آیا ایران انتخاب درستی خواهد کرد؟

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از مذاکرات هسته ای

روز پنج شنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که طی هفته های آینده مشخص خواهد شد آیا ایران می تواند “تصمیمات مشکلی” نیز اتخاذ کند و امکان رسیدن به توافق را هموار سازد.

آقای کری با نزدیک شدن به تاریخ ۲۴ نوامبر، که ازسوی دو طرف برای رسیدن به توافق معین شده، خاطرنشان کرد که گروه شش کشور باید “بسیار با احتیاط عمل کند”. او گفت: “تمامی تصمیمات براساس مشاوره با کارشناسان اتخاذ خواهد شد.” آقای کری در یک جلسه پرسش و پاسخ که ازسوی مجله “د آتلانتیک” برگزار شده بود افزود: “طی هفته های آینده مشخص می شود که آیا ایران قادر به گرفتن تصمیمات مشکلی که پیش رو دارد نیز هست یا خیر.”

ولی رییس دیپلماسی آمریکا در رابطه با احتمال رسیدن به توافقی که ادامه برنامه هسته ای صرفاً صلح آمیز را برای تهران در ازای لغو تحریم های بین المللی به وجود می آورد هیچ گونه اظهارنظری نکرد. او بار دیگر اظهار داشت که “نرسیدن به توافق را به یک توافق بد” با جمهوری اسلامی ترجیح می دهد. 

به نظر می رسد که دو طرف مواضع خود را درخصوص برخی مسایل ، به ویژه درخصوص رآکتور آب سنگین اراک و افزایش تعداد بازرسی ها از مراکز هسته ای ایران، با یکدیگر همسو کرده اند. با این حال، مواضع دو طرف در رابطه با برخی موضوعات مهم، ازجمله توان ایران در غنی سازی اورانیوم، فاصله بسیاری با یکدیگر دارد.

منبع: لوریان لوژور، ۳۰ اکتبر