وزیر اطلاعات درباره جمشید بسم الله حرفی نزد

نویسنده
نازنین کامدار

» بگیر و ببند تبلیغاتی بر سر دلار

پس از دو روز آرامش مصنوعی در بازار ارز، قیمت دلار باردیگر افزایش یافت و عصر روز چهارشنبه از۳۳۰۰ تومان مجددا به سوی ۳۵۰۰ تومان گام برداشت.
بسیاری از شهروندان و فعالان بازار ارز، دولت و برخی نهاد های پر نفوذ همچون سپاه پاسداران را عامل اصلی این نوسان می دانند و معتقدند که آرامش تصنعی روزهای گذشته نیز با هدف افزایش بیش از پیش بهای ارز و از سوی این نهادها بوده است.
از دیگر سو اما، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که طی هفته های اخیر ادعاهای متعدد و بعضا متناقضی درباره عوامل بروز بحران ارزی بیان کرده، روز گذشته شمار کسانی را که وی “اخلالگران بازار ارز” می نامد بیش از ۵۰ نفر عنوان کرد. گفتنی اینکه

دو روز قبل محسنی اژه‌ای تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با بحران ارزی را ۴۰ نفر اعلام کرده بود.

بنا به گزارش خبرآنلاین، حیدر مصلحی در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: “تعداد افراد دستگیر شده حدود ۵۰ نفر است. آن ۴۰ نفری که از سوی دستگاه قضایی اعلام شده بود، بخشی از دستگیری‌ها است. بخش دیگری از اخلال‌گران، افراد در صحنه و میدان هستند. در خصوص دستگیری‌هایی که مربوط به وزارت اطلاعات است باید بگویم بخشی از آن‌ها نقش ثابتی در اخلال‌گری داشتند و از یک فرصت استفاده کرده‌اند تا در بازار اخلال ایجاد کنند. ما نوع اقدامات آن‌ها را شناسایی کردیم و اطلاعات خوبی به دست آمده است که در کنترل‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش دیگر افراد، دون‌پایه هستند که نقش عامل را داشتند. ما تاکید می‌کنیم که اجازه اخلال و سوء استفاده از این موقعیت را نخواهیم داد. لازم به ذکر است که بخشی از دستگیری‌ها در مرکز و بخشی دیگر در استان‌ها صورت گرفته است”.

او افزوده است: “همان‌طور که گفتم در این خصوص بعضی‌ها به صورت ثابت و برخی دون‌پایه هستند، گردش مالی برخی از آن‌ها در بانک‌ها در کوتاه مدت قابل توجه است، نقش این افراد این بوده که بیشتر فضای روانی ایجاد کرده‌اند که خوشبختانه مردم ما حواس‌شان به این موضوع هست”.

مصلحی اما درباره هویت “جمشید بسم الله” که از سوی محمدرضا رحیمی به عنوان عامل تعیین کننده نرخ ارز در بازار آزاد معرفی شده گفته است: “در مورد افراد تا زمانی که مسیر قانونی طی نشده اجازه دهید صحبتی نکنم”.

همزمان با سخنان مصلحی، سایت جهان نیوز هم در تحلیلی با اشاره به گفته های هفته گذشته احمدی نژاد مبنی بر بازداشت اخلالگران ارزی در گفتگوی زنده تلویزیونی مبنی بر اینکه “مقدار زیادی از مشکلات بازار ارز ناشی از آن بود که باندهای داخلی فقط برای اهداف سیاسی و اقتصادی وارد شدند. خودشان از یک طرف بازار ارز را به هم ریختند و از یک طرف دولت را متهم کردند و به دولت فحش دادند”، نوشته است: “اظهارات رئیس جمهور این سئوال را ایجاد می‌کند که آیا اعلام دستگیری متهمان ارزی مسئولیت رئیس جمهور بوده است یا دستگاه‌های دیگری باید آن را اعلام می‌کردند؟ به هر حال، احمدی‌نژاد گویا اطلاعات تازه‌ای از مسایل ارزی به‌دست آورده است که چنین می‌آید و در رسانه‌ ملی پیام‌‌های خاصی به «برخی‌ها» منتقل می‌کند. در این میان، بررسی ها نشان می‌‌دهد که مدیر صرافی یکی از بانک‌های دولتی و مدیرکل وقت حراست بانک مرکزی که اخیرا برکنار شده است، مدتی قبل درباره مسایل ارزی دستگیر شده‌اند. اطلاعات دیگری هم حکایت از آن دارد که برخی مسئولان بانک‌هایی که در دوبی شعبه دارند، به مراجع ذی‌ربط احضار شده‌اند. در عین حال، ردپای تعدادی از بانک های صاحب نام کشور نیز در این پرونده دیده می‌شود و باید دید کانون‌های قدرت و ثروت چگونه‌ ارزهای دولتی را خیلی راحت با توصیه به کسانی فروختند که آن ارزها از بازار آزاد سردرآورد. البته گفته می‌‌شود پرونده جدید ارزی تشکیل شده در بازپرسی مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی و دادسرای شهید مقدس (اوین) مراحل بررسی‌ را می‌گذراند”.

همزمان با آغاز تبلیغات بر سر بازداشت “اخلالگران ارزی” ، عباس عبدی،روزنامه نگار اصلاح طلب هم در یادداشتی در روزنامه اعتمادد در اینباره و درباره “جمشید بسم الله” نوشته است: “معاون اول دولت، طی سخنانی مدعی شد که فردی به نام جمشید بسم‌الله به تنهایی قیمت ارز را تعیین می‌کرده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که این فرد را به عنوان بالاترین مقام اقتصادی دولت تعیین کرد یا حداقل او را به عنوان مشاور عالی دولت در امور ارز منصوب کرد تا قیمت ارز را تعیین کند تا هیچ نیازی به این همه بگیر و ببند و نیز خسارت‌های متعدد اقتصادی وجود نداشته باشد. اگر واقعا گوینده در این ادعا صادق است، بفرمایید؛ بسم‌الله. من به عنوان یک شهروند راضی هستم به این فرد هر چقدر حقوق می‌خواهد پرداخت کنند، ماهی یک میلیون دلار، اگر کم است پنج میلیون دلار هم بدهند، کار او ارزش آن را دارد. گمان نمی‌کنم که دیگران هم مخالف این مبلغ از پرداخت باشند”.

مطلب عباس عبدی نمایانگر دیدگاهی در کشور است که معتقد است دولت به دلیل در انحصار داشتن بیش از ۸۰ درصد از بازار ارز، اصلی ترین عامل افزایش بی سابقه قیمت دلار و عامل قطعی بحران ارزی کنونی است و بازداشت های اخیر نیز تاثیری بر تحولات بازار نخواهد داشت. پیش از این برخی از نمایندگان منتقد دولت هم اعلام کرده بودند که عامل اصلی گرانی قیمت ارز کسی جز دولت نیست. برخی نیز معتقدند علاوه بر دولت،نهادهای پرنفوذی همچون سپاه نیز در این بازار مداخله می کنند.