس شخصی ها شوند.

 

اساسا حرف آنها چه بود و دلیلشان برای تئقیف و تعطیلی نمایش شما چه بود؟

مضمون نمایش درباره نقد زندگی خانواده شهدا و جانبازان درامروز ایران است. مشکلات و گرفتاری هایی که گریبانگیر این گونه خانواده هاست و هیچ ارگان و سازمانی  به جد این مسائل را پی گیری نمی کند. آنها گفتند اجرا نکنید ما هم تعطیل کردیم.

 

نمایش شما برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر از نگاه داوران بود؟

بله. این نمایش بهترین نمایش سال 1388 از منظر داوران و حتی تماشاگران قرار گرفت.