تغییر جنسیت بی مجازات و عملی

نویسنده

» نگاه شبکه ۵ فرانسه به عمل های جراحی در تهران

در ایران آیت الله ها، همجنس گرایی می تواند منجر به اعدام شخص شود: مجازاتی که نه تنها در قانون ثبت شده، بلکه به مرحله اجرا هم گذاشته می شود. همجنس گرایی موضوعی است که از دید مقامات جمهوری اسلامی به عملی ناپاک و نفرت انگیز و نهایت انحراف و تباهی تعبیر می شود.

 به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر و یک سازمان طرفدار مردان همجنس گرا در کانادا، بین سال های ۱۹۷۹ [سال به قدرت رسیدن آیت الله ها در ایران] و ۲۰۰۵، تعداد ۴۰۰۰ نفر زن و مرد بالغ یا نوجوان، سنگسار یا اعدام شده اند.

با این حال، حتی اگر در ایران مجازات مرگ در انتظار همجنس گرایان است، ولی برخلاف کشورهایی مانند عربستان سعودی، افغانستان، موریتانی، یمن، سودان، نیجریه، پاکستان و امارات متحده عربی، امکان عمل جراحی و تغییر جنسیت وجود دارد. براساس فتوای امام خمینی در سال ۱۹۹۳، تغییر جنسیت به عنوان یک بیماری هویتی شناخته می شود. عمل جراحی در صورتی انجام پذیر است که مدارک اداری و روانپزشکی در این زمینه صادر شده باشد و در این صورت به صدور کارت شناسایی جدید نیز منجر خواهد شد.

طناز عشقیان، کارگردان ایرانی- امریکایی، فیلم مستندی به مدت ۶۵ دقیقه در این زمینه تولید کرده است. این فیلم براساس فعالیت های کلینیک خصوصی دکتر میرجلالی ساخته شده.

براساس آنچه در مورد تراجنسی ها شنیده می شود، اکثر اشخاصی که در ادارات تهران به دنبال دریافت مجوز برای تغییر جنسیت خود هستند، همجنس گرایان زن یا مرد اند که عمل شان از سوی قانون و جامعه ایران محکوم می شود.

در این مستند، علی، انوش و فرهاد حرف های خصوصی خود را بر زبان آورده اند: چگونه مجبورند با ترس و نگرانی با ممنوعیت ها دست و پنجه نرم کنند و در نهایت پس از تحمل دوره نقاهت سنگین و رسیدن به شخصیت واقعی شان، با ناسازگاری های خانواده و جامعه کنار بیایند.

علی که پس از عمل جراحی نام خود را به نگار تغییر داده می گوید: “من مجبورم خودم را عمل کنم. من ایرانی هستم و دوست دارم اینجا زندگی کنم.”

او می افزاید: “چون این امکان وجود ندارد که ما باردار شویم، باید به طور موقت ازدواج کنیم. ما بدن مان را می فروشیم، این که گناه نیست.”

 

منبع: شبکه ۵ فرانسه، ۲۱ مه