نظام شکست بخورد هیچ کس هیچی نخواهد بود

ثمینا رستگاری
ثمینا رستگاری

در مقدمه مصاحبه خود نوشته: نظام صدمه بخورد هیچ کس هیچی نخواهد بود، روز گذشته خبری با این عنوان منتشر شد مجمع روحانیون حق فعالیت در انتخابات را ندارد گوینده این جمله مطابق خبر فارس یکی از آیت الله حسن ممدوحی یکی از اعضای مجلس خبرگان است. به همین دلیل با وی گفت و گو کردیم و و او ضمن تکذیب خبر فارس در مورد انتخابات سال ۸۸ و حوادث بعد از آن نکات جالبی را مطرح کردند.

 

 گفت و گوی تلفنی ما با ایشان را بخوانید

حاج آقا در آخرین موضع گیریتان فرموده اید مجمع روحانیون مبارز حق فعالیت در انتخابات ندارد چرا؟

به خاطر اینکه اینها در فتنه ۸۸ در خیابانها با مردم درگیر شدند

 

یعنی اعضای مجمع روحانیون با مردم درگیری فیزیکی پیدا کردند؟

بله. برخی از افرادشان درگیر شدند.

 

یعنی مردم را ضرب و شتم کردند؟

بله فیلم آن هم وجود دارد.

 

تحلیل شما به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری از اتفاقات بعد از انتخابات ۸۸ چیست؟

من به این مساله کاری ندارم اما در طول فتنه اینها اکثرشان آن وری بودند. یعنی علیه خط مستقیم صحبتهایی میکردند. حرف من این نیست که آنها حق ندارند بیایند من میگویم آنها قهرا اگر بیایند شکست میخورند. نمی گویم نیایند. مردم دیگر به اینها رغبتی ندارند

 

اینکه تایید صلاحیت شوند و رای مردم را کسب نکنند بهتر است یا اینکه اصلا اجازه ورود به صحنه را پیدا نکنند؟

بیایند. اما فایده ندارد به نظرم نیایند بهتر است. شما توجه کن ما با کسی عناد نداریم. توجه کردید؟

 

بله

 فقط مساله سر این است که ما باید در چه راهی فکر کنیم که در این اوضاعی که همه دنیا برعلیه ما هستند روی پای خودمان بایستیم ایجاد اختلاف در دورن، بینی و بین الله برای کشور مضر است. اینها یک مقداری از آن حد روحانیت تجاوز کردند. روحانیت باید در پی مدیریت مردم باشد نه اینکه طرف مقابل مردم بایستد و در خیابان با آنها درگیر شود. من خودم فیلمش را دیده ام. این کارها برای روحانی درست نیست. این کارها روحانی را از وجهه می اندازد. حرف من این است ؛والا ما باکسی عناد نداریم ما دلمان میخواهد همه با هم یکدست باشند

 

این نقشی که شما برای روحانیت قایلید شاید تا ۳۰ سال پیش درست باشد اما بعد از انقلاب هر کدام از تشکلهای روحانی سوگیری سیاسی خاصی را اتخاذ کرده اند و گرایش های سیاسی آنها با هم تفاوت دارد

گرایش اشکال ندارد اما در مرحله عمل وقتی که همه باید موافق عمل کنند مهم است. خیلی ها موافق عمل کردند. مثلا جامعه مدرسین. اختلاف سلیقه هست اما روزی که گرفتاری برای کشور ایجاد میشو. اینها باید با هم باشند. عرض کردم ما عناد با کسی نداریم اینجور هم نیست که بگوییم حزب ما و حزب آنها. ما دست میگذاریم روی شاهین ترازو میگوییم همه باید باهم باشند. مقابل هم ایستادن غلط است. شما قبول ندارید؟

 

. اما میخواستم بدانم تصویر شما از اتفاقات سال ۸۸ چیست چون من دقیقا نفهمیدم اینکه میگویید اعضای مجمع با مردم درگیر میشدند یعنی چه؟

نشد!اعضا نه. شما حرف من را همین الان دارید تحریف میکنید

 

اگر میخواستم این کار را کنم که سوالم را تکرار نمیکردم.

بعضی از اعضای آنها. اعضای اصلی هم نه. اعضای منتسب. شما اگر حرف من را عوض کنی تکذیب میکنم. حرف من را عوض نکن

 

به روی چشم حاج آقا. فقط به من بگویید درگیری بعضی اعضای منتسب به مجمع روحانیون با مردم یعنی چه؟

بعضی از این افرار در خیابان با مردم زد و خورد کردند من فیلمش را دیده ام الان هم فیلمش هست.

 

قطعا همینطور است.

