ملاقات با حضور بازجو شکنجه است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جعفر کردپور در مصاحبه با روز:

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از بازداشت خسرو و مسعود کردپور، این دو روزنامه نگار زندانی در زندان ارومیه هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند. جعفر کردپور، برادر این دو در مصاحبه با روز وضعیت جسمانی آنها را نامناسب توصیف می کند و می‌گوید ملاقات با خانواده در شرایطی نامناسب صورت می‌گیرد.

خسرو و مسعود کردپور، دو روزنامه نگار زندانی که از اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند، تا کنون دو بار با خانواده خود ملاقات کرده‌اند. اما به گفته برادرشان “این ملاقات‌ها با حضور بازجو صورت می‌گیرد. نه آنها و نه خانواده نمی‌توانند در مورد شرایط زندان و اتهامات احتمالی حرف بزننند. این نوع برخورد با زندانی و خانواده و حضور بازجو در ملاقات‌ها مصداق شکنجه است.”

وکالت پرونده این دو روزنامه نگار را عثمان مزین و عباس جمالی وکلای مدافع دادگستری به عهده گرفته‌اند. به گفته جعفر کردپور وکلا تا کنون نتوانسته‌اند با موکلین خود ملاقات کنند و از جزئیات پرونده مطلع شوند.

 

با گذشت بیش از سه ماه از بازداشت خسرو و مسعود کردپور هنوز اتهامات و علل بازداشت آنها مشخص نشده؛ موضوعی که به نگرانی خانواده کردپور افزوده است. جعفر کردپور می‌گوید: “آنها می‌خواهند با طولانی کردن دوران بازداشت اتهام سازی کنند که این موضوع با قانون اساسی و حقوق شهروندی منافات دارد.”

به گفته وی طبق قانون قبل از بازداشت افراد، باید اتهام یا جرایم احتمالی آنها مشخص باشد، نه اینکه ابتدا بازداشت کنند سپس در جریان بازپرسی اتهام سازی شود.

مسعود کردپور، روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان، ساکن شهر بوکان در آذربایجان غربی است، اما هنگام مراجعه برای پیگیری وضعیت برادرش در مهاباد بازداشت شد.

خسرو کردپور هم روزنامه نگار و مدیر وبسایت اطلاع رسانی “مکریان” است که بیشتر اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد. او نیز پیش از این چند بار بازداشت شده است.

در تازه ترین واکنش به وضعیت روزنامه نگاران در ایران سازمان گزارشگران بدون مرز از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، خواسته است با آزاد کردن روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و تضمین اطلاع‌رسانی آزاد، به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را “نه” به سیاست‌های آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

حسن روحانی، سیاست‌مدار میانه‌رو مورد حمایت اصلاح طلبان و چهره‌هایی مانند محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

جعفر کردپور، با اشاره به تحولات اخیر در ایران و انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری می‌کند که دولت جدید به اعمال شکنجه، ایجاد ارعاب برای زندانیان و خانواده‌های آنها خاتمه دهد. او امیدوار است: “شرایطی فراهم شود که مردم به قانون اعتماد کنند و قانون هم در خدمت مردم باشد.”