می خواهد بازی کند

نویسنده

» گزارش هاآرتص از اظهارات نتانیاهو در مورد روحانی

باراک راوید

روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد اسرائیل غنی سازی ایران را در هیچ سطحی نخواهد پذیرفت.

وی در جریان دیدار با جان بیرد وزیر خارجه کانادا گفت: “ما نمی توانیم به چیزی کمتر از توقف کامل غنی سازی تمام مواد در هر سطحی رضایت دهیم؛خارج کردن هر ماده اتمی غنی شده از ایران و بستن تمام سایت های غیرقانونی هسته ای ایران.”

به گفته وی “تا زمانی که ایران به این مطالبات پاسخ نداده است فشار ها باید ادامه پیدا کند.برنامه اتمی ایران باید متوقف شود.”

نتانیاهو در خصوص رئیس جمهور جدید ایران نیز هشدار داده و گفته استراتژی حسن روحانی این است که در حالی که برنامه هسته ای ایران آرام پیشرفت می کند وی جامعه بین المللی را آرام نگه دارد.

نخست وزیر اسرائیل در مورد روحانی گفته: “او نویسنده یک کتاب است؛ «می توانید مذاکره و غنی سازی کنید». همین است ، مذاکره و ادامه غنی سازی اورانیوم برای ساخت بمب اتمی. او این را در کتابش نوشته است. گفته است که با آرام کردن جامعه بین المللی ایران قادر خواهد بود تا به طور پیوسته در برنامه ساخت بمب اتمی به جلو حرکت کنیم. ما نمی توانیم به ایران اجازه دهیم دست به این بازی بزند. نمی توانیم به ایران اجازه دهیم از ساعت جلو بزند.”

اظهارات نتانیاهو پس از آن مطرح می شود که به دنبال پیروزی روحانی، دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا باانتشار بیانیه هایی از ادامه گفتگوها با ایران بر سر برنامه اتمی استقبال کردند. گفتگوها میان ایران و گروه 1+5 در ماه آوریل متوقف شد.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود ایران قصد دارد غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را متوقف کند. ایران در مذاکرات هسته ای برای توقف این سطح از غنی سازی خواستار امتیازی بزرگ بوده است.

لاوروف در جریان گفتگو با خبرگزاری کویت گفت: “برای اولین بار طی چندین سال نشانه های امیدوار کننده ای از تلاش بین المللی برای حل بحران اتمی ایران دیده می شود”.

پیروزی شگفت انگیر حسن روحانی ـ– یک روحانی میانه رو –ـ در انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه امیدها برای کاستن از تنش های این مناقشه اتمی ده سال را افزایش داده است.

منبع : هاآرتص – 18 ژوئن