روحانی به وعده‌های حقوق بشری پایبند بماند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر،‌ کمپین بین المللی حقوق بشر

چندین نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه از حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، خواستند که به وعده‌های انتخاباتی خود در مورد حقوق بشر عمل کند. آنها خواهان از جمله آزادی زندانیان سیاسی، پشتیبانی از تعلیق اعدامها،‌ بر طرف کردن محدودیت‌های اعمال شده بر مطبوعات و رسانه ها شده اند.

این بیانیه‌ها همگی در آستانه مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی منتشر شده‌اند. آقای روحانی از روز شنبه،‌ ۱۲ مرداد ماه طی حکمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی دوران چهار ساله ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر ایرانیان از رئیس جمهور ایران خواسته است “وعده‎هایی را که در مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر اولویت بخشیدن به حقوق بشر در طی دوران ریاست جمهوری‏” داده است واقعیت بخشد.

به نوشته دیده بان حقوق بشر وعده‌های حقوق بشری آقای روحانی “نقش مهمی” در پیروزی وی در مبارزه انتخاباتی داشته است؛ وعده‌هایی که شامل افزایش آزادی‎های شخصی و احترام به حقوق شهروندی می‎شود و با وجود “مشکلات و چالش‏های فراوان” پیش رو انتظار می‌رود رئیس جمهور جدید در راستای بهبود آنها تلاش کند.

حسن روحانی، نامزد مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفته بود در صورت پیروزی شرایطی فراهم می‌کند که در یک سال آینده نه تنها آنها که در حصر هستند، بلکه حتی آنهایی هم که در ارتباط با اتفاقات سال ۸۸ به زندان رفته‌اند آزاد شوند. او همچنین وعده‌های دیگری برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داده بود.

سازمان عفو بین الملل از جمله دیگر سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر هم در بیانیه‌‌ای جداگانه با فرصت دانستن دوران چهار ساله ریاست جمهوری حسن روحانی از وی خواسته است برای پایان دادن به دهه‌ها نقض حقوق بشر و مصونیت از مجازات در این کشور تلاش کند.

عفو بین الملل با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی از حاکمیت خواسته است که با استفاده از فرصت شروع به کار دولت جدید برای ارتقای حقوق بشر به اقدامات مشخص و فوری دست بزند.

همزمان کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران از نمایندگان خارجی که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مردم ایران، حسن روحانی، دعوت شده است خواسته است که درسفر خود، خواستار ملاقات با رهبران مخالفان سیاسی که درحصر خانگی هستند بشوند و به صورت آشکار آزادی فوری آنها را درخواست کنند.

 روابط عمومی و امور بین الملل فرودگاه بین المللی امام خمینی گزارش کرده که خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنتونیو پاتریوتا، وزیر امور خارجه برزیل، تسای وو، وزیر فرهنگ چین، عمر هالسلونز، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه، به هیئت همراه های خود برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی وارد تهران شدند.

مسرام تحلیف حسن روحانی امروز، یکشنبه ۱۳ مرداد در محل مجلس شورای اسلامی ایران برگزار می شود.

به دنبال اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگار به همراه رهبران جنبش سبز بازداشت و زندانی شدند. بسیاری از آنها رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

هادی قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشر درایران گفته است: “همانطور که خانم کاترین اشتون در سفراخیرش به مصر خواستارملاقات با محمدمرسی شد، سولانا و الیاسون هم باید از این فرصت استفاده کرده وخواستارملاقات بااین سه مخالف سیاسی درحصرشوند و جهان را نسبت به وضعیت آنان آگاه کنند.” او افزوه است: “برای بیش از دوسال و نیم هیچ خبرموثقی از وضعیت این افراد در دست نیست و ضروری است که سولانا و الیاسون آنها را درجریان سفرشان ملاقات کنند.”

حسن روحانی، سیاست‌مدار میانه‌رو مورد حمایت اصلاح طلبان و چهره‌هایی مانند محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

در جشن‌های خیابانی حامیان آقای روحانی، بسیاری از رای دهندگان شعارهایی در لزوم رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی سر دادند.