ارسال زائر برای قدمگاه خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از نصب تابلو در محل نشستن رهبر:

پس از نصب تابلوی یادبود در محل نشستن رهبر جمهوری اسلامی در کوه های اطراف کرمان، حالا قدمگاه او در روستایی در استان کردستان هم به یک مجموعه یادمانی تبدیل شده است. یک فرمانده سپاه استان کردستان گفته که این یادمان در روستای دزلی این استان نصب شده است. روستای دزلی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد در استان کردستان است که سید علی خامنه‌ای در سال 1359 مدتی را در آن به سر برده بود.

رهبر فعلی جمهوری اسلامی که در آن هنگام نماینده رهبر وقت جمهوری اسلامی در شورای عالی دفاع بود، در خاطرات خود گفته که “در دزلی مردم با چهره‏ باز از ما استقبال کردند.”

خامنه ای در سخنرانی خود در جمع تعدادی از مردم مریوان در استان کردستان در روز 26 اردیبهشت 1388، دزلی را جزومناطق “بسیار حساس و بسیار مهم” غرب کشور توصیف کرد که “بر اثر جفای دشمنان ملت ایران و دشمنان انقلاب اسلامی” در سال های نخست پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی، به “جهنم درگیری‏ها” تبدیل شده بود.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، در آن هنگام “دشمن توانسته بود از برخی مزدوران خود سوء استفاده کند و آنها را وسیله‏ای قرار دهد برای کوبیدن مردم و به طور بلاواسطه و غیر مستقیم، کوبیدن نظام اسلامی و تحقیر ملت ایران.”

خامنه ای درباره حاشیه حضور خود در این روستا گفت: “از دزلی با برادرها خارج شدیم برویم به سمت ارتفاعات مشرف بر سرزمینهای عراق - ارتفاعات تته - که مزدوران بدخواهِ حقیری در بین آن مردم نفوذ کرده بودند و حضور هیات ما را به دشمن اطلاع دادند و دشمن هواپیماهایش را فرستاد. ما در بین راه که طرف ارتفاعات می رفتیم، دیدیم هواپیمای دشمن عبور کرد؛ فهمیدیم حادثه‏ای برای دزلی پیش خواهند آورد. برگشتیم دیدیم متأسفانه مردم غیر نظامی، مردم کوچه و بازار را بمباران کردند؛ عده‏ای را زخمی کردند، عده‏ای را به قتل رساندند. و ما جنازه‏ شهدا و بعضی از مجروحین را برداشتیم، آمدیم مریوان.”

حالا یک فرمانده سپاه استان کردستان گفته که “قدمگاه رهبر معظم انقلاب در دزلی از جمله نقاطی است که مورد بازدید زائران راهیان نور قرار می‌گیرد.”

سرهنگ پاسدار ابراهیم حسینی در جلسه هماهنگی نیروهای مسلح و دولت، افزوده که در این محل “مجموعه‌ یادمانی” توسط راهیان نور ایجاد شده است.

کاروان های راهیان نور به گروه‌هایی گفته می‌شود که به منظور بازدید از مناطق عملیاتی جنگ هشت ساله ایران و عراق از نقاط مختلف ایران عازم این مناطق می‌شوند.

این کاروان‌ها توسط بسیج٬ سپاه و نهادهای وابسته به آن‌ها در موسسات مختلف از جمله ادارات و مراکز آموزشی سازمان داده می‌شوند.

 

ماجرای ماشین دار شدن خامنه‌ای

خبر احداث یادمان در قدمگاه رهبر جمهوری اسلامی مدتی پس از آن منتشر می شود که یک پایگاه بسیج در کرمان، روی تخته سنگی که رهبر جمهوری اسلامی در سفر چند سال پیش خود به این شهر روی آن نشسته بود، تابلوی یادبودی نصب کرد.

“پایگاه مقاومت شهدای بیت الله الحرام” کرمان، از پایگاه های بسیج این شهر، این تابلو را روی تخته سنگ نصب کرده بود. بر روی این تابلو، یک آیه قرآن و عکسی از خامنه ای بر روی همان سنگ قرار داده شده بود. همچنین روی آن نوشته شده است: “محل جلوس مقام معظم رهبری در تاریخ جمعه 16 اردیبهشت 84 در مسیر کوهپیمایی”.

