نگرانی باعث لغو همایش خمینی شد

نویسنده
نازنین کامدار

» در لرستان اتفاق افتاد

یک همایش دولتی و رسمی با موضوع آیت الله خمینی، به دلیل نگرانی برخی از مقامات استانی لغو شد؛ اتفاقی که تا کنون در هیچ مقطعی از تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.

بنابه گزارش رسانه های داخلی، علت لغو این همایش که عنوان آن “تبیین شخصیت علمی امام‌خمینی‌” بوده، نگرانی مقامات استان لرستان از حضور حسن خمینی و احتمال حمله عوامل افراطی به او و همایش مذکور بوده است.

به نوشته ایسنا، حسن خمینی قرار بود دیروز در دانشگاه دولتی آیت الله بروجردی در لرستان به همراه قربانعلی دری‌نجف‌آبادی و سیدهاشم رسولی محلاتی سخنرانی کند که تجمع برخی از نیروهای بسیجی منجر به تصمیم شورای تامین استان مبنی بر لغو همایش می شود.

در همین باره، دانشگاه آیت الله بروجردی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “با کمال تاسف به سبب افراط‌گری افراط‌گرایان و تهدیدهای تشنج‌آفرین آنها و با نهایت شگفتی، برخی مسئولان و تاثیرگذاران این شهر، اصرار بر برگزاری همایش با حذف یکی از سخنرانان همایش را داشتند.دانشگاه آیت‌الله بروجردی نیز با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با عنایت به اینکه حرمت مومن از حرمت خانه کعبه بالاتر است و برگزاری همایش با حذف یکی از سخنرانان که سبب شکستن حرمت ‌میهمان همایش می‌شد، کل همایش را لغو کرد”.

سایت جماران نیوز، نزدیک به حسن خمینی هم در این مورد نوشته : “قرار بود سیدحسن خمینی دیروز (سه‌شنبه) وارد استان لرستان شود تا به دعوت دانشگاه آیت‌الله بروجردی این استان در همایشی با عنوان تبیین شخصیت علمی امام‌خمینی‌به‌همراه سخنرانان دیگر این همایش، یعنی قربانعلی دری‌نجف‌آبادی و سیدهاشم رسولی محلاتی به سخنرانی بپردازد؛ اما با تجمع گروه‌های خودسر که روز گذشته مقابل دانشگاه صورت گرفت، شورای تامین استان مجبور شد سخنرانی سیدحسن خمینی را به‌علت عدم تامین امنیت مراسم لغو کند. به این ترتیب سیدحسن خمینی هم که در قم به‌سر می‌برد، پس از کسب اطلاع از این موضوع، از رفتن به لرستان صرف‌نظر کرد”. 

روزنامه شرق هم به نقل از فردی به نام “غلامی” که او را “یکی از اعضای ستاد شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب در استان لرستان” معرفی کرده، آورده: “نیروی‌های خودسر روزگذشته درمقابل دانشگاه آیت‌الله بروجردی تجمع کرده و شعار‌های تندی علیه سیدحسن خمینی سر دادند. این افراد خواستار حذف سیدحسن خمینی از مجموعه سخنرانان این همایش بودند. مسوولان دانشگاه آیت‌الله بروجردی هم به‌دلیل این اتفاق تصمیم می‌گیرند کل همایش را لغو کنند. حراست و معاونت دانشگاه آیت‌الله بروجردی شهر بروجرد که از نیروهای اصولگرا محسوب می‌شوند و در دولت جدید هم همچنان در سمت‌های خود ابقا شده‌اند این سخنرانی را ترتیب داده‌ بودند تا با وجود سیدحسن خمینی قرابتی را با دولت جدید ایجاد کنند. اما تحرک تندروها با تهدید حراست و معاونت، هم تجمع مقابل دانشگاه را رقم می‌زند و هم شورای تامین استان را مجبور می‌کند اطلاعیه عدم‌تامین امنیت سخنرانی سیدحسن خمینی را ابلاغ کند. به‌این‌ترتیب دانشگاه هم در اطلاعیه‌ای از این گروه به‌عنوان افراطی‌هایی نام می‌برد که با اصرار خود بر حذف یکی از سخنرانان دانشگاه، باعث لغو کل همایش می‌شوند”.

 سایت پیام نو اما در مطلبی که بلافاصله از روی خروجی خود حذف کرد، استاندار “اصولگرا و احمدی نژادی” لرستان را عامل اصلی لغو این همایش دانسته و نوشته: “مسئولان استانداری لرستان از نزدیکان محمود احمدی نژاد هستند و از ترس سید حسن خمینی سخنرانی او را لغو کردند و الا اعتراض عده اندکی از افراد ابدا در حدی نبود که نیاز به لغو مراسم باشد”.

از سوی دیگر روزنامه آرمان در مطلبی با اشاره به لغو این همایش نوشته است: “در حالی که حدود دو ماه دیگر سالگرد حماسه سیاسی ۲۴خرداد است اما ظاهرا تندروها دچار چنان شوکی شده‌اند که پس از گذشت این همه مدت نتوانسته‌اند این تغییر را بر بتابند و کماکان بر طبلی می‌کوبند که گروهی قبل از سال۹۲ از آن متاعی می‌بردند. این سئوال مطرح است که چرا برخی نمی‌خواهند بپذیرند دوران هیاهو و غوغاسالاری برای به حاشیه راندن رقیب به اتمام رسیده و اگر رئیس‌جمهور و دولت اعتدال از تعامل سخن می‌گوید به معنای پذیرش سنگ‌اندازی و اقدامات آنها نیست. بدتر اینکه تندروها از فضای فراهم شده از سوی دولت اعتدال برای نقد سوءاستفاده کرده و یادگار امام(ره) که مظهر آرامش و میانه‌روی است را نشانه گرفته‌اند”.

این روزنامه که سیدحسن خمینی را نیز “آیت الله” نامیده، افزوده: “شخصیت آیت‌الله سیدحسن خمینی چنان تعریف شده که حتی تندروها هم به خود اجازه جسارت به او را نمی‌دهند چراکه رفتارش با مخالفان و منتقدانش به گونه‌ای است که عرق شرم را بر پیشانی آنها جاری می‌سازد. در موارد زیادی مشاهده شده که یادگار امام تنها برای مردم است و برای خوشایند هیچ گروهی، تصمیم یا اقدامی نمی‌کند که این مساله با ذات بزرگان جریان تندرو در تضاد است. شاید هم هشدار میانه‌روها به تندروها درباره انتخابات مجلس باشد که آنها را نگران می‌کند؛ با هر رفتاری به افراد و نهادهای مورد وثوق یادآوری می‌شود که انتخابات مجلس دهم نزدیک است لذا آنها که بیش از فکر کردن به اعمال تندروی مشغول هستند این تصور را می‌کنند که سیدحسن خمینی نقش مهمی در سامان دادن نیروهای خط امامی، میانه‌رو و اصلاح‌طلب دارد. در حالی که جایگاه یادگار امام در جریانات سیاسی بسیار فراتر از این سازماندهی تعریف شده است که مانند انتخابات ریاست‌جمهوری در نقش یک راهنما ظاهر می‌شود….”.

گفتنی ست در سال ۸۹ و در سالگرد مرگ آیت الله خمینی در ۱۴ خرداد نیز نیروهایی که بعدها مشخص شد از هواداران جبهه پایداری هستند و سه سال بعد در سالگرد ۲۲ بهمن در قم به علی لاریجانی حمله کردند، مانع سخنرانی حسن خمینی شدند اما لغو همایشی با نام بنیانگذار حکومت اسلامی در نوع خود بی سابقه بوده است.