دشواری های زندگی روزمره

نویسنده

» گزارش لارپوبلیکا درباره وضعیت دارو

کمبود دارو که به دلیل تحریم ها ایجاد شده است، در هفته ای که گذشت، نمود بیشتری داشت. تحلیلگران معتقد هستند که اگر راه حل فوری در این مورد ارائه نشود، وضعیت بدتر خواهد شد. موانع و قطعنامه ها علیه برنامه های اتمی ایران دارد بدل به یک بحران دارویی می شود. تحریم ها منجر به فروپاشی ارزش ریال در برابر دلار شد و زندگی روزمره ایرانیان را با بالارفتن قیمت ها با دشواری مواجه کرد.یکی از بخش هایی که تحت فشار تحریم ها قرار داد بخش دارو و بهداشت است. اگرچه بخش مهمی از این فشار حاصل بحران اقتصادی بوجود آمده بر اثر تحریم هاست، اما برخی از کارشناسان معتقدند که مشکل بر اثر سوء مدیریت اقتصادی در سال های اخیر است.

قفسه داروخانه ها خالی است و داروهای ضروری پیدا نمی شود. بیماران دچارعوارض مصرف دارو شده اند و بیماران سرطانی نمی توانند داروی مورد نیاز خود را پیدا کنند. انجمن هموفیلی ایران به فدارسیون جهانی هموفیلی اعلام کرده است که جان ده ها هزار کودک مبتلا به هموفیلی به دلیل کمبود دارو در خطر است. ماه نوامبر سال گذشته رئیس انجمن داروسازان ایرانی اعلام کرد که بهای مواد اولیه دارو 245 درصد افزایش داشته است.

در اصل تحریم دارویی وجود ندارد درواقع دارو جزو موارد استثنا است. مشکل اینجاست که به دلیل تحریم های بانکی امکان خرید و پرداخت پول مواد اولیه وجود ندارد. واردات دارو از آمریکا و اروپا از سال 2012 در حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

درحال حاضر 85 هزار مورد سرطان در سال در ایران تشخیص داده می شود که همه این بیماران نیاز به داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی دارند اما این داروها کمیاب است. کارشناسان ایرانی می گویند که تومور های سرطانی پنج برابر شده است. بعلاوه هشت هزار بیمار هموفیلی وجو دارد که دارد که داروهایشان کمیاب شده است. در حدود 23 هزار ایرانی مبتلا به ایدز وجود دارد که به دلیل کمبود دارو جانشان به خطر افتاده است. انجمن ایرانیان مبتلا به تالاسمی اعلام کرده است که اعضایش قادر به تهیه دارو نیستند.

داروخانه ها پر شده است از دارو هایی با عوارض جانبی زیاد. به همین دلیل مردم انتخاب زیادی ندارند یا باید داروهای ارزان چینی و هندی با عوارض جانبی را بخرند یا باید داروهای گران را از بازار سیاه تهیه کنند.

 اخیرا ایران مواد اولیه دارویی را از هندوستان وارد می کند تا قبل از تحریم ها مواد اولیه را از اروپا وارد می کرد. نتیجه این کار اسفبار بود و تاثیر بسیار بدی بر بیماران گذاشت بعنوان مثال حساسیت پوستی که با مصرف داروهایی که با مواد اروپایی ساخته شده بودند، دیده نمی شد.

به همین دلیل بسیاری از بیماران ترجیح می دهند که بجای خرید داروی چینی و هندی بصورت قانونی و ارزان، داروهای مورد نیازشان را به قیمت های گزاف از بازار سیاه تهیه کنند. بازار سیاه دارو های نایاب بشدت زیاد شده و قاچاق داروهای نایاب رو به افزایش است.

از روحانی، رئیس جمهور جدید ایران انتظار می رود که راه حل فوری برای این معضل پیدا کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روحانی می تواند فرصت توافق با غرب را ایجاد کند. او وعده داده است که بر سر مسائل اتمی با شفافیت برخورد کند. مردم ایران اهمیتی به مسئله اتمی نمی دهند و ترجیح می دهند که مشکلات دارویی و بحرانی که می رود بدل به یک بحران انسانی شود، حل شود.

لارپوبلیکا، 30 ژوئیه