همزمان بخش های دیگری از کتاب “شرح اسم” که در بر گیرنده زندگی نامه رهبر جمهوری اسلامی است منتشر شده که در آن ماجرای صاحب ماشین شدن سید علی خامنه ای روایت شده است.

بر اساس آنچه در این کتاب آمده، مشخص می شود که نخستین خودروی متعلق به خامنه ای، یک دستگاه پژو 404 دو در بوده که توسط احمد قدیریان، عضو سابق هیات های موتلفه، از فرماندهان سپاه و معاون اسدالله لاریجانی در دادستانی انقلاب تهران و زندان اوین که چند روز پیش درگذشت، برای رهبر جمهوری اسلامی خریداری شده بود.

خامنه ای خود در این خصوص گفته است: “در دوران مبارزه [حکومت پهلوی] رفت و آمدهای زیادی به تهران داشتم و در تهران نیز به لحاظ نیاز به تحرک دائم و سفر از این جا به آنجا نیاز به خودرو شخصی پیدا می‌کردم. برای تأمین خودرو با آقای صادق اسلامی [دیگر عضو ارشد مؤتلفه که سالها پیش فوت کرد] تماس می‌گرفتم و او هم با آقای قدیریان تماس می‌گرفت و آقای قدیریان یا پسرش خودرو را برای من می‌آورد و حدود یک یا دو هفته در اختیار من بود.”

این کتاب به دوران تبعید سید علی خامنه‌ای در ایرانشهر، از شهرهای استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده و آورده است: “آقای خامنه ای در ایرانشهر پرتحرک بود. برای رفت‌وآمد به اطراف شهر و یا تنها فرودگاه منطقه در زاهدان، نیازمند خودرو بود. چاره را در تماس با احمد قدیریان دید؛ همو که در سفرهایش به تهران، خودرویی در اختیارش می‌گذاشت، تا رفت و آمدش در تهران یا برای سفر به قم راحت باشد. آقای قدیریان، به یاد همان پژو ۴۰۴، این بار دو درش را خرید. تلاش کرد آن را در دفترخانه‌ای به اسم سیدعلی حسینی خامنه‌ای ثبت کند؛ چنانچه مأموران امنیتی پی‌گیر موضوع شدند، آقای خامنه‌ای ادعای مالکیت کرده، بگوید که از آن خودم است و از مشهد به ایرانشهر آورده شده است.”

در ادامه به نقل از رهبر جمهوری اسلامی آمده است: “پس از چندی شخصی نزد من آمد و گفت که شما خامنه‌ای هستی؟ گفتم: بله. گفت: یک ماشین برایت آورده‌ام. و یک پژوی ۴۰۴ به من نشان داد که چهاردر نبود. به او گفتم: این ماشین را آقای قدیریان فرستاده؟ گفت: بله. گفتم: ماشین آقای قدیریان چهاردر بود. گفت: من نمی‌دانم. وظیفه دارم این ماشین را به شما تحویل بدهم. بسیار تمیز و نو بود.”

سرنوشت این پژو 404 پس از سال ها آن بود که پس از چند بار دست به دست شدن، در نهایت توسط خریدار نخست به دست صاحب اولش بازگردد: “پس از پایان تبعید آقای خامنه‌ای، این خودرو به تهران منتقل شد تا تحویل آقای قدیریان شود. خودرو که نیازمند بازسازی بود، توسط آقای قدیریان به تعمیرگاه رفت و با ۱۸ هزار تومان هزینه سر و شکلی دوباره گرفت. آقای خامنه‌ای در راه بازگشت به مشهد بود که دوباره با این خودرو مواجه شد. آنجا بود که شنید از ابتدا به نام او خریداری شده است. پس از انقلاب به دلایل امنیتی نتوانست از آن استفاده کند و به بهای ناچیزی فروخت. خودرو چهار یا پنج دست گشت تا این که به یک روحانی رسید. او نیز به یک بنگاه معاملاتی در خیابان بوذرجمهری فروخت، اما نیازمند سند اولیه‌اش شد. پس از پی‌جویی فهمید که صاحب آن سیدعلی خامنه‌ای، همان رهبر جمهوری اسلامی ایران است. راهی دستگاه رهبری شد. بار دیگر آقای قدیریان پیش افتاد، خودرو را خرید و به آقای خامنه‌ای بازگرداند”.