این کار نیاید بشود. آدم نباید وقتی اقلیت شد در مقابل اکثریت بایستد. واقعا این کار برای روحانی با لباس روحانی خیلی بد است. چقدر بد بود. ! علی ایحال من عرضم این است که من فرد دلسوخته ای هستم برای آنها هم دلسوزی میکنم میگویم این کار واقعا درست نبوده و این باعث میشود مردم حالت مربیگری و استادی را نسبت به آنها نداشته باشند،همه بیایند و همه با هم باشیم همه یک کلام را بگوییم از خدا این را میخواهم. خدا کند به حق امام زمان اینطوری باشد ولی ما با هیچ کس عناد نداریم. من به عنوان یک فرد سیاسی این حرف را نزدم به عنوان یک ناصح مشفق زدم

 

حاج آقا وظیفه شما در مجلس خبرگان دقیقا چیست؟

همان وظیفه ای که مجلس خبرگان دارد ما هم همان وظیفه را داریم.

 

امکان دارد یک کمی درباره آن وظایف توضیح بدهید

یک سلسسله مسایل درون گروه ی است که معمولا رسانه ای نیست.

 

یعنی اصلا نمیتوانید بخشی از این وظایف را برای مخاطبان روزنامه ما توضیح دهید همه آن درون گروهی است؟

خیلی های آن را نمیتوانم توضیح دهم.

 

به هر حال وظایف مجلس مهمی مثل خبرگان توضیح دادنی باید باشد

خیلی های ان نه. بعضی از آنها را چرا میشود گفت. به هر حال مصالح کشوردر آنجا بحث میشود دو نفر از شخصیت های درجه یک کشور دعوت میشوند سخنرانی مکینند ۸ نفر اجازه انتقاد دارند. آنها هم به انتقادها جواب میدهند. در آخر نظریه خودشان را در قالب منشوری بین خبرگان پخش میکنند. اما یکسری کارها هم مخصوص خود مجلس خبرگان است و رسانه ای نیست.

 

رهنمود شما برای بهتر شدن اوضاع کشور چیست؟

خانم شما اگر به حرف من درست گوش بدهی درست میشود. من یک آدم مصلحی هستم. گوش به حرف من بده حرف من را عوض نکن. بنشینیم فکر بکنیم به اینکه با هم کار کنیم نه مقابل هم. شما الان ملاحظه میکنید که تهاجم بین گروهها چطوری است. آدم میداند برخی از این تهاجم ها غرض ورزی است. نمیخواهند وحدتی درست شود. مدام دنبال عیب میگردند مدام دنبال اینند که یک چیزی را بزنند توی سر دیگری. من میگویم این کار غلط است. آدم باید ملحق به عموم شود و تنها راهش هم تبعیت از رهبری است. و لاغیر. رهبری چقدر فریاد زد که راجع به این انتخابات دیگر اینقدر داد و بیداد نکنید آتش به کشور نزنید آب به آسیاب دشمن نریزید گفت یا نه؟ شما را به خدا رهبری گفتند یا نه

 

بله فرمودند

اینها به حرف رهبری عمل کردند یا نه؟

 

به هر حال اعتراضاتی داشتند

شما را به خدا راست بگو به حرف رهبری عمل کردند؟

 

به دلایل مختلف اعتراضات ادامه پیدا کرد

این شد. من هم همین را میگویم. میگویم این کار غلط است. شما نمیگویی غلط است؟

 

من خبرنگارم. نظرم اهمیتی ندارد

شما سیاسی هستید. درس خوانده اید. خیلی چیزها را زیر و رو کرده ای واقعا میدانید. من کار ندارم شما خبرنگار کجا هستید. جایی که کار میکنی ممکن است شخصیت خاصی به شما بدهد که دست از خواسته شخصیتان بکشید. من این احتمال را میدهم. من این را میگویم که کشور وضعیت خاصی دارد که این وضعیت ایجاب میکند همه با هم پشت رهبری بایستیم یک جمعیت ۷۵ میلیونی با مشت گره کرده پشت رهبری باشیم که پشت ما را خم نکنند. خانم اعتقاد من این است یک کلام به شما بگویم عرضم تمام است و آن این است که یک مو از این انقلاب بیفتد والله هیچ کس، هیچی نیست. اگر این انقلاب صدمه ای بخورد و راه به دشمن بدهیم وضعیتی خواهد شد سیلی کشور می خورد که هیچ کس هیچ کس نیست.

