تحکیم وحدت در اردوگاه کروبی

نویسنده
محسن خیرخواه

» با انتشار بیانیه ای اعلام شد

دفتر تحکیم وحدت روز جمعه با انتشار بیانیه ای نظر نهایی اعضای این بزرگترین تشکل دانشجویی رادر مورد دهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. این تشکل ضمن معرفی احمدی نژاد به عنوان فردی که ایران را به لبه پرتگاه برده، خواستار تغییر وی شد و تاکید کرد برنامه های مهدی کروبی به مطالبات دانشجویان نزدیک تر است.

در مقدمه این بیانیه با تاکید بر این مهم که تحکیم معتقد به “اصلاحات جامعه محور” است و نگاه “تاکتیکی” به انتخابات دارد آمده است: این بیانیه انتخاباتی پس از آن تنظیم شده است که دانشجویان تحکیمی دو نامه به میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاندیداهای جناح موسوم به اصلاح طلب ارسال داشته و در آن خواستار اظهار نظر صریح آن دو پیرامون مطالبات دانشجویان شده اند.

اتحادیه‌‌ی انجمن‌های اسلامی سراسر کشور در این بیانیه 5 بندی، در اولین گام بر “نگاه حداقلی” به انتخابات پیش رو تاکید و تکیه بر جنبش های اجتماعی را راهکاری مناسب برای عبور از “بن بست” فعلی معرفی و در عین حال روی کار آمدن دولتی میانه رو از آن رو مناسب دانسته اند که دست به سرکوب وسیع نمی زند و  در نقش یک دولت “تسهیل گر” برای رشد جامعه مدنی زمینه سازی خواهد کرد.

در دومین بند از این بیانیه اعضای این اتحادیه دانشجویی ضمن بیان این مهم که در ایران دولت و رئیس جمهور بخش اندکی از قدرت را در دست دارند، به مخاطبان خود یادآور می شود که چگونه دولتی با عیار اقتدارگرایی فعلی قادر است با همین قدرت اندک “شریان های” جامعه مدنی را قطع کند و با ماجراجویی های بین المللی خود ایران را به لبه پرتگاه نزدیک کند. تحکیم که به لزوم “تغییر” معتقد است  همچنین شکست احمدی نژاد در این دوره انتخابات را دارای ارزش استراتژیک در متوقف کردن گرایش های میلیتاریستی و بنیادگرایانه می داند و می افزاید این شکست به پژواکی بین المللی نیز بدل خواهد شد. در همین راستا تحکیم به صراحت در بیانیه خود نوشته است:“احمدی نژاد باید برود”. همان جمله ای که پیشتر 54 انجمن اسلامی در بیانیه ای مشترک بر لزوم آن تاکید کرده بودند.

اما در سومین بند از این بیانیه، تحکیم “مطالبه محوری” را گوشزد و با ارحج شمردن آن بر “شخص محوری”، آن را عاملی توصیف می کند که رابطه احزاب سیاسی و جامعه مدنی را تنظیم می کند. تحکیم با این تحلیل که انتخابات دو مرحله ای خواهد شد از لزوم طرفداری حامیان هر یک از دو کاندیدا از نامزد دلخواه خود در دور اول و سپس بسیج شدن همه طرفداران این دو کاندیدا برای طرفداری از “رقیب احمدی نژاد” در دور دوم سخن گفته است.

اما اعضای تحکیم وحدت در بند چهارم از این مکتوب، نوشته اند که در جمهوری اسلامی شورای نگهبان با نگاهی تنگ نظرانه تر از قانون اساسی سبب شده است تا مردم نتوانند سخنگویان واقعی خود را در میان کاندیداها بیابند.بر این اساس تحکیم وحدت تصریح می کند که از میان چهار کاندیدای فعلی هیچ یک “ایده آل افکار عمومی” نیستند و تنها برخی از آن ها می توانند کاندیدایی برای  گذار از “شرایط اضطراری” لقب گیرند. در این جا تحکیم  اهمیت این موضوع را بر می شمرد که کاندیداهای اصلاح طلب حداکثر در قامت “بخش میانه روی قدرت”  مورد توجه قرار گیرند. تحکیم جنبش های اجتماعی را از تلقی این نامزد ها به عنوان “رهبران جنبش اجتماعی” بر حذر می دارد.

