ایران پیشنهاد هسته ای را رد کرد

نویسنده

» گزارش سانفرانسیکو کرونیکل از مذاکرات مسکو

ایران پیشنهاد ارائه شده توسط شش قدرت بزرگ جهانی را برای کنترل برنامه هسته ای خود رد کرد؛ امری که یک بار دیگر چشم انداز حل دیپلماتیک معضل هسته ای را تاریک می کند.

سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران، در تحلیل اولیه از پیشنهاد ارائه شده یک سلسله مخالفت ها را بیان کرد؛ وی در نشستی پنج ساعته در هتلی در مسکو، شکایت های زیادی را از غرب بر زبان آورد که برخی از آنها به وقایع سال های 1968 مربوط می شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت نشست مسکو، که سومین دور از مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 است، “بسیار فشرده و سخت” بود. او گفت ایرانی ها بالاخره مستقیما پیشنهاد ارائه شده را مورد بحث قرار دادند، “البته نه کاملا به شیوه ای که ما انتظار داشتیم.”

او گفت هر دو طرف مجددا در باره نتایج فکر خواهند کرد و به مذاکرات ادامه خواهند داد.

دیپلمات های شش قدرت بزرگ شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و آمریکا، هشدار دادند که مخالفت های ایران را نباید به معنی بی نتیجه بودن کامل مذاکرات تلقی کرد. آنها اشاره کردند که ایران معمولا بعد از یک مخالفت سخت به سازش کشیده می شود.

یکی از دیپلمات های غربی که خواست ناشناس بماند گفت: “آنها به اندازه کافی انگیزه دارند که مذاکرات را ادامه دهند”.

با این وجود، انتقادات ایران که بصورت نمایش کامیپوتری ارائه شد، نشانه ضعف مذاکرات بود. ماه گذشته ایران در مذاکرات بغداد امید به پیشرفت را به یاس بدل کرد و در جلسه مذاکرات به شکایت از آسیب های وارد شده به ایران اشاره کرد که ارتباط چندانی به مساله هسته ای نداشت.

حتی توقفی کوتاه در مذاکرات می تواند بازارهای نفت را تحت تاثیر قرار دهد و دوباره مساله احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ایران را مطرح کند.

دیپلمات های غربی نگفتند ایران با کدام قسمت از پیشنهاد غرب مخالف بوده است. پیشنهادات غرب شامل توقف غنی سازی اورانیوم با غلظت 20 درصد، برچیدن تاسیسات غنی سازی زیر زمینی ایران و انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج بوده است.

اورانیوم غنی شده با درجه خلوص 20 درصد موجب نگرانی غرب است زیرا با در دست داشتن این درجه خلوص اورانیوم، امکان تولید اورانیوم با درجه خلوص 90 درصد برای تولید بمب هسته ای با سهولت بیشتری می تواند انجام شود.

مقامات ایرانی در این نشست خواهان لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم شدند. تحریم های اقتصادی علیه ایران که درحال حاضر هم شدت یافته است، از آخر ماه جاری شدیدتر خواهد شد و شامل تحریم نفتی اتحادیه اروپا نیز خواهد شد.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 18 ژوئن