 

هیچ کس هیچی نیست به چه معنا؟

یعنی نه من منم. نهشمازشمایی نه فلانی بالاست نه بهمانی پایین است. همه باید زیر لگد دشمن له و لورده شویم. ما به انها سیلی زدیم اگر موفق شوند دیگر به ما رحم نمیکنند یک سقف بالای سر ما نمیگذارند. ما در چنین وضعیتی هستیم. شما را به خدا قسم آیا صلاح هست در چنین وضعیتی رو در روی هم قرار بگیرم و پشت سر رهبری نرویم؟ حرف من این است.

 

در این ۳۳ سال شما سالی را به خاطر دارید که ما وضعیت ویژه ای نداشته باشیم؟

همینطور است. فلذا ما فقط به درصدی از آنچه که تلاش کردیم رسیدیم آن هم به خاطر همین اختلافات. اختلافات داخلی کشنده تر از اقدامات صهیونیزم است. خانم ما از اقدامات صهیونیزم نمیترسیم از اختلافات داخلی میترسیم.

 

ا این جمله شما که فلان گروه حق فعالیت دارد در راستای وحدت است یا نه؟

ببینید من نگفتم حق ندارند و میگوییم اینها با کاری که کردند آن وجهه خودشان را از دست داده اند. اصلا من از شما سوال میکنم تو را به خدا این را درست جواب بده. آیا اینها آن وجهه قبلی را که زمان امام داشتند الان دارند؟

 

برخی از شخصیت های آن محبوبتر هم شده اند

حرف من را جواب بده. شما حرف من را جواب نمیدهی. من دارم سوال میکنم وجدانا،بینی و بین الله قضاوت کن اینها آن شخصیتی که زمان امام داشتند-به هر حال شخصیتهای والایی بودند به فرمایش شما شخصیتهای محبوبی در بین آنها بودند-الان در نظر عامه مردم آن شخصیت را دارند؟

 

یک راه فهمیدن این نکته این است که بگذاریم در انتخابات شرکت کنند بفهمیم چقدر رای میاورند

شما جواب من را نمیدهی خانم. شما هرچی سوال میکنی من جواب میدهم اما شما جواب من را نمیدهی. من وقتی سوال میکنم شما در میروی

 

من اگر بگویم آنها شخصیتهای محبوبی هستند عصبانی نمیشوید؟

نخیر عصبانی نمیشوم اما میدانم اشتباه میکنی. بر حسب شرکتی که با آن کار میکنی داری جواب میدهی

 

به هر حال آنها در هر انتخاباتی که تایید صلاحیت شدند و اجازه حضور به آنها داده اید از رقیبشان بیشتر رای آورده اند

همین الان دوباره شانسشان را امتحان کنند

 

رد صلاحیت نمیشوند؟

معلوم هم نیست خیلی های آنها رد صلاحیت هم نمیشوند بیایند شانسان را امتحان کنند اما اگر من جای آنها باشم این کار را نمیکنم شانس را آدم یکبار بیشتر امتحان نمیکند

 

البته پشتکار در سیاست صفت پسندیده ای است

برای رای دو سه مییلیون آوردن عقل به آدم اجازه میدهد دوباره امتحان کنند؟یک خواهش از شما دارم همه حرفهای من دلسوزانه است کسی که میلیونها تومان خرج کرده –حالا من نمیخواهم عدد بگویم – بعد یک تعدادکمی رای آورده عقل حکم میکند دوباره شرکت کند. اصلا رد صلاحیت هم نشود عقل حکم میکند بیاید؟

 

شما اگر یک دوره مجلس خبرگان رای نیاورید دیگر کاندیدا نمیشوید ؟

اینجوری باشد بله. من در شهر خودم ۳۰۰ هزار رای آورده ام اما من حرف دیگری با شما میزنم می گویم اگر من بدانم که یک بار شانسم را امتحان کردم با آن وضع کذا مواجه شدم - خودت میدانی من که را میگویم -. من نمیگویم رد میشود میگم فایده ندارد. به قول حافظ من جرب المجرب حلت به الندامت میدانی یعنی چه؟

 

شما بفرمایید

یعنی هر چه آزمودم از وی نبود سودم… من همنوع دوستم دلم میخواهد همه با هم باشند ولی وقتی میبینیم برخی از برادرهای ما اتفاقاتی برایشان افتاده صلاحشان نیست دوباره شرکت کنند.

 

این حرف دیگریست اما تیتر صحبت شما در فارس دقیقا این است” آیت الله ممدوحی: مجمع روحانیون حق فعالیت ندارد “

شما این را از قول من تکذیب کنید من نگفتم حق فعالیت ندارند. من همین حرفهایی را که به شما گفتم به آنها گفتم. خانم اگر شما حرفهای من را عوض کنید تکذیب میکنم و شکایت میکنم.

 

من قول میدهم عین جملات شما را پیاده کنم

اسم شما چه بود؟

……

منبع: اعتماد، هفتم آذر