سرکوب فعالین پیش از انتخابات

نویسنده

» گزارش گاردین

سعید کمالی دهقان

ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده فشارها را شدیدتر و دو نفر را به جرم جاسوسی و محاربه علیه خدا اعدام، عده ای از فعالان را بازداشت و از اعضای ستادهای انتخاباتی بازخواست کرده است. مرخصی عده‌ای از زندانیان سیاسی لغو و تعدادی هم به زندان انفرادی منتقل شده‌اند.

تعدادی از فعالان حقوق بشر می‌گویند ایران با نگرانی از تکرار حوادث چهار سال پیش، سرکوب را شدت بخشیده‌است. پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ که محمود احمدی‌نژاد را برای دومین بار به ریاست‌جمهوری رساند، هزاران فعال جنبش سبز به خیابان‌ها آمدند و نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کردند. طی این اعتراضات تعدادی از معترضان کشته و صدها تن بازداشت شدند که در میان آنان دانشجو، معلم و استاد، نویسنده، شاعر، فیلمساز، وکیل و روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس وجود دارد. اتهام بسیاری از آنان اقدام علیه امنیت ملی یا تبلیغ علیه نظام بوده است.

پایگاه داده گاردین نشان می‌دهد که تعدادی از اقلیت‌های قومی و دینی نیز در زندان‌های ایران به سر می‌برند، از جمله اقلیت های کرد، عرب‌، آذری‌، بهایی، بلوچ، مسیحی، صوفی، زرتشتی و یهودی.

آنیتا هانت، یک محقق که دستگیری فعالان ایرانی را ثبت و وضعیت آنها را از سال ۲۰۰۹ دنبال می‌کند می‌گوید: “این طور گمان می‌رود که اعتراضات منحصر به جوانان تحصیلکرده و طبقه متوسط است اما فهرست زندانیان چیز دیگری می‌گوید. به نظر من این روشن است که اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ افتاد مخصوص به قشر خاصی از مردم نبود.”

با نزدیک شدن انتخابات به نظر می‌رسد که مقامات نگران تکرار حوادث ۲۰۰۹ هستند.

بهاره هدایت، فعال دانشجویی، احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار، بهمن احمدی‌عمویی و مسعود باستانی از کسانی هستند که در سال ۲۰۰۹ بازداشت شدند و این هفته آزادی به قید وثیقه آنان لغو شد. باستانی و همسرش مهسا امرآبادی، که او نیز روزنامه‌نگار است از زمان بازداشت بیشتر مدت را در زندان بوده‌ و یکدیگر را تنها چند ساعت دیده‌اند.

وب سایت کلمه نیز روز دوشنبه گزارش داد که تعدادی از فعالان در استانهای ایران بازداشت و عده‌ای برای بازخواست فراخوانده شده‌اند. علی غزالی، از دبیران وب سایت محافظه‌کار بازتاب نیز از اوایل ماه مه در بازداشت است. در همین حال یک وب سایت حامی دولت نیز گزارش داد که بسیاری از افراد ستاد انتخاباتی اسفندیار رحیم‌مشایی هم بازداشت شده‌اند.

حسین رونقی ملکی، یک وبلاگنویس ۲۸ ساله که پس از بازداشت در سال ۲۰۰۹، ۳۷۶ روز در سلول انفرادی بوده است از طریق فیسبوک به دوستان خود گفته که به رغم شرایط بد جسمانی قرار است دوباره به زندان بازگردد. او در زندان به نارسایی کلیوی مبتلا شد و چهاربار تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

کوهیار گودرزی ۲۷ ساله و روزنامه‌نگار کمیته خبرنگاران حقوق بشر در ایران به پنج سال زندان محکوم شد اما در مدت مرخصی به ترکیه فرار کرد. او می‌گوید اعضای این کمیته روی هم به ۵۰ سال زندان محکوم شده‌اند. او می‌گوید در زندان او را تحت فشار می‌گذاشتند که علیه خود و دوستانش اعتراف کند.

منبع: گاردین - 21 مه 2013