تحکیم در بند پنجم نگرانی خود را از از سلامت انتخابات ابراز می کند و با اشاره به لغو برنامه کاندیداهای منتقد دولت نهم، توقیف نشریات (آخرین مورد روزنامه یاس نو)، عدم بی طرفی صدا و سیما و ورود رسمی “نظامیان” به انتخابات از “عزم جدی”  گروهی سخن می گوید که حاضرند به قیمت جابجا کردن آرای مردم، محمود احمدی نژاد را در قدرت نگه دارند. از همین جهت تحکیم از کاندیداها و هواداران آن ها می خواهد در صورت بروز تقلب به جای بردن شکایت به محضر خداوند، دست به “اعتراض عملی” بزنند. تحکیم همچنین از تمامی دانشجویان می خواهد تا به صورت نیروهای داوطلب به همکاری با “کمیته صیانت از آراء” بپردازند. این کمیته برای جلوگیری از اعمال نفوذ دولت در نتایج انتخابات به ابتکار اصلاح طلبان تشکیل شده است و مورد انتقاد وزارت کشور دولت آقای احمدی نژاد و شورای نگهبان قرار گرفته است.

 

اولویت تحکیم

اما مهمترین بخش بیانیه تحکیم در قسمت جمع بندی نهفته است که تحکیم در آن حمایت خود از مهدی کروبی را اعلام می کند و با تاکید بر اینکه برنامه ها و تیم اجرایی وی از نزدیکی بیشتر با مطالبات دفتر تحکیم وحدت برخوردار است، اولویت را در این مرحله از انتخابات از آن کروبی دانسته است. تحکیم ابراز امیدواری کرده است مهدی کروبی در صورت رسیدن به قدرت، مطالبات دانشجویان را پیگیری و پذیرای نقد جریان های دانشجویی نسبت به مسائل مختلف کشور باشد.

این تشکل دانشجویی در نهایت خواستار ان شده است که هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از هرگونه تخریب که سودش نصیب اقتدارگرایان شود بپرهیزند.

 تحکیم وحدت در دور گذشته انتخابات از مردم ایران خواسته بود به تحریم انتخابات دست بزنند و به همین دلیل مورد انتقاد شدید اصلاح طلبان حکومتی قرار گرفته بود. آنان مدعی بودند تحکیم به همراه دیگر گروه هایی سیاسی و اجتماعی که انتخابات ریاست جمهوری دور نهم را بایکوت کرده بودند، نقش مهمی در روی کار آمدن محمود احمدی نژاد داشته است.

 

موسوی پاسخ نمی داد

در همین راستا بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی تحکیم در گفتگو با بی بی سی اعلام کرده است از میان دو نامه ای که به دو کاندیدای اصلاح طلب فرستاده شده بود تنها مهدی کروبی پاسخگوی دانشجویان بوده و آقای موسوی جوابی به نامه دفتر تحکیم نداده است. خانم هدایت همچنین توضیح داده است که از نظر دفتر تحکیم ترجیح این است که همه انجمن های عضو طبق این مصوبه عمومی عمل کنند.

از سوی دیگر  محمد هاشمی دیگر عضو شورای مرکزی این نهاد مستقل دانشجویی دلایل هواداری تشکل متبوع  خود از کروبی را چنین توضیح داده: “گفتگوها در مورد آقای کروبی خیلی خوب پیش رفت. یکی دو بار با ایشان ملاقات کردیم و دیدار با نمایندگان‌شان هم بازخورد خوبی داشت”.

 هاشمی که با  رادیو آلمان گفتگو می کرد، همچنین خاطرنشان کرد که این اتحادیه دانشجویی از هر دو کاندیدا خواسته بود که در نشست تحکیم شرکت کنند و باز تنها مهدی کروبی بوده است که این خواسته را اجابت کرده و از موسوی پاسخی جز سکوت نشنیده اند. این عضو تحکیم با اشاره به تیم اجرایی مهدی کروبی، تاکید کرده که امکان تحقق شعارهای وی به شرط “ایستادگی” وجود دارد.

چندی پیش سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز که سازمانی سیاسی برخاسته از جنبش دانشجویی است مهدی کروبی را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات معرفی کرد. این در حالی است که برخی احزاب میانه رو اصلاح طلب همچون جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین از میرحسین موسوی جانبداری کرده اند.