یک دردسر تازه برای ایران

نویسنده

» گزارش لوپوئن از انفجار انبار مهمات قبرس و مرگ 14 تن

ژرژ پسیلید

به گفته دولتمردان قبرس، انبار اسلحه و مهمات ایران که توسط دولت این کشور مصادره شده بود روز دوشنبه در یکی از پایگاه های دریایی این جزیره منفجر شد و حداقل ۱۲ کشته برجای گذاشت.

بخشی از این محل ویران شده و به دهکده های اطراف نیز خسارات جدی وارد آمده. فعالیت های مهم ترین نیروگاه برق جزیره قبرس که در نزدیکی آن قرار دارد متوقف شده است.

به گفته دولت قبرس، وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک این کشور چند ساعت پس از این واقعه از سمت خود کناره گیری کردند.

به گفته شاهدان عینی، ترکش های فلزی به اتوبانی که از نزدیکی پایگاه دریایی می گذرد فرود آمد و این انفجار تا شعاع چند کیلومتری شنیده شد.

تسلیحات ایرانی در سال ۲۰۰۹ در یک کشتی قبرسی که در نقض تحریم های سازمان ملل از ایران به سوی سوریه در حرکت بود توقیف گردید.

به گفته منابع نظامی احتمال می رود که دلیل انفجار ۹۸ کانتینر ایرانی حاوی مهمات، قرار دادن آنها در آفتاب علی رغم گرمای هوا بوده است.

 

قطع برق در نیکوزیا

نیروگاه واسیلیکوس که جدیدترین نیروگاه از سه نیروگاه قبرس است به شدت آسیب دیده. نیمی از برق مورد نیاز کشور و نیکوزیا که در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی محل انفجار قرار دارد، توسط این نیروگاه تأمین می شود. پس از این انفجار برق نیکوزیا قطع شد.

کوستاس گاوریلدس، یکی از سخنگویان شرکت ملی برق قبرس، در این رابطه می گوید: “مشکل بتوان میزان خسارات وارد آمده را برآورد کرد، ولی ابعاد آن گسترده است.”

در عکس ها می توان مشاهده کرد که دیوارهای بیرونی دو ساختمان نیروگاه به دلیل قدرت انفجار فرو ریخته.

النی توبی، یکی از ساکنان دهکده نزدیک پایگاه دریایی می گوید: “انفجار خیلی عظیم بود. من از تخت به زمین افتادم و سریع به سوی فرزندانم رفتم.” پنجره ها و درب های منزل او فروریخته اند و سقف خانه اش آسیب دیده.

نیکوس آسپروس، یک کشاورز، در زمان انفجار درحال کار روی مزرعه اش بوده است. او می گوید: “تراکتورم در حدود نیم متر جابجا شد. در اطراف این محل حتی یک خانه هم نیست که آسیب ندیده باشد.”

دولت قبرس در این زمینه به سرعت تشکیل جلسه داد. بریتانیا که نظامیانش در قبرس مستقرند افراد خود را به حالت آماده باش درآورده تا در صورت نیاز به کمک دولتمردان قبرس بشتابند.

بسیاری از ساکنان محل به بیمارستان رفته اند تا خون اهدا کنند. دولتمردان از مردم قبرس خواسته اند تا حد ممکن وسایل برقی خود را خاموش کنند.

منبع: لوپوئن، ۱۱ ژوئیه