علیخانی: می خواستند خبرگان را بدون رئیس اداره کنند!

نویسنده
سارا سماواتی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

مسئله تجمیع انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی هنوز مورد بحث های مخالف و موافق در فضای سیاسی ایران بود که درگذشت آیت الله مهدوی کنی مسئله تعیین رئیس جدید برای خبرگان را به مسائل جاری افزود؛رئیسی که به اعتقاد حجت الاسلام قدرت الله علیخانی،نماینده مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم، همچنان هاشمی رفسنجانی است چرا “که هر کس برای رهبری خبرگان کاندیدا شد” از اوشکست خورد.

آیت الله مهدوی کنی با صوابدید مستقیم آیت الله خامنه ای انتخاب شد تا از ریاست مجدد هاشمی بر مجلس خبرگان جلوگیری شود؛ پس از درگذشت مهدوی کنی احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله یزدی، آیت الله جنتی و حتی آیت الله موحدی کرمانی را به عنوان گزینه های ریاست مجلس خبرگان معرفی و در ادامه اضافه کرد که “آن طور که من خبر دارم آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند”. ولی سایت رسمی هاشمی رفسنجانی بلافاصله به نوعی این خبر را تکذیب کرد و از قول او نوشت که “درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد”.

امروز پرسش هاشمی رفسنجانی آری یا نه بار دیگر قوت گرفته است. در این باره گفتگویی داشته ام با حجت الاسلام قدرت الله علیخانی، از نمایندگان مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم به ترتیب از حوزه بویین زهرا و قزوین و نماینده پارلمانی رئیس تشخیص مصلحت نظام یعنی هاشمی رفسنجانی.

 

 تاریخ تعیین جانشین برای آقای مهدوی کنی مشخص شده است؟

بله، انشاالله نزدیکی های عید. برای اینکه دو سه ماه پیش ( شهریور ماه) جلسه خبرگان برگزار شد که هنوز آقای مهدوی کنی حیات داشتند و جلسه هر شش ماه یکبار برگزار می شود. در نتیجه نزدیک عید جلسه تشکیل می شود و در این جلسه جانشین آقای مهدوی کنی هم دیگر علی القاعده باید انتخاب بشود.

 

فکر می کنید جانشین او از هم اکنون مشخص شده یا هنوز در ابهام است که چه کسی رئیس مجلس خبرگان رهبری خواهد شد؟

به نظر من روشن است. من در جای دیگر هم که صحبت کردم گفتم که آقای هاشمی رفسنجانی علیرغم همه هجمه هایی که علیه ایشان در جامعه و حتی در خود خبرگان صورت می گیرد، موقعیت بسیار خوبی دارند و بیشترین رأی را برای مقام ریاست مجلس خبرگان دارند همانطور که آقای حائری شیرازی هم در برنامه شناسنامه تلویزیون اشاره کرده بودند که هر کس برای رهبری خبرگان کاندیدا شد از آقای هاشمی شکست خورد.

 

ولی از آقای هاشمی شاهرودی هم به عنوان ریاست احتمالی خبرگان نام برده شده است؟

من بعید می دانم.

 

بعید می دانید که کاندیدا شود یا بعید می دانید که رأی بیاورد؟

هر دو صورت را من بعید می دانم.

 

 ممکن است آقای هاشمی رفسنجانی اصلاً کاندیدا نشود؟

خود ایشان شخصاً عادت ندارند که پیشقدم بشوند ولی اگر احساس وظیفه کنند می آیند و تخریب ها و تهمت ها هم هیچ اثری در اراده ایشان ندارد. همچنانکه در جایی گفته بودند، درصورتی که افرادی که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم کاندیدا بشوند ، من کاندیداتوری خودم را اعلام خواهم کرد.

 

اما اینطور که از صحبتهای شما بر می آید، ریاست آقای هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان حتمی است.

پس نظر من را می دانید… البته ما برای همه علما احترام قائلیم. برای همه آنهایی هم که کاندیدا خواهند شد احترام قائلیم. منتها نظر ما همین است که شنیدید و روی سایت ها خوانده اید. من گفته ام که موقعیت ایشان در خبرگان خوب است.

 

در باره انتخابات آینده خبرگان رهبری که قرار است همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود چه فکر می کنید؟ آیا ترکیب فعلی مجلس تغییر خواهد کرد؟

خیلی فرق نخواهد کرد. نمایندگی خبرگان غیر از نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. چون خبرگان شرایطی دارد، از بعضی ها امتحان می گیرند؛ باید شخص مجتهد باشد و مجموعاً وضعیتی دارد که بعید می دانم تفاوتی بین این مجلس خبرگان و مجلس بعدی باشد.

 

ولی گفته می شود قرار است روحانیون در سطح گسترده ای کاندیدا بشوند و چهره های تازه ای بیایند و اساساً به این قصد که ترکیب فعلی تغییر کند.

من گمان نمی کنم. البته اگر تعداد زیادی کاندیدا بشوند و دامنه اش وسیع باشد که بسیار مناسب است و همه هم علاقمند هستند به اینکه روحانیون بیشتری بیایند و کاندیدا بشوند. شما هم قطعاً می پسندید یک چنین چیزی را. اما با شرایطی که اینها دارند بعید می دانم به آن گستردگی که می گویید افرادی باشند که بیایند شرکت بکنند. البته ما واجد شرایط زیاد داریم. ولی موضوع این است که آیا همه حاضرند بیایند ؟ من بعید می دانم.

 

شرط اجتهاد را چگونه بررسی می کنند؟

آن را شورای نگهبان تعیین می کند. بعضی را واجد شرایط اعلام می کند و از بعضی ها هم امتحان می گیرند. البته ما هزاران نفر علمای واجد شرایط داریم در کشور، منتها بسیاری از اینها آمادگی ندارند که بیایند برای کاندیداتوری خبرگان. برخی ها به اصطلاح امروزی ها وارد مسائل سیاسی ـ حالا اگر انتخابات را سیاسی بدانیم ـ نمی شوند و حاضر نیستند پا به میدان بگذارند.

 

آقای علیخانی، اساساً اهمیت خبرگان را در کجا می دانید؟ بالاخره خیلی هم معتقدند که جایگاه خبرگان صرفاً تشریفاتی است و نقشی در مقدرات سیاسی ندارد.

نه! این حرف درست نیست. بعضی ها می خواهند همه چیز را سیاست بازی و جناحی ببینند. اینها وظایفی دارند که در جای خود به آنها و به تکلیفشان عمل می کنند. آنهایی که می گویند تشریفاتی است اشتباه می کنند. آنها فکر می کنند همه چیز خبرگان سیاسی است و از پیش تعیین شده است. ولی همین جلسه قبل که برگزار شد اگر سیاسی و جناحی بود آن چیزی را که مطرح کرده بودند رأی می آورد.ولی از آنجایی که افراد فقط به سیاست فکر نمی کنند و می خواهند به وظایف شان عمل کنند و صاحب نظر هستند رأی ندادند.

 

منظورتان چه موردی است؟

تعدادی از بزرگان مجلس پیشنهاد کرده بودند که مجلس خبرگان پس از آیت الله مهدوی کنی همینطور بدون رئیس اداره بشود تا انتخابات مجلس بعدی! اما خوب اکثریت رأی ندادند و رأی نیاورد. حتی اشخاص سرشناسی مانند آیت الله یزدی و آیت الله شاهرودی هم رأی ندادند. لذا مشخص می شود که اعضای خبرگان به تکالیفشان عمل می کنند و سیاسی و جناحی نیستند و خبرگان تشریفاتی نیست.