راه اندازی قرارگاه برای رصد فیس بوک و توییتر

نویسنده
نازنین کامدار

» گشت های ارشاد از شنبه می آیند

نیروی انتظامی با تاسیس “قرارگاه فجر” رسما فعالیت برای محدود تر کردن کاربران اینترنت را با هدف “جلوگیری از بروز فتنه” آغاز کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی، سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی صبح امروز در نشستی خبری با عنوان” تشریح اقدامات معاونت اجتماعی در انتخابات آتی” گفته است: “پلیس با رصد فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌های معاند و… تلاش دارد تا با آمادگی و اشراف کامل اطلاعاتی، انتخابات را با امنیت کامل برگزار کند و حماسه پایداری را رقم بزند. به همین منظور قرارگاه فجر در نیروی انتظامی با ماموریت تامین امنیت انتخابات دایر شده است”.


او افزوده: “رصد شبکه‌ها در حال انجام است و برخوردها در فضای مجازی و سایبری انجام می‌شود. پلیس در مواردی که احتمال می‌دهد، پیشگیر‌ی‌های لازم را انجام داده، اما با افزایش فهم و درک جوانان، امیدواریم چنین اتفاقات مشابهی فتنه نیفتد.وظیفه قرارگاه فجر هم همین است. با اشراف اطلاعاتی و رصد فضای مجازی و جامعه و همچنین با استناد به تجربیات نیروی انتظامی، یقینا انتخابات خوبی خواهیم داشت و مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. امیدواریم مشکل خاصی پیش نیاید که بخواهیم از نیروهای سلبی استفاده کنیم”.


منتظرالمهدی اضافه کرده: “این معاونت در انتخابات تلاش می‌کند که فضای جامعه امنیتی نشود، اما در جامعه امنیت برقرار باشد”.


وی در این کنفرانس خبری از رصد “قرارهای فیس بوکی” و برخورد با آنها، پیگیری “بدحجابی” بازیگران سینما در خارج از طریق اینترپل و آغاز طرح امنیت اجتماعی از ابتدای اردیبهشت ماه هم خبر داده است.

قرارگاه فجر در فضایی با هدف افزایش نظارت بر فضای مجازی تشکیل شده، که پیش از این فرمانده نیروی انتظامی درباره شبکه های اجتماعی اینچنینن نظر داده بود: “شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر امروز قدرت ایجاد کرده و ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند؛ لذا داشتن اطلاعات صحیح و به موقع اهمیت بسیار زیادی دارد که در هر شرایطی شما بتوانید پیش‌بینی‌ کنید حریف می‌خواهد چه اقدامی کند و باید در فضای مدرن، قدرت رصد اطلاعاتی داشته باشید. در فضای مجازی، فضای ارتباطی و افکار عمومی جدید در جامعه ایجاد می‌شود که شما باید از این اقدامات مطلع باشید. در غیر این صورت شما پشت سر ماجرا راه می‌روید، مثلا در صحنه‌هایی لیبی، مصر و جاهای دیگر که این روزها اتفاق می‌افتد، حاکمان این کشورها وقتی می‌خواهند برای مردم پیام بدهند، شما احساس می‌کنید این‌ها ۱۰ تا ۲۰سال است که در جامعه خودشان نبوده‌اند و وقتی هم راجع به حوادث و مسایل داخلی کشورشان صحبت می‌کنند مورد تمسخر و خنده مردم خود قرار می‌گیرند”.

در همین حال، سایت کلمه نیز از برنامه مدونی برای کاهش عامدانه سرعت اینترنت تا زمان انتخابات خبر داده و نوشته است: “کاهش عامدانه سرعت اینترنت از سوی نهادهای حکومتی طی روزها و هفته های اخیر در حالی است که گزارش های رسیده به کلمه حاکی از آن است که روند کاهش سرعت شبکه اینترنت و دستکاری های وسیع در سرعت و دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت تا زمان انتخابات ریاست جمهوری طبق برنامه ریزی صورت گرفته شدت بیشتری خواهد گرفت. برنامه ریزی هایی برای کاهش مرحله به مرحله سرعت اینترنت تا انتخابات در سراسر کشور صورت گرفته که هم اکنون مراحل ابتدایی آن آغاز شده است و در هفته های آینده سرعت دسترسی از این هم کمتر خواهد شد.علاوه بر این کاهش عمومی سرعت، محدودیت های جداگانه ای در دسترسی به برخی سایت ها از جمله زیر مجموعه های گوگل نیز در دستور کار است که برخی کاربران در هفته گذشته از مواجهه با این اختلالات خبر داده و گفته اند در چند روز گذشته، ورود به برخی از زیرمجموعه های سایت گوگل از جمله صندوق پستی الکترونیکی جی میل و شبکه اجتماعی گوگل پلاس یا غیرقابل دسترسی شده و یا به سختی امکان پذیر است”.


همزمان با اعلام راه اندازی قرارگاه ویژه رصد اطلاعاتی شهروندان در اینترنت، نیروی انتظامی قرار است از ابتدای هفته آینده “طرح امنیت اخلاقی” را نیز بار دیگر به مرحله اجرا بگذارد.


بنا به نوشته ایسنا، فرمانده نیروی انتظامی از بازگشتن گشت های ارشاد خبر داده و گفته است: “طرح های امنیت اخلاقی و اجتماعی پلیس بار دیگر از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می شود. این طرح ها تابع مسائل انتخابات نیست و در آن ایام هم اجرا می شود. البته رویکرد جدید پلیس اجتماعی و فرهنگی است و ما نباید کاری کنیم که مردم به جای توجه از ما متنفر شوند. به همین دلیل در طرح امسال اقدامات فرهنگی اجتماعی و آگاه سازی در دستور کار قرار دارد”.


گفتنی ست نیروی انتظامی نیز در کنار دیگر نهادهای امنیتی ـ نظامی جمهوری اسلامی نگران بروز “فتنه بزرگ” در انتخابات پیش روست.